Rituelen maken alles leuker: ook het uitpakken
- Food-en-retail
- 7 jul 2015 @ 00:01
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging designWinkelen
- 7 jul 2015 @ 00:01
- Huib Burggraaf
Uit onderzoek* blijkt dat rituelen alles leuker maken. Rituelen versterken gedrag en maken dat we meer genieten. Geen nieuw gegeven, aangezien verschillende merken inspelen op rituelen. Zo wordt koffiedrinken gepromoot als onderdeel van het ochtendritueel.
Meer letterlijk zijn de voorbeelden van het merk Rituals en Lipton Tea Rituals. De merken besteden speciale aandacht aan alledaagse routines. Of neem Hema. Het bedrijf heeft recent haar pay-off gewijzigd van ‘Echt Hema’ naar ‘Hema maakt gewoon bijzonder’.
Deze merkstrategie kunnen we ook doorvertalen naar verpakkingen. Verpakkingen zijn niet langer ‘gewoon praktisch’. Verpakkingen moeten een bijzondere unwrapping experience creëren. Om dit te bereiken moet het uitpakritueel extra leuk worden aangekleed. Vooral bij het geven van cadeaus. En dat betekent dus écht inpakken. Besteed daarom extra aandacht aan de geschenkverpakking: een unieke cadeaudoos met verrassende elementen, een mooie wijnflesdoos gevuld met SizzlePak en een cadeaupapier voorzien van een mooi lint en etiket et cetera.
Op dit gebied kunnen we een voorbeeld nemen aan Japan. Hier staat de verpakkingskunst hoog in aanzien en inpakken is een ritueel op zich. De verpakking wordt zelfs gezien als het belangrijkste element bij het geven van cadeaus. Naast diverse spirituele redenen (waar ik verder niet op inga) wil men dat de ontvanger zich prettig voelt. Via de verpakking geeft de afzender uitdrukking van zijn emotie ten aanzien van de ontvanger. Er wordt daarom zorgvuldig aandacht besteed aan de verpakking. Deze gedachte kunnen we natuurlijk verder doortrekken: Wat straal je als bedrijf uit op de klant, via de verpakking? Kies je voor een blanco hemddraagtasje of een luxe draagtas met koord?
Je kunt er ook voor kiezen om van het uitpakken letterlijk een ritueel te maken. Geef aan op de verpakking hoe deze geopend dient te worden (en geef er uiteraard een leuke twist aan). Uit onderzoek naar de invloed van rituelen, blijkt namelijk dat mensen die chocolade volgens een (uitpak)ritueel aten, de reep als lekkerder beoordeelden dan de proefpersonen die geen instructie kregen. Bovendien namen zij langer de tijd om te proeven en waren bereid om meer voor de reep te betalen. Meer waardering resulteert uiteindelijk dus in meer betalen.**
Tot slot kunnen we de verpakking ook inzetten voor het letterlijk communiceren van rituelen. Bijvoorbeeld door toevoeging van afbeeldingen die worden geassocieerd met rituelen.
Ken jij voorbeelden van verpakkingen die gelieerd zijn aan een ritueel? En zo, ja kun je wellicht aangeven wat dit met jou doet als ontvanger?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
* onderzoek van dr. Heidi Grant Halvorson (Columbia Business School).
** bron: intermediair.nl
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- Rituals
- cadeaus
- design
- uitpakritueel
- blog
- Van de Wind
- verpakkingen
- Huib Burggraaf
- moment
- ritueel
- Hema
- merkstrategie
- gewoon praktisch
- unwrap
- aandacht
- packaging
- VerpakkingXpert
- inpakken
- retail
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Praxis introduceert AI-hulp in app... 30-06-2025
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov... 30-06-2025
- Guillaume Motte (Sephora) trapt NRF... 30-06-2025
- Kassabon in supermarkt informeert... 27-06-2025
- Rivièra Maison tot verrassing... 26-06-2025
- Aix Rosé prolongeert Aixperiences... 25-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation