
Esther Overmars nieuw hoofdjurylid Effie Awards
Esther Overmars, partner bij creatief strategisch bureau Here, volgt Hans Middelhoek op als lid van de hoofdjury van de Effie Awards en treedt toe tot de Effie stuurgroep. Effie Awards Nederland kent twee juryniveaus: een vakjury per categorie en een hoofdjury, bestaande uit hoofdjuryvoorzitter Conny Braams en de voorzitters van de vakjury’s.

Vrije Academie opent Wunderkammer met Darwin, Sinke & Van Tongeren
Aan de Herengracht, in een imposant zeventiende eeuws grachtenpaleis te Amsterdam, opent deze zomer het nieuwe Art Zoo Museum. Dit is een initiatief van de Vrije Academie voor Kunst & Cultuur en het kunstenaarscollectief Darwin, Sinke & Van Tongeren.
![[onderzoek] Ipsos I&O: merk 'Van Oranje' wint aan waarde](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Ipsos I&O: merk 'Van Oranje' wint aan waarde
De populariteit van het Koningshuis toont licht herstel, blijkt uit vers onderzoek van bureau Ipsos I&O. Blijkbaar een baken in roerige tijden. Zes op de tien Nederlanders is nu voorstander van het behoud van de monarchie, die zaterdag 'gevierd' werd. Zondag was de Koning jarig.

Shortlist SAN ABC Accenten 2024 bekend
De SAN heeft de shortlists voor de ABC Accenten 2024 bekendgemaakt. Na een tweede juryronde zijn per categorie (Adverteerder van het Jaar, Bureau van het Jaar en Consistent Accent) drie genomineerden geselecteerd.

Hema ziet grote kansen in retailmedia: 'We staan pas aan het begin'
Retailmedia groeit razendsnel en wordt steeds belangrijker binnen de marketingmix. Toch zijn er nog volop kansen om het kanaal verder te professionaliseren. Tijdens Retail Media Day op 15 mei delen Daniël Franco en Odine van den Broeke van Hema hun visie op deze ontwikkeling. MarketingTribune sprak hen alvast vooraf.
![[column] Slimme merkmanagers hebben hun merk op de balans staan](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Slimme merkmanagers hebben hun merk op de balans staan
In MarketingWeek las ik over de worsteling welke veel bedrijven en organisaties nog altijd hebben met het activeren van merkwaarde op de balans. Blijkbaar is de meting van merkwaarde de grootste barrière. De International Accounting Standards Board is nu bezig met een onderzoek naar de manier waarop immateriële activa, dus ook merken, behandeld dienen te worden.

Pionieren in een markt die volwassen wordt
De grens tussen retail en media vervaagt razendsnel. Voor MediaMarkt betekent dit niet alleen nieuwe inkomstenstromen, maar ook een strategische herpositionering in de mediaketen. Als Head of Retail Media Benelux staat Deli Bom middenin deze transformatie.

Dozijn nieuwe trends volgens Lidewij Edelkoort
Lidewij Edelkoort, wereldwijd bekend om haar vooruitziende blik, waarschuwt dat we aan het begin staan van radicale maatschappelijke veranderingen. In een interview ontvouwt de beroemde trendwatcher, vaak geraadpleegd door a-merken, deze twaalf nieuwe trends.

Max van Oosterhout eerste PIM Young-bestuurslid
Platform Innovatie in Marketing (PIM) viert zijn 40e jubileum met de aanstelling van een nieuw bestuurslid: Young talent Max van Oosterhout (27 jaar) treedt toe als eerste PIM Young bestuurslid. Met zijn aanstelling wil de Pim-community een nieuwe generatie marketeers meer ruimte geven.

Shortlist Nima Marketingprijzen bekendgemaakt
Negen bedrijven zijn genomineerd voor de titel ‘Marketing Company of the Year’. De winnaars worden op 12 juni bekendgemaakt tijdens Nima Marketing Day.

Ontdek hoe merken hun effect op conversie maximaliseren
Op donderdag 15 mei is het zover: de Retail Media Day 2025, hét event voor marketing- en e-commerceprofessionals die voorop willen lopen in het snelgroeiende domein van retail media. Een dag vol inspiratie, inzichten en praktische tips zoals de sessie van Stefan Heijdra, Lead E-commerce bij OMG Transact en Strategy Lead Tale Meester van OMD.

Markteffect bij de beste drie Data & Insights Bureaus van Nederland
Markteffect is genomineerd voor de titel 'Data & Insights Bureau van het jaar', een jaarlijkse erkenning vanuit het Data & Insights Network. Daarmee behoort het bureau officieel tot de drie beste Data & Insights Bureaus van Nederland. Op 26 juni 2025 wordt de winnaar bekendgemaakt.

Genomineerden Data & Insights Awards '25 bekend
In 2025 reikt het Data & Insights Network opnieuw prestigieuze vakprijzen uit aan -volgens de jury- inspirerende en toonaangevende data & insights professionals en aan bureaus en organisaties die het verschil maken in het vakgebied. Hier alle genomineerden voor dit jaar.
![[column] Segmenteren kun je leren](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Segmenteren kun je leren
Een van de eerste lessen die je als strateeg leert, is om niet in hokjes te denken, maar als het over doelgroepsegmentatie gaat zijn strategische marketeers geneigd deze netjes in afzonderlijke hokjes te plaatsen. Hokjes met stevige muren, want je kunt tenslotte maar in één hokje tegelijkertijd te zitten. Alsof je voor eeuwig vast zou zitten binnen de welkbekende Maslow-piramide. Ga je voor veiligheid en zekerheid? Dan wordt dat het hokje waarin we je voor altijd zullen opsluiten.

'Retailmedia is voor merken op elk moment in de klantfunnel relevant'
De tweede Retail Media Day die BBP Media in Utrecht 15 mei aanstaande met diverse partners waaronder MarketingTribune en Twinkle organiseert, staat in de steigers. En iedereen die er toe doet is van de partij. We blikken vooruit met Rupert Parker Brady, retaildeskundige en strateeg die het event programmeert en dagvoorzitter zal zijn. 'Wees er bij.’

Dahua toont hoe je de juiste klant op het juiste moment bereikt
Op 15 mei 2025 vindt de tweede editie van de Retail Media Day plaats – hét evenement voor iedereen die actief is op het snijvlak van media, technologie en retail. Een van de sessies die je als marketeer of retailer zeker niet mag missen, is die van Edwin van Setten, Business Development Manager Pro AV bij Dahua.
![[column] Onzekere tijden voor marketeers en managers](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Onzekere tijden voor marketeers en managers
Het jaarlijkse strategie trendsonderzoek 2025 gehouden onder 496 respondenten van bureau Berenschot duidt op de vele al dan niet geopolitieke onzekerheden en groeiende schaarste, welke beiden voor een flinke disruptie kunnen zorgen.

Booking.com opnieuw het meest waardevolle merk van Nederland
De totale merkwaarde van de dertig meest waardevolle Nederlandse merken is het afgelopen jaar met 19% gestegen tot 95 miljard dollar (circa 88 miljard euro). Dat blijkt uit het Kantar BrandZ Top 30 Most Valuable Dutch Brands-rapport 2025. Booking.com voert net als vorig jaar de ranglijst aan.

MarketingTribune en Hibou lanceren AI-versie van hoofdredacteur Imke Walenberg
In samenwerking met Hibou heeft BBP Media, uitgever van onder andere MarketingTribune, tijdens het Branded Content Event een digitale versie van hoofdredacteur Imke Walenberg ontwikkeld. Het project is een eerste stap in het verkennen van de mogelijkheden van zogeheten ‘digital humans’ binnen de marketing- en mediawereld.

Coca-Cola, Desperados, Freya’s en Deliveroo scoren Creative Effectiveness Awards 2025
Coca-Cola, Desperados, Freya’s en Deliveroo voeren de lijst aan van Kantars Creative Effectiveness Awards 2025. De jaarlijkse prijsuitreiking van marketingdata- en analysebedrijf Kantar bekroont de advertenties die het afgelopen jaar de perfecte balans vonden tussen creativiteit en impact—zowel op het gebied van merkbouw als commerciële resultaten.

Paaspop verrast met grootste festivaltent ter wereld: The Giant
Festival Paaspop pakt dit jaar groots uit met een wereldprimeur: een gloednieuwe mainstage-tent die de grootste festivaltent ooit gebouwd is. De imposante constructie, genaamd The Giant, biedt plaats aan maar liefst 21.000 bezoekers tegelijk en heeft een vrije overspanning van 74 meter zonder palen – groter dan de Ziggo Dome.
![[video] Victor Knaap (Monks): 'Adaptie AI-revolutie begint met menselijke connectie'](/templates/img/lazyload.gif)
[video] Victor Knaap (Monks): 'Adaptie AI-revolutie begint met menselijke connectie'
Co-founder van bureauketen Monks Victor Knaap voorziet een revolutie in de bureau- en consultancywereld door artificiële intelligentie. Ook merkenbouwers kunnen niet om AI heen. De ontwikkelingen hebben hem weer 100% enthousiast gemaakt over zijn werk. Maar let op: zonder menselijke maat wordt implementatie en uitrol lastig.

1 april: creativiteit met een twist
Het is weer 1 april – de dag waarop we elkaar traditioneel voor de gek houden. Elk jaar duiken ze op: de leukste, flauwste, scherpste en soms zelfs verrassend geloofwaardige grappen. En dit jaar is het aanbod opvallend groot. Zijn we toe aan wat luchtigheid? Of maakt AI het een stuk gemakkelijker om die beelden te creëren?
![[column] Elon met het handje](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Elon met het handje
Het was een ‘discutabel handgebaar’. De armbeweging, die Elon Musk maakte op een massabijeenkomst ter viering van president Trump’s inauguratie. Inmiddels lijkt de ‘Romeinse groet’ het nieuwe merkteken van Tesla te zijn geworden. Met alle daarbij behorende negatieve commerciële gevolgen.

Marktonderzoekbranche groeit verder in 2024
In de vorige editie van het Trendrapport schreven we al dat AI de turbo zou zetten op de ontwikkelingen in het vak. Nou, die turbo ging erop. Niet dat iedereen volop aan de gang is met AI, maar het is van buzzword uitgegroeid tot levensechte tool. Met genoeg discussie eromheen, trouwens. De branche draaide ondertussen al dan niet met AI door. De omzet steeg weer verder, met iets meer dan 3%.

KVA vraagt Google om betere monitoring illegale gokreclames
Het Keurmerk Verantwoorde Affiliates heeft een brief gestuurd aan Google over de illegale gokreclames die geplaatst worden bij de zoekmachine. Het KVA vraagt Google om haar beleid en algoritmen te verbeteren en hoopt Google in de toekomst te kunnen helpen bij het voorkomen van illegale gokreclames.
![[column] Schaam je!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Schaam je!
Het is fascinerend om te zien hoe wij marketeers massaal in de bres springen voor purpose, duurzaamheid en inclusiviteit, maar collectief onze schouders ophalen als het over privacy gaat. We schrijven bevlogen blogs over authenticiteit, terwijl we - te - gretig data verzamelen. Zullen we daar eens mee stoppen?

ABN Amro en DGTL lanceren DGTL Academy en New Horizons
Met ABN Amro lanceert festival DGTL de 'DGTL Academy' en 'New Horizons' – twee vooruitstrevende initiatieven die vrouwelijke makers in de elektronische muziek- en kunstwereld ondersteunen. Met DGTL Academy wil het festival een belangrijke stap zetten om de 'genderkloof in de industrie' te verkleinen.

Apple uitgeroepen tot 'Creative Marketer of the Year' 2025 door Cannes Lions
Het Cannes Lions International Festival of Creativity heeft Apple benoemd tot ‘Creative Marketer of the Year 2025’. Deze prijs wordt sinds 1992 jaarlijks toegekend aan merken met een langdurig succesvolle en bekroonde marketingaanpak. Het is de tweede keer dat Apple deze eer ontvangt.

Bart Vermeulen van AH: 'Retailmedia werkt merkversterkend en is essentieel in een crossmediale strategie'
Bart Vermeulen is Manager Media Performance & Audiences bij AH Retail Media Services en een van de sprekers tijdens Nima Marketing Day. Een korte kennismaking.
![[mediabazen] IPG Mediabrands: Sander Kwint](/templates/img/lazyload.gif)
[mediabazen] IPG Mediabrands: Sander Kwint
Een slim persoon zei ooit: ‘Managers zeggen alleen JA tegen innovatie als niets doen een groter risico met zich meebrengt.’ Ik zie het als mijn persoonlijke taak om zowel collega’s als klanten te helpen verandering te zien als een kans en niet als een bedreiging. Dat is wat mij betreft innovatie.

Marit van Egmond vertrekt bij Albert Heijn, Etos en Gall&Gall: 'act before you're ready'
Na een dienstverband van 28 jaar, waarvan de laatste zes jaar als CEO van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall, heeft Marit van Egmond besloten haar loopbaan buiten Ahold Delhaize voort te zetten. 30 april 2025 is haar laatste werkdag. De procedure voor opvolging is gestart, meldt de retailketen. Lees hier ook haar dankwoord.

‘Wij helpen mensen mooie herinneringen te maken’
Sinds vijf maanden is Willemijn Rijpma Director of Marketing bij Sunweb Group. Met een achtergrond bij onder meer KLM, Gall & Gall en MyWheels brengt ze een brede expertise in merkstrategie en klantgerichtheid mee naar de reisgigant met labels als Sunweb, Eliza was here en Gogo. ‘Vakanties zijn een positieve business. Het is geweldig om te werken in een sector waar je mensen helpt mooie herinneringen te maken.’
![[column] Intelligente marketeers](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Intelligente marketeers
Geen enkel onderwerp beheerst het marketingnieuws de laatste tijd meer dan artificiële intelligentie, in welke omschrijvingsvorm dan ook. Als early adaptors die ook graag de positie van innovators wilden innemen, stonden marketeers vanzelfsprekend vooraan om deze ontwikkeling te omarmen. Grotendeels terecht, want de invloed van Generative AI op het vakgebied is enorm gebleken.
![[column] Hoeveel merk- en bedrijfswaarde kan Elon Musk vernietigen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoeveel merk- en bedrijfswaarde kan Elon Musk vernietigen
Het gebeurt wel vaker dat personen zich vereenzelvigen met een merk zoals Steve Jobs destijds met Apple en Richard Branson met Virgin, in het geval van Elon Musk is dat zeker ook zo. Maar dat is dus tegelijk ook het risico. Het grote verschil is dat Steve Jobs en Richard Branson altijd dicht bij hun oorspronkelijke merk en bedrijf bleven.

Brenda Smith finalist European Marketer of the Year 2025
Brenda Smith (AS Watson), is genomineerd als een van de acht finalisten voor de prestigieuze European Marketer of the Year Award 2025. De European Marketing Confederation (EMC) maakte deze shortlist bekend, waarin de beste strategische marketeers van Europa zijn vertegenwoordigd.

Hoe gaat het écht met jong talent?
Het wordt steeds lastiger voor jong talent om voet aan de grond te krijgen in de creatieve industrie. Maar hoe groot zijn de uitdagingen precies? En wat hebben jonge professionals nodig om te floreren? Stichting RA*W wil daar antwoord op geven met het nieuwe jaarlijkse onderzoek State of Talent.
![[onderzoek] Nederland loopt miljarden mis door trage AI-adoptie](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Nederland loopt miljarden mis door trage AI-adoptie
Nederland dreigt jaarlijks €8,1 miljard aan economische groei mis te lopen door een gebrek aan investeringen in kunstmatige intelligentie (AI) en digitale bedrijven. Dit blijkt uit onderzoek van Implement Consulting Group in opdracht van Google.

Loyaliteitsranking restaurantketens: Moeke en Dadawan aan kop
Ruim drie op de vier bezoekers van Nederlandse restaurantketens (77%) verwachten binnen twaalf maanden terug te keren. Gemiddeld bezoekt een klant een restaurantketen 1,6 keer per jaar. Restaurantketens Moeke en Dadawan hebben de meest loyale klanten. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.100 Nederlanders.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Dozijn nieuwe trends volgens Lidewij Edelkoort
- Shortlist Nima Marketingprijzen bekendgemaakt
- Ontdek hoe merken hun effect op conversie maximaliseren
- Markteffect bij beste drie Data & Insights Bureaus van Nederland
- Hema ziet grote kansen in retailmedia: 'We staan pas aan het...
- Shortlist SAN ABC Accenten 2024 bekend
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management