Top-5 bekendste partners van NOC*NSF
- Food-en-retail
- 12 aug 2016 @ 14:30
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - SportPartnershipMerken
- 12 aug 2016 @ 14:30
- Gastblogger
Jeroen Mirck schreef in zijn blog: ‘Sportfans houden meer van atleten dan van sponsors, dus ken je plek’. Ruigrok NetPanel onderzocht of Nederlanders überhaupt weten welke merken partner zijn van de Nederlandse equipe. Heineken is veruit de bekendste partner van NOC*NSF. Meer dan de helft van de Nederlanders (53%) weet van het partnerschap tussen de brouwer en het Comité.
Mogelijk speelt de aandacht voor het merk in de zaak rondom Yuri van Gelder hier ook een rol in. Uit onze aanvullende social media analyse blijkt namelijk dat het aantal berichten (met name op Twitter) waarin Heineken (met Yuri) genoemd wordt sinds afgelopen dinsdag enorm gestegen is. (Lees hier het blog van Jeroen Mirck ‘Heineken sponsort niet, Heineken 'faciliteert')
Rabobank
De top 5 wordt aangevuld met een bank, een automerk, een kansspelorganisatie en een uitzendbureau: Eén derde van de Nederlanders (32%) weet dat Rabobank partner is. Zij hebben in de aanloop naar de Spelen campagne gevoerd om uitblinkers bij sportverenigingen te bedanken voor hun inzet.
Volkswagen
Volkswagen (‘Olympische sporters rijden Volkswagen’) vroeg de Nederlandse supporters juist om een gunst en bood hen een unieke kans: pas op de auto van één van de atleten en stap een dag in hun leven. Meer dan een kwart van de Nederlanders (28%) weet van dit partnerschap.
Lotto
Voor het financiële deel van de Nederlandse sport is Lotto de belangrijkste partner van NOC*NSF. Een kwart van de Nederlanders (25%) is bekend met Lotto als partner is van NOC*NSF.
Randstad
Onlangs werd bekend dat de vijfde partner, Randstad, na de Spelen in Rio stopt als sponsor van NOC*NSF. Randstad is, na 20 jaar sponsoring, onder een kwart van de Nederlanders (25%) bekend als partner van het Comité en de Federatie.
Andere merken die redelijk bekend zijn als partner van NOC*NSF zijn KPN (24%), Coca Cola (23%) en McDonalds (17%). Overige grote merken hebben voor Nederlanders een minder duidelijke rol binnen de Olympische Spelen. De resultaten van het onderzoek lieten overigens een groot verschil zien in deze kennis tussen Nederlanders die wel naar de Spelen (gaan) kijken en Nederlanders die dat niet doen of van plan zijn. Kijkers weten, logischerwijs, aanzienlijk vaker welke merken partner zijn van het NOC*NSF dan niet kijkers.
'Niet ’s nachts kijken'
Van de 55 procent van de Nederlanders die naar de Olympische Spelen kijken, geeft bijna de helft (46%) aan niet ’s nachts te gaan kijken. Nederlanders die dat wel van plan zijn, gaan voornamelijk voor de 100m (24%) en 200m (23%) van Dafne Schippers.
Interessant weetje: mannelijke kijkers volgen de Spelen vaker via Teletekst dan vrouwelijke kijkers (31% versus 18%). We wensen de sporters nog veel succes! De verwachtingen van de Nederlanders hebben we namelijk nog niet overtroffen: twee derde (66%) van hen verwacht dat we minimaal 10 medailles binnenslepen.
Dit onderzoek is begin augustus 2016 uitgevoerd onder NetPanel, het online onderzoekspanel van marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel. 1529 Nederlanders van 18 jaar en ouder hebben verschillende vragen met betrekking tot de Olympische Spelen van 2016 beantwoord. De steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau.
Gastblogger Wouter Smit, junior marktonderzoeker bij Ruigrok Netpanel.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Consumenten beschuldigen Lay's van krimpflatie - foodmerk...
- Respondenten BvA -onderzoek: 'retailmedia moet volwassen worden'
- Albert Heijn introduceert hamstergezin
- 100-jarig Remia maakt trip down memory lane
- Lipton Ice Tea lanceert Ice Tea Insurance met rapper Ice-T
- Heineken en bureau LePub steunen bijgelovige fans
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Alpro helpt met voedingsstoffen in... 04-06-2025
- Zachtfruitcampagne ‘Een handje... 04-06-2025
- Verantwoord naar huis: AB InBev en... 04-06-2025
- Meatless McKroket terug op menu bij... 04-06-2025
- Lidl introduceert Supersupplementen... 04-06-2025
- Driehoek is het nieuwe vierkant:... 03-06-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management