De verpakking vertelt het verhaal
- Food-en-retail
- 22 dec 2015 @ 14:00
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging designMarketing
- 22 dec 2015 @ 14:00
- Huib Burggraaf
In marketing speelt storytelling een belangrijke rol. Verhalen zijn een krachtig communicatiemiddel om mensen te binden aan jouw merk, bedrijf of product. Storytelling is populairder dan ooit. Consumenten zijn steeds meer op zoek naar het verhaal achter het product. De verpakking helpt je, om dit verhaal te vertellen.
Waar komt de trend vandaan?
De huidige consument wil eerlijke producten. Informatie over de herkomst van een product speelt dan een belangrijke rol. Dit kun je weergeven in een praktisch schema, maar daar zal de klant nauwelijks een gevoel bij krijgen. Terwijl juist het gevoel zorgt voor een klik met jouw bedrijf of merk. Storytelling creëert beleving, beleving zorgt voor emotie en emotie doet kopen. Kortom, start telling en selling volgt.
Welke rol speelt de verpakking?
Ook de verpakking roept een gevoel op. Kleur-, materiaalkeuze en vorm vertellen indirect iets over het product. Afhankelijk van de context roepen kleuren en materialen associaties op. Zo wordt groen geassocieerd met gezondheid en natuurlijke producten. Blauw en wit staan voor frisheid. Bruin kraftpapier heeft iets authentieks en stoers en hoogglans papier geeft ons een gevoel van luxe. Denk dus goed na over welke kleuren en materialen je gebruikt en stem deze af op doelgroep en de context waarbinnen jouw product gebruikt wordt.
De verpakking aan het woord
Je kunt ook direct een verhaal vertellen via de verpakking. Zo zien we op foodverpakkingen foto’s van koeien die vrolijk in de wei lopen of van grootmoeder die met haar schortje om in de pan met pasta roert. Technische ontwikkelingen maken het bovendien mogelijk, dat verpakkingen kunnen ‘praten’. Verpakkingen worden verbonden met de virtuele wereld door middel van digitale codes. Nog een stap verder is het gebruik van pratend papier.
Eenheid
Storytelling geeft je bedrijf een gezicht en het is belangrijk dat je jouw verhaal consistent communiceert. Via alle communicatiekanalen, dus ook via de verpakking. Steeds vaker kiezen retailers voor een eigen verpakkingslijn, als onderdeel van de (winkel)beleving.
Ken jij voorbeelden van verpakkingen die een duidelijk verhaal vertellen? En zo ja, hoe komt dit verhaal tot uiting?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- verhaal
- storytelling
- belangrijk
- design
- verbonden
- Pacombi Group
- verpakkingen
- storytelling
- virtuele wereld
- pratend papier
- consistent
- gebruik
- packaging
- vanderwindt.com
- eenheid
- stap
- middel
- digitale codes
- bedrijf
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
- Praxis introduceert AI-hulp in app... 30-06-2025
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov... 30-06-2025
- Guillaume Motte (Sephora) trapt NRF... 30-06-2025
- Kassabon in supermarkt informeert... 27-06-2025
- Rivièra Maison tot verrassing... 26-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation