René Moerland nieuwe hoofdredacteur NRC Media

René Moerland nieuwe hoofdredacteur NRC Media
  • Media
  • 4 jun 2019 @ 13:59
  • 19742 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • UitgeversMakersPersonalia

René Moerland (49) wordt de nieuwe hoofdredacteur en daarnaast statutair directeur van NRC Handelsblad, nrc.next en nrc.nl. Hij volgt hiermee Peter Vandermeersch op, die de krant leidde sinds 2010 en eerder dit jaar bekend maakte te zullen aftreden.

Moerland is op dit moment correspondent Europese Unie in Brussel voor NRC. Hij werkt sinds 2000 voor de krant en was onder meer politiek verslaggever in Den Haag. Hij heeft acht jaar lang leiding gegeven als chef van verschillende redacties (buitenland, binnenland, Den Haag, nrc.next, NRC Weekend) en als chef van de 'middentafel' waar het nieuws wordt gecoördineerd.  Hij leidde in 2015 de vernieuwing van nrc.next en de samenvoegen van deze redactie met die van NRC Handelsblad. In 2016 heeft Moerland met onder meer de uitgeverij meegewerkt aan de nieuwe digitale en papieren strategie.

Hoge normen

Moerland laat weten: 'Ik ben blij en vereerd om leiding te gaan geven aan NRC Media: een innovatief mediabedrijf dat zichzelf blijvend hoge normen oplegt. We bereiken een groeiend publiek met journalistiek van vertrouwde waarde en op die weg gaan we verder. Inhoudelijk moet NRC echt een thuis zijn voor mensen die graag zelf hun mening vormen.'

Rien van Beemen, CEO van NRC Media en met wie Moerland samen de directie zal vormen, voegt daaraan toe: 'Ik heb René de afgelopen jaren leren kennen als een bevlogen vakman en ben ervan overtuigd dat hij zorgt dat NRC ook de komende jaren toonaangevend zal zijn op journalistiek gebied.'

Titia Ketelaar, voorzitter van de redactieraad, zegt tot slot: 'We zochten iemand met een journalistiek hart, een liberale geest en een zakelijk instinct: René heeft alle drie. NRC heeft een lange traditie van ondernemende journalisten. Ook René wil blijven innoveren met verschijningsvormen die uitblinken in relevantie en journalistieke betrouwbaarheid.'

Lees ook: Hoofdredacteur NRC stopt

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken