![[column] Vertraging is het nieuwe normaal](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Vertraging is het nieuwe normaal
Onlangs vloog ik met een groep vrienden naar Napels voor een week vol Romeinse archeologie en bruisend stadsleven. Transavia was onze vervoerder van dienst. Hoewel eerdere ervaringen overwegend positief waren - een kwartiertje vertraging hier en daar hoort erbij - liep het deze keer helaas flink mis. Zowel de heen- als terugreis kende onnodige vertragingen en de afhandeling van onze bagage was ronduit teleurstellend. Vooral de gebrekkige communicatie en het gebrek aan klantgerichte service zorgde voor frustratie.
![[column] AI hongert naar echte mensen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] AI hongert naar echte mensen
AI-modellen hebben een probleem: data. Dat klinkt misschien vreemd, omdat er juist aan data geen gebrek lijkt, maar AI-modellen zijn vooral gek op één soort data: authentieke, eerstehands data van échte mensen. En die is schaars: de hoeveelheid data die wij mensen genereren kan namelijk niet opboksen tegen de hoeveelheid data die AI-modellen nodig hebben. En dit heeft gevolgen.

Podcastserie ‘The Next Tony’ #5 met Fish Tales-founder Bart van Olphen
Hoe maak je duurzame vis populair bij een breed publiek? In de vijfde aflevering van de podcastserie 'The Next Tony' gaan marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp in gesprek met Bart van Olphen, oprichter van Fish Tales – het impactmerk dat duurzame, traceerbare vis rechtstreeks van kleinschalige vissers naar de supermarkt brengt.
![[column] Het einde van marketing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het einde van marketing
Wanneer stopt marketing? Het is een vraag die zelden gesteld wordt in een vakgebied dat vooral bezig is met groei, schaal en meer. Maar juist daarom is de vraag interessant: bestaat er een moment waarop marketing ophoudt te bestaan?

Basic-Fit start 'Boost Your Mind' op Mentale Gezondheidsdag
Ter gelegenheid van Wereld Mentale Gezondheidsdag introduceert Basic-Fit het digitale trainingsprogramma ‘Boost Your Mind’. Met dit nieuwe plan wil Europa’s grootste fitnessketen laten zien dat een gezonde levensstijl niet alleen draait om fysieke kracht, maar ook om mentale balans.

Breda kondigt volgende Dutch Game Week aan
De jaarlijkse Game Week krijgt een nieuwe naam én grotere ambities: Dutch Game Week. Van 27 november t/m 4 december 2025 wil Breda voor het derde jaar op rij het 'bruisende middelpunt van de Nederlandse en internationale gamesindustrie' zijn.
![[column] De consument weet niet wat hij wil en dat is oké](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De consument weet niet wat hij wil en dat is oké
Niet zolang geleden gingen we aan de slag voor een grote Nederlandse retailer. Een merk met een rijke historie en een prachtige heritage, maar wat al een tijdje niet in staat bleek de juiste snaar te raken bij de Nederlandse consument. Ze waren oprecht verbaasd hoe dat nou toch kon. Alle uitingen die ze maakten waren uit en te na getest en gebouwd op waardevolle inzichten uit de data. En toch werkte het niet.

Mastercard lanceert inclusieve campagne ‘Op Gevoel’
Op World Sight Day en tijdens de Week van de Toegankelijkheid lanceert Mastercard de campagne ‘Op Gevoel’ - een combinatie van een podcast en een zintuiglijke out-of-home-ervaring die de kracht en inspiratie laat horen én voelen van mensen met een visuele beperking. De campagne is ontwikkeld door FCB Amsterdam en The Podcast Tailor, in co-creatie met blinde en slechtziende makers.

Publieksfavorieten strijden om Boek van het Jaar
Met een verrassingsmoment op station Den Haag Centraal zijn vandaag de zes genomineerde titels voor de NS Publieksprijs 2025 onthuld. De schrijvers werden live gepresenteerd aan reizigers, waarna de stembussen officieel werden geopend. De grootste publieksprijs voor boeken wordt dit jaar voor de 38e keer uitgereikt.

Tinder en NJR swipen jongeren naar de stembus
De Nationale Jeugdraad (NJR) en Tinder bundelen hun krachten om jonge en nieuwe kiezers te stimuleren te gaan stemmen bij de Tweede Kamerverkiezingen van 29 oktober. Via een drie weken durende in-appcampagne verschijnen vanaf 8 oktober ‘Swipe Cards’ in Tinder die praktische stemtips en informatie bevatten. Wie naar rechts swipet, komt terecht op de NJR-website met laagdrempelige uitleg en inspiratie om daadwerkelijk te gaan stemmen.

Mary Hoogerbrugge (De Positioneerders): 'Trucjes wekken de indruk van een desillusie'
Marketing wordt steeds vaker afgedaan als ‘gebakken lucht’ of ‘een trucje’ – zelfs binnen de eigen gelederen. In een zevendelige serie tekenen wij reacties op. Vandaag polsen we Mary Hoogerbrugge, merkspecialist bij De Positioneerders. Volgens haar zijn we geen goochelaars. 'Bij het woord marketingtrucje krijg ik een negatieve associatie.'
![[column] Slimme herfstbesteding: AI-geletterdheid masterclass](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Slimme herfstbesteding: AI-geletterdheid masterclass
Ben jij al gecertificeerd? Sinds februari 2025 zijn bedrijven en bureaus verplicht de regels uit de ‘EU AI Act’ inzake ‘AI-geletterdheid’ binnen hun organisatie te borgen. Vandaar de Masterclass AI-Geletterdheid voor marketing-, communicatie- en salesprofessionals: een inspirerende, louterende en noodzakelijke dag, ervoer ik. En daarmee een nuttige tijdsbesteding deze herfst.

Eindhoven lanceert ‘Live at Philips Stadium’
Het Philips Stadion in Eindhoven krijgt een nieuw zomers gezicht. Samen met evenementenorganisatie This is Live Group kondigt het stadion de reeks Live at Philips Stadium aan: een maand vol grote concerten en muzikale beleving in juni en juli 2026. Van vrijdag 5 juni tot en met zaterdag 4 juli verandert het stadion meerdere keren in een bruisend decor voor nationale en internationale artiesten, verrassende thema-avonden en grootschalig entertainment.

Online zoekopdrachten onthullen politieke nieuwsgierigheid
Waar peilingen de intentie van kiezers meten, laten online zoekopdrachten juist zien waar Nederlanders nieuwsgierig naar zijn. Een analyse van Seeders laat zien dat de PVV, VVD en BBB de meeste digitale aandacht krijgen.

BZK roept met nieuwe campagne op om je stem te laten horen
Op 29 oktober 2025 gaan Nederlanders opnieuw naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. Om twijfelaars te overtuigen van de waarde van hun stem, lanceert het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties samen met Roorda Reclamebureau een landelijke campagne met focus op jongeren.

Unicef roept op: ‘Stem voor ieder kind’ bij Tweede Kamerverkiezingen
In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober lanceert Unicef Nederland de campagne ‘Stem voor ieder kind’. De kinderrechtenorganisatie wil ouders en verzorgers aansporen om bij hun stemkeuze stil te staan bij wat kinderen belangrijk vinden. Hoewel 3,3 miljoen Nederlandse kinderen zelf niet mogen stemmen, verdienen hun zorgen en wensen volgens Unicef wel een plek in het stemhokje.
![[onderzoek] Gen Z wacht langer met nieuwe smartphone](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Gen Z wacht langer met nieuwe smartphone
Bijna de helft van de jongeren uit Generatie Z vervangt hun smartphone pas na ruim 2,5 jaar. Uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise blijkt dat 48,4 procent van de 16- tot 29-jarigen pas dan een nieuw toestel aanschaft.
![[column] Marketingmanagement en de kunst van het besturen (een ironische beschouwing voor marketeers)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketingmanagement en de kunst van het besturen (een ironische beschouwing voor marketeers)
Stel je merk eens voor als een land. Jij, de marketeer, bent de regering. De vraag is: welk politiek systeem kies je om je brand te managen? Democratie? Holacratie? Of toch – sst – de dictatuur?
![[column] De oogst van 30 jaar merkmanagement (deel 3 van 4)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De oogst van 30 jaar merkmanagement (deel 3 van 4)
In de jaren negentig kreeg merkmanagement in Nederland een stevige impuls. Pionier en merkprofessor Giep Franzen zette het merkdenken op de kaart met de oprichting van Swocc en initieerde de eerste postdoc opleiding Merkmanagement aan de Rijksuniversiteit Groningen. Grote FMCG-bedrijven richtten daarna merkteams op en het merk kreeg een centrale plek in de strategie.

Dennis van Aalst (FCB): 'Hoe transparanter hoe beter'
Marketing wordt steeds vaker afgedaan als ‘gebakken lucht’ of ‘een trucje’ – zelfs binnen de eigen gelederen. In een zevendelige serie tekenen wij reacties op, met deze vijfde editie Dennis van Aalst, strateeg bij FCB Amsterdam. 'Het woord "trucje" wordt vaak kritisch gebruikt, maar je kan het ook als indirect compliment zien.'

PostNL beloont honden met ‘Kwispel’-sticker
In aanloop naar Dierendag zet PostNL honden in het zonnetje. Duizenden post- en pakketbezorgers delen deze week niet alleen pakketten en brieven uit, maar ook kleine presentjes voor trouwe viervoeters. Huizen waar een vriendelijke hond woont, krijgen bovendien een speciale ‘Kwispel’-sticker op de voordeur.

Podcastserie ‘The Next Tony’ #3 met Sander de Klerk van The Good Roll
Hoe combineer je zakelijk succes met maatschappelijke impact? In de derde aflevering van de podcastserie The Next Tony spreken marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp met Sander de Klerk, co-founder en Chief Rolling Officer van The Good Roll.

Omzet per fte bij bureaus blijft stabiel
De gemiddelde omzet per fte bij agencies met 5 tot 120 medewerkers ligt halverwege 2025 op €114.000. Dat blijkt uit het Agencies Benchmark Report Q3 2025 van Simplicate, gebaseerd op data van bijna 550 bureaus. Daarmee blijft de omzet vrijwel gelijk aan de lichte piek van €115.000 in het eerste kwartaal.

Marketeer van een betere wereld - InsingerGilissen
Dat duurzaam en sociaal opereren een gezonde businesscase kan zijn, staat ondertussen wel vast. Maar hoe doe je het goed? Gijs de Swarte interviewt makers van merken die iets bijzonders toevoegen. Aan het woord Hanneke Verburg, voormalig CEO van Make-A-Wish Nederland. Sinds kort Philanthropy Officer bij de private bank InsingerGilissen...
![[column] Brand community als groeistrategie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Brand community als groeistrategie
‘Community is the most lasting investment you can make. Aan het woord is Barbara den Bak, creatief ondernemer en well-being strategist die meerdere succesvolle ondernemingen opbouwde. In haar talk op het ‘Sprints & Sneakers Festival’, recent in Amsterdam, wordt duidelijk dat 'brand communities' voor haar ondernemingen als groeiversneller werken. Bij veel consumentenmerken zie ik het op hun 'wish list' staan, maar écht hier op doorpakken, dat doen er maar weinig. Wat is er aan de hand?

Warc: Reclamemarkt groeit in 2026 met 8,1%
De mondiale reclamemarkt groeit in 2025 met 7,4 procent tot circa €1.088 miljard en volgend jaar met 8,1 procent tot ongeveer €1.144 miljard. Dat blijkt uit de jongste outlook van Warc. Social media, retailmedia en connected TV zijn de grote groeimotoren.

Gala verdubbelt opbrengst voor stamceldonatie
De tweede editie van het Sta op voor Stamcellen Gala in het Prinses Theater in Rotterdam heeft €130.000,- opgeleverd. Dat is ruim het dubbele van de opbrengst bij de eerste editie. Het geld gaat naar Matchis Fonds Stamceldonatie, dat zich inzet voor het werven en registreren van stamceldonoren.

Inspireren met alledaagse grootsheid
TCL is wereldwijd al een elektronicagigant, maar in de Benelux moet het merk zich nog bewijzen. In dit gesprek met Stefan Streit, Chief Marketing Officer Europa en Jorn Blom (foto), Senior Marketing Manager Benelux wordt duidelijk hoe de merkstrategie rond Inspire Greatness voet aan de grond krijgt in een concurrerende markt.

Bijna 100 gebouwen rood voor vrouwenhart
Op maandag 29 september, tegelijk met Wereldhartdag, kleuren bijna honderd gebouwen in Nederland rood tijdens Dress Red Day. De Hartstichting vraagt daarmee aandacht voor hart- en vaatziekten bij vrouwen. Iconische locaties als de Van Nellefabriek, het Nemo Science Museum en de Euromast doen mee, net als vele ziekenhuizen, theaters en musea.
![[column] Positioneer jezelf](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Positioneer jezelf
Als marketingprofessional is het essentieel om jezelf zorgvuldig te positioneren. Dan heb ik het niet over de perfect gestylde - of juist kwetsbare - foto’s op LinkedIn. Ik heb het ook niet over de persoonlijke succesverhalen of de pijnlijke tegenslagen die alsnog tot succes hebben geleid. Ik heb het over het daadwerkelijk claimen van jouw positie als marketeer. Een relevantie positie die meerwaarde biedt aan jouw doelgroep, zodat je ook daadwerkelijk wordt overwogen op het moment dat deze doelgroep een beslissing neemt. Variërend van de beslissers binnen jouw organisatie tot bijvoorbeeld de recruiters van senior marketingfuncties.

ROI vergroten & personalisatie in retailmedia
IPG Mediabrands lanceerde onlangs een retailmediamodule in zijn open besturingssysteem Interact, dat retailmedia opnieuw uitvindt. In de snel veranderende wereld van retailmedia staan merken onder toenemende druk om op grote schaal te personaliseren, ROI te behalen en flexibel te blijven op verschillende platformen. Ronald Kuin (Head of Retail Media & E-commerce) en Wendy Wouters (Data Strategy Lead) leggen uit hoe data, creatie en media binnen Interact naadloos samenkomen - en wat dat betekent voor merken.

Jorieke de Vries CMO bij TFH Holland Group
Jorieke de Vries-Goosen is gestart als chief marketing officer bij private-equitybedrijf TFH Holland Group. Daarmee zet ze een volgende stap na een loopbaan bij Lidl Nederland en, in kortere periode, bij Jumbo Supermarkten.

Nieuwe bestuurders bij SAN; Swijghuisen Reigersberg neemt afscheid
De Stichting Adverteerdersjury Nederland (SAN) kondigt een bestuurswissel aan. Na jaren van inzet neemt Martijn Swijghuisen Reigersberg afscheid als bestuurslid. Tegelijkertijd versterken Karlien Serrarens, Director Brand & Communicatie bij PwC Nederland, en Inge Wortelboer, Director Marcom/Campagnes & Activatie bij Albert Heijn, het bestuur.

Frank Peters (Virtus): 'Goochelen met merken is gevaarlijk en dient geen enkel doel'
Is marketing inderdaad een verzameling trucjes? In een zevendelige serie tekenen wij reacties van vakgenoten op, met vandaag Frank Peters. Hij is oprichter van Virtus Communications, van Duivelse Dilemma’s en adviseur over reputatie. 'Succes wordt ons niet vanzelfsprekend gegund.'
![[column] Waarom marketeers moeten letten op de opkomst van leesretreats](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Waarom marketeers moeten letten op de opkomst van leesretreats
De tijd van de strandroman is voorbij. Vakantiegangers willen méér dan zon en zand: ze zoeken betekenis, verbinding en verdieping. Enter: leesretreats – reizen waarbij boeken, plekken en mensen samenkomen. Geen vluchtige ontspanning, maar een ervaring die bijblijft en transformeert.

Digital humans zijn het Zwitserse zakmes voor merken
Digital humans, virtuele influencers, AI-spokespersons… hoe je ze ook noemt, ze staan op het punt de manier waarop merken communiceren fundamenteel te veranderen. Volgens John Meulemans, Managing Director & Partner bij Hibou/x, de innovatiehub van pr- en influencer bureau Hibou, zijn digital humans veel meer dan een gimmick. ‘Ze zijn een Zwitsers zakmes voor merken,’ zegt hij.

‘Bankieren voelt als de sportschool: even een drempel, daarna grip en rust’
Van AH-campagnes met supermarktmanager Harry tot het aansturen van marketingteams in Singapore en New York: Chantal van Wijnbergen heeft haar sporen ruimschoots verdiend in het internationale merk- en marketingvak.

Podcastserie ‘The Next Tony’ #2 met Holie Foods-founder Merick Schoute
Hoe bouw je een merk dat gezond eten mainstream maakt en tegelijk impact creëert? In de tweede aflevering van de podcastserie The Next Tony spreken marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp met Merick Schoute, founder en CEO van Holie Foods.

Euromast lanceert nieuwe bezoekersexperience: The Rise of Rotterdam
De Euromast in Rotterdam heeft een nieuwe stap gezet in het verrijken van de bezoekerservaring. Met de lancering van The Rise of Rotterdam start een bezoek voortaan met twee speciaal ontwikkelde films die de geschiedenis en dynamiek van de stad tot leven brengen. De audiovisuele content is ontwikkeld door Woodwork Amsterdam, in samenwerking met NorthernLight en Yipp.

Ra*w blikt terug op Cannes Lions 2025: 'Trust your gut'
In FC Hyena aan het Amsterdamse IJ hield stichting Ra*w haar jaarlijkse terugblik op het Cannes Lions festival voor creativiteit. Vier sprekers behandelden vier geselecteerde cases en deelden hun ervaringen. Het verslag.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [onderzoek] Gen Z wacht langer met nieuwe smartphone
- [column] De oogst van 30 jaar merkmanagement (deel 3 van 4)
- Tinder en NJR swipen jongeren naar de stembus
- BZK roept met nieuwe campagne op om je stem te laten horen
- Unicef roept op: ‘Stem voor ieder kind’ bij Tweede...
- Publieksfavorieten strijden om Boek van het Jaar
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes

