Telegraaf 'betaalt' innovatie met ontslag van 36 journalisten

Telegraaf 'betaalt' innovatie met ontslag van 36 journalisten
  • Media
  • 27 nov 2015 @ 17:22
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MediaJournalistiekPrintZakelijk

Op de redactie van dagblad De Telegraaf verdwijnen 36 van de 255 arbeidsplaatsen. Moederbedrijf TMG wil met deze sanering ruimte schappen om de slecht renderende uitgeverij te moderniseren en winstgevender te maken. Eerder deze week staakte TMG ook al delen van het hyperlokale journalistieke platform Dichtbij.nl.

Telegraaf Meia Groep kampt al geruime tijd met een sterk dalende omzet. Zo heeft de uitgever veel last van de algemene trend dat er steeds minder papieren kranten worden verkocht, maar valt tegelijkertijd de opbrengst uit advertenties fors tegen.

Het bedrijf is al langer bezig met een sanering om de kosten meer in lijn te brengen met de lagere opbrengsten. De vrijdag aangekondigde ontslagronde bij De Telegraaf is daar onderdeel van, evenals het deels opdoeken van Dichtbij.nl. Door de redactie helemaal opnieuw in te richten, denkt de krant ruimte vrij te spelen om nieuwe bronnen van inkomsten aan te boren.

Voor vier op de vijf journalisten van De Telegraaf geldt dat zij zullen moeten solliciteren op een functie binnen de nieuwe organisatie. Op welke deelredacties precies gesneden zal worden, is nog onduidelijk. 

'Telegraaf aanpassen aan veranderd mediagedrag'

Zelf formuleert TMG het wat eufemistischer: de uitgever is 'voornemens de organisatie van de redactie van dagblad De Telegraaf te vernieuwen om zich nog meer aan te passen aan het veranderende mediagedrag van de nieuwsconsument. Op korte termijn wil zij een kwaliteitsslag realiseren bij De Telegraaf en bij de aan haar gelieerde hoofdmerken DFT, Vrouw, Privé, Telesport en Autovisie. Daarnaast wil ze versnellen in het digitale domein. Tevens wordt het aantal arbeidsplaatsen met 36 teruggebracht.'

De nieuwe redactionele organisatie moet zodanig worden ingericht dat de redactie 24/7 alle bestaande en nieuwe distributiekanalen (onder andere digitaal en print) kan bedienen. Zoals eerder gemeld krijgen de hoofdmerken (DFT, Vrouw, Privé, Telesport en Autovisie) in de nieuwe structuur meer ruimte om aanvullende redactionele proposities te ontwikkelen, bijvoorbeeld via apps of de eigen websites.

'Pijnlijke maatregelen noodzakelijk'

Het beleid wordt verdedigd door de eerder dit jaar na veel commotie benoemde hoofdredacteur Paul Jansen: 'De Telegraaf slaat de weg in naar vernieuwing. Helaas zijn pijnlijke maatregelen daarbij noodzakelijk, niet alleen uit kostenoverwegingen maar ook om een kwaliteitsslag te maken. We streven ernaar een leidend nieuwsmerk te blijven, zowel in print als digitaal. De papieren krant blijft een belangrijk platform. Ook daarin wordt geïnvesteerd, zowel in oplagebehoud als kwaliteit.'

De adviesaanvraag met het voorgenomen besluit wordt voorgelegd aan de Ondernemingsraad van TMG Landelijke Media. Medewerkers worden geïnformeerd over de inhoud van dit voorgenomen besluit en de bijbehorende vervolgstappen. Medewerkers die boventallig worden, vallen onder het Sociaal Plan van TMG.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken