[column] Wie verdient er aan de coronamarkt?

[column]  Wie verdient er aan de coronamarkt?
  • Food-en-retail
  • 17 aug 2020 @ 11:55
  • 33055 x gelezen
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • ZakelijkSales

Covid-19 oftewel corona houdt de hele wereld al maanden in zijn greep en is daarnaast tegelijkertijd een grote commerciële markt geworden. Een markt waar vele aanbieders veel geld verdienen en een markt die zeker niet zo maar verdwenen is. Wie zijn zoal die verdieners aan corona?

Winnaars & verliezers
Deze pandemie kent vele verliezers. Eerst en vooral de mensen die getroffen zijn door het virus en daaraan overleden zijn of een lange ziekteperiode ondergaan zijn. Maar ook vele ondernemers en ZZP’ers hebben grote economische schade ondervonden door de lock downs. Vooral aanbieders in de toeristische industrie, reisbranche, cultuur, sportscholen, bioscopen, kermissen, de NS, mediabedrijven en horeca hebben zware klappen gekregen en het aantal faillissementen en ontslagen (tijdelijke) werknemers is enorm groot en stijgt nog altijd. De gezondheidszorg, met name de ziekenhuizen, heeft ook aanmerkelijk minder omzet gedraaid door het maandenlang stopzetten van alle reguliere zorg. Die laatste krijgen echter van de zorgverzekeraars samen met de overheid een miljarden compensatie.

Maar er zijn ook vele winnaars in deze pandemie. Zo hebben de streamingdiensten zoals Zoom en Microsoft Teams vele nieuwe gebruikers erbij gekregen omdat werknemers thuis ging werken en kantoren dicht gingen. Maar er moest natuurlijk wel vergaderd kunnen worden. Ook werd er thuis aanmerkelijk meer Netflix en andere aanbieders gekeken.  De omzet van Netflix in Q1 steeg met 13% en groeide in Q2 nog harder en kent nu al meer dan 3 miljoen klanten in Nederland.

De online verkopen van zowel levensmiddelen als non-food zijn door het dak gegaan. Het thuisbestellen heeft een enorme boost gekregen. Nederlanders zijn tijdens de 'intelligente lockdown' veel meer online gaan winkelen en lijken die gewoonte vast te houden. Het aantal betalingen via iDeal stijgt sowieso al jaren, maar kreeg tijdens de gedeeltelijke lockdown een extra impuls. De multichannel strategie van veel retailers betaalt zich uit.  Deze stijging van de E-commerce zorgt voor een stabiele grote groep onlineshoppers. Ook de 50-plussers bestellen veel meer online. Zo steeg Bol.com in Q2 maar liefst met 65%.

De markt van zorg en preventie
Nederland was zoals zo vele landen niet voorbereid om een pandemie als deze en een gevolg was dat het hals over kop tegen hoge prijzen op de wereldmarkt testapparatuur en beschermingsmaterialen moest aanschaffen.

Er was van alles te weinig, IC apparatuur en beschermingsmaterialen voor de ziekenhuizen en verpleegtehuizen. Maar ook veel te weinig mondkapjes en handgel voor de burgers zelf. De eerste kleine potjes handgel gingen voor 15 euro over de toonbank en kosten nu een fractie ervan. Voor de mondkapjes was een nijpend tekort, wat de prijzen flink opjoeg. Dit is thans een grote markt geworden.

Intussen is ook de markt van het afnemen van Covid-19 testen booming en wordt in het hele land aangeboden via de overheid, via reisorganisaties en via laboratoria. Voor de gratis overheidstest dien je aantoonbaar klachten te hebben. Een Covid-19/PCR-test individueel inclusief reizigersverklaring kost bij Arboned € 109,50 en er worden er miljoenen afgenomen.

De nieuwste booming corona deelmarkt is die van ventilatie installateurs. Nu de meeste experts en het OMT ervan overtuigd zijn dat de besmetting ook binnen via de lucht gaat zijn vele scholen en kantoren naarstig op zoek naar betere ventilatiesystemen.

Complimenten voor Corendon
Omdat steeds meer landen zoals Griekenland en andere landen eisen dat je binnen 72 uur voor je vertrek een Covid-19 test aflegt verzorgen nu ook vliegmaatschappijen deze noodzakelijke testen. Met dat verschil dat KLM 145 euro rekent voor een verplichte test en Corendon dit haar klanten gratis aanbiedt. Bij Corendon staat de klant dus echt centraal.

Minister de Jonge creëert ook markten
Hugo de Jonge is een grote aanjager van de coronamarkt. Zijn ministerie zorgt ervoor dat er voldoende apparatuur en beschermingsmaterialen ingekocht worden. En koopt zich intussen voor vele honderden miljoenen euro’s in bij pharmaproducenten en laboratoria welke hét Covid-19 vaccin aan het ontwikkelen zijn. Zo’n vaccin kost weliswaar maar enkele euro’s kostprijs. maar er zijn er miljarden van nodig. Ook steunt de minister van harte de ICT markt door bedenkers en bouwers van corona-speurop app’s aan het werk te zetten.

Leo van Sister
marketingstrateeg en Merkcommissaris

 

beeld boven: Unsplash

Leo van Sister

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken