V&D had veel eerder kleur moeten bekennen

  • Food-en-retail
  • 20 feb 2016 @ 17:32
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • ConsumentenWinkelen

Het doek is gevallen voor V&D. Een begrip zal uit de winkelstraten verdwijnen en de afkorting zal in de wandelgangen worden omgedoopt tot Vreesman & Doom. Natuurlijk wist iedereen al dat dit eraan zou komen. Alleen de datum was nog niet bekend. Waar stond het bedrijf voor? Het merk? In de afgelopen jaren heeft het retailconcept eigenlijk nooit kleur bekend. En wie vandaag geen kleur bekent, en daarmee kleur geeft aan het bedrijf loopt het risico om ingehaald te worden door de (veranderende) tijd.

V&D is grijs

V&D inspireerde me niet. De nieuwste en kleinere merken kon ik er niet vinden. Ze gidste me als guider niet door het te grote aanbod. Boden mij geen helder model als facilitator (een model dat Ikea met 'design your own home' bijvoorbeeld fantastisch doet). Laat staan dat ze voor mij de servicer waren, met bijzondere verpakkingen, ultiem gemak en online de juiste experience. Niets wat er meer enigszins op lijkt. De kleur van het beeldmerk van V&D is zwart. De url is www03.vd.nl (waar komt die 03 vandaan?) en de cadeaubonnen kunnen niet meer worden ingewisseld.

Laten we eens dromen

Stel: V&D als de Inspirator. V&D staat dan voor Vooruitdenken & Durven. Waarbij alles in het werkt wordt gezet om de doelgroep continu te inspireren met nieuwe merken, nieuwe producten maar ook nieuwe pocessen. Waarbij V&D ook lef heeft en haar nek wil uitsteken. Niet alleen, maar met “leading persons” die als curatoren kunnen optreden. De customer experience wordt dan niet alleen in de winkels doorgevoerd, maar ook gecombineerd met digitaal. En La Place gecombineerd wordt met V&D, zodat de inspiratie die wel in La Place leeft ook op de retailvloer gevoeld wordt. Bijvoorbeeld door de inzet van maandelijkse thema’s.

Stel: V&D als Guider. V&D staat dan voor Vertrouwen & Dirigeren Dus daar waar je persoonlijk advies nodig hebt op een samenstelling van producten maar ook diensten. Gebaseerd op een vertrouwensrelatie. De personal shopper met etalages en producten, een hoek voor de persoonlijke reisadviseur. Waar advies en producten/ diensten samenkomen. En bijvoorbeeld betaald wordt per uur. Of per afgenomen product of dienst. Hier zou dan meer plaats zijn voor shop-in-shops waarbij op een persoonlijke manier – zowel in de winkel als online – genavigeerd kan worden.

Stel: V&D als Facilitator. V&D staat dan voor Voor & Door. Dus een network, platform,  marktplaats van bedrijven en producten die 'ontmoeting in een winkelcentrum' vragen. De offline marktplaats. Wellicht een mogelijkheid om het netwerk van Markplaats of Ebay uit te breiden. Hun rol in de online wereld ook te vervullen in de offline wereld. Met tijdelijke (markt)plaatsen, veilingen, dagacties en gebruik makend van het netwerk van commerciële partners die zich, helaas niet meer zo verstopt, het 'roer' overnemen van de gewone marktplaatsgebruiker die ook een tafeltje verkoopt.

Stel: V&D als Servicer. V&D staat dan voor Vragen & Dragen. Een echte service-formule voor pakketten, producten, ruilen, vragen stellen en ga zo maar door. Coolblue zou passen met haar formule. Maar het zou eigenlijk een 'netwerk van service formules' moeten zijn. De panden zijn anders wel erg groot. Als klant kom je er voor de service. Ruimere openingstijden, mensen die de pakjes naar je auto brengen, leuke vraagbaken en niet te vergeten: je moet er als klant blij van worden als je er binnenkomt. En als je weggaat.

Wellicht zelfs het centrum voor een TNT samenwerking. Die de service-glimlach verzorgt en online en offline shop-in-shops faciliteert.

Het is even kort dromen in een kleine column. Terugkijken is altijd makkelijk. Vooruitkijken is altijd lasting. Maar het principe van kleurbekennen geeft wel inzicht in hoe erg V&D de laatste jaren heeft stilgestaan. Je werd als consument niet geinspireerd. Je werd niet gedirigeerd door het te grote aanbod. V&D liet geen andere bedrijven toe in haar winkels of website. En het service-niveau was eigenlijk toch te minimaal.

Kleur bekennen geeft bezieling, trots aan je organisatie en voor klanten een heldere reden om bij je te komen. Het past in deze tijdsgeest om een rol op je te nemen die bij je past. En die voelbaar is in alles in je organisatie. Wat eigenlijk elk bedrijf zou moeten doen om te groeien.

Benieuwd of Blokker nu snel kleur gaat bekennen.  

Rachelle van der Linden en Jur Baart 
www.bravethesea.com
 

Lees hier: Jumbo betreurt sneuvelen doorstart V&D
Lees hier: Einde V&D is geschenk uit de hemel


Ons complete dossier V&D bekijken? Tik zoekterm 'V&D' rechtsboven in en selecteer op datum of relevantie.

 

Gastblogger

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken