PSV omarmt 'active esports' met Exodus Burned

PSV omarmt 'active esports' met Exodus Burned
  • Sponsoring
  • 22 nov 2019 @ 00:03
  • 18098 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ActivatiePartnershipOnline gamingeSportsInnovatie

PSV gaat nauw samenwerken met Pillow’s Willow VR Studios, ontwikkelaar van de innovatieve game Exodus Burned. Dit partnership biedt beide partijen de mogelijkheid om nieuwe initiatieven voor fans en gamers te ontwikkelen onder de noemer 'active esports'.

Bij Exodus Burned moeten gamers hun hele lichaam gebruiken om punten te scoren in de virtuele wereld. Dit speelt in op de sociaal-maatschappelijke doelstelling van PSV om mensen te stimuleren meer te bewegen. Eerder werkten beide partijen al samen aan evenementen zoals de PSV Fandag (zie video onderaan) en de lancering van het 5G-pilotproject van Gemeente Eindhoven.

Beide partijen spreken over een 'perfecte match'. PSV, dat met FIFA20 al een mooie invulling heeft aan esports, kan met Exodus Burned dit aanbod uitbreiden, terwijl Pillow's Willow aan een grotere naamsbekendheid kan werken. Dit lijkt elkaar enorm te kunnen versterken.

Vermaak en vitaliteit

'We willen graag een nog breder aanbod gaan ontwikkelen onder esports en zorgen voor vermaak en vitaliteit onder de jongere doelgroep. Met Exodus Burned kunnen we dit doen', aldus commercieel directeur Frans Janssen van PSV.

Andy Lürling van Pillow’s Willow VR Studios: 'Met PSV hebben we een mooi merk dat ons kan helpen onze markttractie te verhogen en bereik onder de doelgroep te realiseren. Aanstaande januari zal, op loopafstand van het Philips stadion, het eerste Exodus Burned Experience Center in het SX-gebouw te Strijp-S in Eindhoven geopend worden. We gaan onder andere samen met PSV arrangementen aanbieden waarbij zowel bedrijven als particulieren Exodus Burned kunnen gaan spelen en ervaren.'

Exodus Burned wordt inmiddels breed ondersteund. Naast PSV zijn ook sportmarketingbureau Triple Double en Sportscloud aangehaakt in de samenwerking. De game en het experience center zijn mede tot stand gekomen door investeringen van Lumo Labs en het Leisure Ontwikkelfonds Noord-Brabant (LOF Brabant). Dit fonds stimuleert de ontwikkeling van nieuw vrijetijdsaanbod in Noord-Brabant met als doel structureel meer bezoekers van verder weg naar de provincie te trekken. Exodus Burned is een mooie voorbeeld van zo’n dergelijke nieuw aanbod.

Wat is Exodus Burned?

Met zijn allen via augmented en virtual reality kijken naar een wedstrijd waarbij gamers, met hun lichaam als controller, springen, Kung Fu-bewegingen maken en virtueel ballen wegtrappen, dat is de droom die Peter Kortenhoeven heeft met Exodus Burned. De oprichter van Pillow’s Willow ontwikkelde eerder de prijswinnende game Spark of Light. Tweeënhalf jaar geleden zette hij alles op alles om met Exodus Burned een nieuwe vorm van gamen te ontwikkelen en zelfs een nieuwe vorm van sport te definiëren. Kortenhoeven brengt de mooie elementen van gamen en sport bij elkaar.

'Ik wil geen afbreuk doen aan de ervaring van gamen. Ik vergelijk het met film, dat is ook zitten, maar het is ook gewoon heel leuk. Die esports zijn wel nog vrij passief. Je kunt je handcoördinatie versterken, maar je lichaam doet verder niets. Wij zagen de uitdaging in het inzetten van nieuwe technische ontwikkelingen als augmented en virtual reality om mensen te laten bewegen en sporten zonder dat ze het zelf echt door hebben.'

Voordat je Exodus Burned gaat spelen, krijg je een soort sportharnas aan. 'Wat ook super cool is. Iedereen ziet er uit als een superheld. Als je dan de VR-bril op doet, dan zie je jezelf als de held die je wilt zijn in een hele futuristische setting.'

In die futuristische setting krijgen spelers elke minuut een nieuwe uitdaging die is geïnspireerd op sport of gaming. Je moet bijvoorbeeld koppen of een bal wegtrappen. Acht minuten duurt het spel en het is op allerlei niveaus te spelen.

Sociaal en sportief

Kortenhoeven: 'Easy to learn, hard to master. Als je een heel goede atleet bent, echt een VR-held, dan zit je op een hoge moeilijkheidsgraad waarbij de snelheid hoger ligt of de variaties complexer zijn, maar ook voor kinderen en ouderen is het goed te spelen in de gemakkelijkere modus.'

Meer bewegen maar ook VR socialer maken, vindt (en ambieert) Kortenhoeven. 'Je gaat niet met zijn allen lekker naar iemand kijken die met VR een spel speelt. Zoals je bijvoorbeeld wel met zijn allen kijkt naar een voetbalwedstrijd. VR is geïsoleerd. Dat is ook het probleem, VR is interessant maar alleen leuk voor degene die dat ding op z’n giechel heeft.'

Bewegen terwijl je speelt, met elkaar en tegen elkaar, dit kenmerkt Exodus Burned. Het spel heeft ook een hoge entertainmentwaarde voor het publiek daar de spelers de raarste bewegingen maken en het spel visueel aantrekkelijk is. Vanaf januari is dit zelf door het publiek te ervaren in het eerste Exodus Burned Experience Center in het SX gebouw te Strijp-S.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken