Foodverpakkingen optimaliseren voor online
- Food-en-retail
- 10 okt 2017 @ 11:34
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging designMarketingFood
- 10 okt 2017 @ 11:34
- Huib Burggraaf
In vergelijking met andere branches blijft de online verkoop van food nog achter. Maar volgens kenners is het slechts een kwestie van tijd, want de digitale revolutie in food zet in hoog tempo door. De digitalisering zorgt voor nieuwe uitdagingen (en kansen) op het gebied van verpakkingen. Ben jij al voorbereid?
Uit cijfers van Thuiswinkel.org [1] blijkt dat de online verkoop van food/near food in 2016 33% is gestegen ten opzichte van 2015. Verschillende bronnen voorspellen ook in 2017 een explosieve groei. Supermarkten en speciaalzaken bieden naast een fysieke locatie steeds vaker een online verkoopkanaal. Daarnaast ontstaan er meer (nieuwe) thuisbezorgformules en aanbieders van maaltijdboxen.
Kwaliteit
Verpakkingen spelen een belangrijke rol in de voedselmiddelenindustrie en het digitaliseren van food brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Zeker als het gaat de online verkoop van verse, gekoelde of juist warme producten. Hoe zorg je dat de producten vers blijven en op de juiste temperatuur worden afgeleverd bij de consument? Geen klant zit te wachten op koude, slappe friet of een verlepte krop sla.
Met een goede verpakking kun je de houdbaarheid en kwaliteit van eten behouden en zelfs optimaliseren. Die ‘goede verpakking’ is voor elk product weer anders. Yoghurt stelt andere eisen aan een verzendverpakking dan vers fruit of een afhaalmaaltijd. En dan heb je ook nog te maken met allerlei externe factoren, zoals de bezorgtijd en het soort vervoer. Een bestelbus of scooter kan bijvoorbeeld verschil maken.
Actieve verpakkingen
Het antwoord op het digitale verpakkingsvraagstuk voor food wordt vooral gezocht in actieve verpakkingen. Actieve verpakkingen conditioneren de lucht in de verpakking, waardoor chemische afbraakprocessen worden geremd en micro-organismen worden beïnvloed. Simpel gesteld wordt de ideale atmosfeer gecreëerd, waarbinnen het product optimaal gedijt. We zien in dit kader bijvoorbeeld verpakkingen met specifieke micro-perforaties of verpakkingen die de koude-keten optimaliseren. De ontwikkelingen op dit gebied staan allesbehalve stil en er komen steeds meer innovatieve foodverpakkingen op de markt.
Nieuwe mindset
Digitalisering van food zet de foodverpakking ook in een ander marketingperspectief. Bij online bestellingen is de verpakking vaak het laatste contactmoment tussen de klant en een bedrijf. De verleidelijke elementen van de fysieke winkel ontbreken. De wijze waarop de producten worden afgeleverd is van grote invloed op het beeld dat de ontvanger vormt over jouw bedrijf of merk. Hierbij draait het niet alleen om kwaliteit; het oog wil ook wat. Presentatie van food wordt steeds belangrijker en dat geldt net zo goed voor online. Maak van het ontvangst- en uitpakmoment een feest.
Duurzaam
Natuurlijk mag het duurzaamheidsaspect in dit stuk niet ontbreken. Meer online verkopen betekent meer verpakkingsmateriaal. Verpakken moet efficiënter, gelet op onder meer grootte, materiaalgebruik en het verpakkingsproces zelf. De nadruk ligt voornamelijk op het verpakken van minder lucht, het gebruik van minder en/of lichter materiaal en hergebruik. We zien bijvoorbeeld steeds meer ‘op maat’ verpakkingsoplossingen, maar ook creatieve oplossingen waarin de foodverpakking (na reiniging) een tweede leven krijgt, bijvoorbeeld als opbergdoosje.
Ken jij nog meer voorbeelden van foodverpakkingen die zijn aangepast voor online?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Bron:
[1] https://www.thuiswinkel.org/nieuws/3348/online-bestedingen-passeren-de-grens-van-20-miljard-in-2016
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- ontvangst
- verzenden
- verpakken
- duurzaam
- efficiënt
- design
- minder lucht
- op maat
- food
- online
- moment
- webshop
- materiaalgebruik
- oplossing
- bescherming
- packaging
- grootte
- uitpakken
- vers
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing