Voel de kracht van creativiteit in het beste restaurant ter wereld
- Food-en-retail
- 29 jul 2016 @ 15:45
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - FoodCreatie
- 29 jul 2016 @ 15:45
- Gastblogger
Mijn vrouw is chef-kok. En dit jaar had ik het ultieme verjaardagscadeau bedacht: een surprise dinner bij Osteria Francescana, het restaurant van Massimo Bottura in Modena. We hadden samen met water in de mond gekeken naar de eerste aflevering van de docu-serie Chef’s Table op Netflix. En vlak nadat ik na maandenlang proberen precies op haar verjaardag één van de 12 tafeltjes gereserveerd had, werd het ook nog eens uitgeroepen tot het beste restaurant ter wereld.
Briljant eten en vooral veel inspiratie voor haar, leek mij. Dat ik zelf mee moest, was een niet zo heel vervelende bijkomstigheid.
Achteraf was ik degene die er minstens net zoveel inspiratie uit haalde. Want Osteria Francescana is niets meer of minder dan de ultieme, perfect geregisseerde merkbeleving. Precies om acht uur ging de deur open en werden wij en nog drie andere koppels naar één van de drie kamers-zonder-ramen begeleid. Waren ze in de gang nou vergeten een vuilniszak weg te halen? Daar onder die drie opgezette, poepende duiven? Nee, het was een bronzen trompe l’oeil en de duiven herkenden we nog van Netflix als het kunstwerk dat symbool stond voor tegendraadsheid. Deze entree typeert hoe Bottora werkt: hij laat je glimlachen, voelen vanuit je onderbuik, nadenken en ervaren met al je zintuigen. Zo ziet Ceasar salad in bloom eruit als een kleurig boeketje en lijkt het qua smaak nog het meest op een kopje thee, met kamille, munt, lavendel en een rood poeder gemaakt van gedroogde kersen en bessen.
Massimo Bottura gebruikt copy om je op het verkeerde been te zetten - alsof hij Ceci n’est pas une pipe op zijn kunstwerk schrijft. Of juist om een belevingswereld op te roepen. Zo heette het eerste gerecht (zie foto) Tribute to Normandy. Visueel doet alles denken aan Normandische oesters. Maar onder een granité van oesters en rood Normandisch zeewier schuilt de rauwe smaakexplosie van oester en tartaar van Normandisch lamsvlees.
Tribute to Normandy
Hij laat je met nieuwe ogen kijken naar traditionele Italiaanse gerechten, zoals bij The crunchy part of the lasagna: een gerecht gemaakt rond het stukje dat ieder kind in Modena het lekkerst vindt, het bruin krokante hoekje van de lasagna.
En hij weet heel goed dat creativiteit alleen kan ontstaan als je fouten durft te maken. Oops! I dropped the lemon tart was zijn oplossing toen de sous-chef een citroentaartje liet vallen, net voor het moest worden opgediend. Opnieuw maken was geen optie, maar de gedeconstrueerde versie die Bottura toen creëerde, werd een instant classic.
Eten bij Osteria Francescana is een bron van inspiratie voor iedere marketeer. Je voelt wat merkbeleving met iemand kan doen. Durf te verrassen, te laten voelen, te laten ervaren. Gebruik creativiteit om je doelgroep te impregneren met een merkgevoel dat ze nooit meer zullen vergeten.
Edward van de Ridder
strategy director en mede-oprichter van creatief bureau Noise
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- Toscane
- lasagna
- merkgevoel
- creativiteit
- vergeten
- marketeer
- doelgroep
- Edward van de Ridder
- Michelin
- Oops! I dropped the lemon tart
- strategy director
- impregneren
- restaurant
- merkbeleving
- Noise
- creatief bureau
- ottura
- Osteria Francescana
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Consumenten beschuldigen Lay's van krimpflatie - foodmerk...
- Respondenten BvA -onderzoek: 'retailmedia moet volwassen worden'
- Albert Heijn introduceert hamstergezin
- 100-jarig Remia maakt trip down memory lane
- Lipton Ice Tea lanceert Ice Tea Insurance met rapper Ice-T
- Heineken en bureau LePub steunen bijgelovige fans
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Alpro helpt met voedingsstoffen in... 04-06-2025
- Zachtfruitcampagne ‘Een handje... 04-06-2025
- Verantwoord naar huis: AB InBev en... 04-06-2025
- Meatless McKroket terug op menu bij... 04-06-2025
- Lidl introduceert Supersupplementen... 04-06-2025
- Driehoek is het nieuwe vierkant:... 03-06-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management