[column] Online bestellen en dan alleen nog even bezorgen...

  • Online
  • 11 dec 2019 @ 09:19
  • Link
  • Ment Kuiper
    Ment Kuiper

    Manager Programma en Trainingen
    SchaalX
  • E-commerce

Feit: we kopen steeds meer online. Snel, makkelijk en eenvoudig. Maar dan. De pakketjes tsunami is moeilijk te structureren. Ment Kuiper zoekt een oplossing.

Het antwoord op de vraag waarom we online veel bestellen, is niet in één zin of alinea te geven. Het online winkelen hebben we geleerd van de postorderbedrijven in onze offline periode. Het gemak van een antwoordkaart invullen en opsturen om vervolgens het product, toen ook al vaak inclusief installatie, thuisbezorgd te krijgen was echt fijn. Het was echter niet de meerderheid van de bevolking, we gingen eigenlijk ook nog heel veel offline kopen.

Problemen oplossen

De stijging is mede het gevolg van onze steeds sneller wordende maatschappij. Waarom in de file staan naar het centrum, vervolgens je weg vinden in drukke winkels en daarna de pijn ondergaan van de striemen in je handen van de plastic tasjes? Om maar te zwijgen van de regen, winkels die dicht zijn, artikelen die zijn uitverkocht en onvriendelijk personeel. Online winkelen lost dus veel problemen op. En welke ondernemer doet het. B2B en B2C, nagenoeg alle ondernemingen bieden wel online verkoop van producten en diensten aan.

Wat is het gevolg?

Het gevolg is heel eenvoudig. We bestellen op een dag onze dagelijkse boodschappen bij een supermarkt, we bestellen een cadeau voor vrienden waar we morgen (of zelfs vanavond) heen gaan of zoeken naar een product op aanraden van een ander. En dan online. We vergelijken of kopen direct, we winkelen wat af. En dan?

Dan worden de spullen thuisbezorgd. Eerst komt de supermarkt met een busje de spullen afgeven (elektrisch of fossiel aangedreven), vervolgens komen alle bezorgdiensten langs en dan ook nog de bedrijven die zelf een bezorgdienst hebben. Op het hoogtepunt stonden er meerdere leveranciers tegelijk de producten bij mij af te geven. Best gezellig. Jammer dat ze zo’n haast hebben om de targets voor de levering van die dag te halen.

En het vervolg…

Het gevolg is dat ik allerlei bestellingen geleverd krijg. Nu het vervolg. Ik ben niet thuis en er wordt dus niet open gedaan. Die meerdere bezorgers lopen nu bij mij door de straat en kijken door alle ramen. Als er maar iemand achter het raam te zien is dan is deze de pineut en wordt het pakket afgegeven. Van lichte pakketten tot pakketten van meerdere kilo’s. En als deze buren pech hebben, is de bezorger gespot door de andere bezorgers en staat de gang bij de buren vol met mijn pakketten. Of, nog erger, staan de pakketten verdeeld over meerdere buren. Dan kan ik de avond met een karretje langs alle huizen om de pakjes op te halen.

Kan het erger?

Bezorgers raken in paniek: ze moeten echt van het pakketje af. We halen anders onze targets niet. Dus pakketjes worden ook wel voor de deur gezet. Jammer als het regent. Ook worden pakketjes in vuilnisbakken gelegd en laatst lag er zelfs een pakketje op de tafel in de tuin. Dat moet een mooie worp geweest zijn anders kom je onze tuin niet in. En gelukkig niet breekbaar (voor het breekbare pakket waren we gelukkig net thuis).

De toekomst van het bezorgen

Ik weet zo snel geen oplossing. De oplossing is sowieso niet dat je ergens het pakket ophaalt, zoals uit vele onderzoeken blijkt. We willen nu eenmaal thuis bestellen en thuisbezorgd krijgen. Basta. Mogelijk dat in de toekomst dat nog gaat veranderen. Technologisch gezien liggen er veel kansen met alle IoT achtige apparatuur en toepassingen. Wellicht kan iedereen - koper, verkoper en bezorger – in de tussentijd nadenken over de volgende uitdagingen:

  • Geen pakketten zomaar ergens neerzetten.
  • Biedt meerdere oplossingen aan voor de bezorging.
  • Kom beloftes na (we komen tussen 1800 en 2000 uur, dan is het bijzonder dat ik het pakket om 1700 uur bij de buren moet halen).

Op dit moment heb ik voor de bezorgers veel respect. Het aantal pakketten dat wordt verwacht dat ze op tijd leveren is groot, het verkeer is niet bepaald coöperatief en wij als mens zijn niet altijd even gemakkelijk. Andersom, bezorgorganisatie, laat geen dezelfde dienst meerdere keren op een dag een pakket afleveren en zorg goed voor de bezorgers zodat zij het werk netjes en kwalitatief kunnen uitvoeren.

 

Ment Kuiper is Manager Programma’s en Trainingen bij SCHAAL+ en als zodanig verantwoordelijk voor het dichten van de kloof door het werven van talenten en young professionals, hen op te leiden en te coachen en te zorgen voor een goede werkplek.

 

Ment Kuiper

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken