
Kinderboekenweekgeschenk wordt pretparkticket
De Kinderboekenweek 2025 krijgt een avontuurlijke extra dimensie. Het Kinderboekenweekgeschenk 'Lexie' van Kevin Hassing fungeert dit jaar niet alleen als leesvoer, maar ook als entreekaartje voor twee pretparken. Kinderen tot en met 12 jaar mogen van 4 oktober tot en met 2 november gratis naar Avonturenpark Hellendoorn of Familiepark Drievliet, mits zij worden begeleid door een betalende volwassene.

Eerste 'unbottled' drankje zet nieuwe standaard voor hydratatie op het werk
Cleantech scale-up Aquablu lanceert samen met influencer resp. ondernemer Kalvijn (foto) en Sander de Jonge, Charlie’s twee meest geliefde smaken: 'vers van de tap, zonder verpakking, zonder suiker, met maximale beleving.'
![[marketeer 230] Ivo Duits - founder Ivono: 'Loyaliteit zit in ons complete ecosysteem'](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 230] Ivo Duits - founder Ivono: 'Loyaliteit zit in ons complete ecosysteem'
In onze serie [marketeer] vandaag Ivo Duits, de founder van Ivono. Dit merk ontwerpt ergonomische designmeubelen voor de moderne werkplek, waar comfort en stijl hand in hand gaan. 'Van zit-sta bureaus tot minimalistische bureaustoelen: elk stuk is gemaakt om gezond werken moeiteloos mooi te maken.' Tien vragen aan Duits.

Onderzoek: Merken zouden meer aandacht kunnen besteden aan het Suikerfeest
WPP Media heeft samen met onderzoeksbureau Motivaction onderzoek gedaan naar hoe Nederlanders zonder en met een migratieachtergrond de feestdagen vieren. Esther Beuling (DEI Lead - WPP Media) en André Kamphuis (Senior Research Manager Motivaction) signaleren een ‘cruciale kenniskloof in de markt’ die zich manifesteert in een gebrek aan inzicht in de culturele gebruiken rondom de feestdagen van diverse biculturele groepen in Nederland.

VIA: ‘Bureaus moeten fundamenteel van koers veranderen’
De Nederlandse marketing-, reclame- en mediabureaus draaien mee in een groeiende markt, maar zien hun eigen marges onder druk staan. Dat blijkt uit de jaarlijkse VIA Bureau-enquête onder 54 leden. Het gemiddelde operationele resultaat zakte in 2024 naar 13%, ruim onder de internationaal gehanteerde norm van 15 tot 20%.

Rob Overduin (Nima): 'Marketing is geen magie, het is vakmanschap’
Marketing wordt steeds vaker afgedaan als ‘gebakken lucht’ of ‘een trucje’ – zelfs binnen de eigen gelederen. In een zevendelige serie tekenen wij reacties op. In deel twee Rob Overduin, directeur en voorzitter van het eerbiedwaardige Nima. Zijn we goochelaars?
![[column] Monocultuur in marketing: Een recept voor instorting](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Monocultuur in marketing: Een recept voor instorting
Kijk naar een maisveld. Strak, efficiënt, perfect uitgelijnd. Maar ook: doodstil. Geen insect, geen vogel. Eén ziekte en het hele veld klapt in elkaar. Welkom in de wereld van veel marketingstrategieën.
![[column] De oogst van 30 jaar merkmanagement (deel 2 van 4)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De oogst van 30 jaar merkmanagement (deel 2 van 4)
In de jaren negentig kreeg merkmanagement in Nederland een stevige impuls. Pionier en merkprofessor Giep Franzen zette het merkdenken op de kaart met de oprichting van Swocc en initieerde de eerste postdoc opleiding Merkmanagement aan de Rijksuniversiteit Groningen. Grote FMCG-bedrijven richtten daarna merkteams op en het merk kreeg een centrale plek in de strategie.

Podcastserie ‘The Next Tony’ trapt af met Marcel Belt
Hoe bouw je een consumentenmerk dat commercieel succesvol is én maatschappelijke impact maakt? Met die vraag lanceren marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp de nieuwe podcastserie 'The Next Tony'.

DPG Media scherpt beleid rond politieke advertenties aan
DPG Media voert vanaf 10 oktober een aangescherpt beleid voor politieke advertenties in al haar kanalen. Daarmee volgt het mediabedrijf niet alleen de nieuwe Europese regelgeving, maar voegt het ook extra controlemechanismen toe om de verspreiding van politieke boodschappen transparanter en zorgvuldiger te maken.
![[column] In het oog van een socialmediastorm](/templates/img/lazyload.gif)
[column] In het oog van een socialmediastorm
Als merkstrateeg ben je niet zo snel onderdeel van een socialmediastorm. Natuurlijk heb je er als adviseur mee te maken, maar doorgaans sta je veilig aan de zijlijn. Toch had ik de afgelopen tijd als voorzitter van Sire de bijzondere eer om in het oog van de storm te staan. Eerlijk is eerlijk, het was geen grote storm, en vond vooral plaats op LinkedIn, maar toch een storm waar je niet alleen vakmatig, maar ook persoonlijk diep in betrokken raakt. Een leerzame week.
![[Grote Jongerenonderzoek] (slot) Merken - Prijs boven idealen](/templates/img/lazyload.gif)
[Grote Jongerenonderzoek] (slot) Merken - Prijs boven idealen
Het Grote Jongerenonderzoek is hét onderzoek van Mediahuis en MediaTest waarin het gedrag, de visie en het gebruik van media onder jongeren wordt getest. Wat vinden zij belangrijk? In acht hoofdstukken zetten we wekelijks de belangrijkste bevindingen op een rij. Met vandaag het laatste deel 8: over een doorslaggevende P in het koopgedrag van Gen Z.

Nicoline van Vliet (Nescafé): 'Marketing is geen verzameling trucjes'
Marketing wordt steeds vaker afgedaan als ‘gebakken lucht’ of ‘een trucje’ – zelfs binnen de eigen gelederen. In een zevendelige serie tekenen wij reacties op. Met in het eerste Nicoline van Vliet, senior Brand Communication Manager bij Nescafé Dolce Gusto. Zij herkent het beeld maar nuanceert dat graag.

WallyMatters maakt merkimpact meetbaar met AI-platform
Adverteerders investeren steeds meer in branding, maar sturen nog vaak op losse en gefragmenteerde metrics. Het nieuwe Brand Intelligence Platform van WallyMatters wil daar verandering in brengen door elke impressie te scoren en real-time te optimaliseren op merk-KPI’s.

Consumenten eisen openheid over dataopslag
Nederlandse consumenten willen grip op hun persoonsgegevens en verwachten maximale transparantie van bedrijven. Uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van digital agency Snakeware blijkt dat 76% wil weten in welk land hun gegevens worden opgeslagen.

Vernieuwde jongerencampagne Goed Verhaal van start
Met ‘Goed Verhaal’ is vandaag een nieuwe jongerencampagne van Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) van start gegaan die lezen onder middelbare scholieren een maand lang in de spotlight zet.

Antfarm zet met AI-robots afvalindustrie op z’n kop
Sébastien Willems is geen onbekende in de Nederlandse start-upwereld. Na successen met Presspage en Viddix stort hij zich nu op een voor hem compleet nieuw domein: recycling. Met zijn nieuwe onderneming Antfarm wil hij het afvalprobleem bij de wortel aanpakken, met AI, robots en een gezonde dosis ondernemerschap. ‘Recycling moet goedkoper worden dan het produceren van nieuw materiaal. Pas dan verandert het systeem écht.’

Ra*w brengt Cannes Lions naar Amsterdam
Kon je er in juni niet bij zijn in Cannes? Geen zorgen: op 17 september haalt Ra*w de magie van het Lions Festival of Creativity naar Amsterdam. Tijdens het After Cannes-event in filmhuis FC Hyena blikt de organisatie terug op het festival met sprekers, winnaars en deelnemers aan de Ra*w Summer Course.
![[column] Wat marketeers doen als niemand kijkt](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wat marketeers doen als niemand kijkt
Wij, marketeers, zijn extreem goed in druk zijn met zaken die niet zo belangrijk zijn. We vergaderen te lang en te vaak, jagen zinloze hypes na en spenderen teveel tijd in de LinkedIn-feed; je weet het zelf ook. En als we al werk doen, is het vaak repetitief klotewerk. Tijd om daar iets aan te doen.
![[Grote Jongerenonderzoek] (7) Online tijdschrift in de lift](/templates/img/lazyload.gif)
[Grote Jongerenonderzoek] (7) Online tijdschrift in de lift
Het Grote Jongerenonderzoek is hét onderzoek van Mediahuis en MediaTest waarin het gedrag, de visie en het gebruik van media onder jongeren wordt getest. Wat vinden zij belangrijk? In acht hoofdstukken zetten we wekelijks de belangrijkste bevindingen op een rij. Met vandaag deel 7: Magazines en leesgedrag.
![[column] De oogst van 30 jaar merkmanagement (deel 1 van 4)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De oogst van 30 jaar merkmanagement (deel 1 van 4)
In de jaren negentig kreeg merkmanagement in Nederland een stevige impuls. Pionier en merkprofessor Giep Franzen zette het merkdenken op de kaart met de oprichting van Swocc en initieerde de eerste postdoc opleiding Merkmanagement aan de Rijksuniversiteit Groningen. Grote FMCG-bedrijven richtten daarna merkteams op en het merk kreeg een centrale plek in de strategie.

Marketeers worstelen met social SEO-strategie
Hoewel Nederlandse marketeers het belang van social SEO breed onderkennen, blijkt de praktische uitvoering achter te blijven. Uit nieuw onderzoek van social agency Team5pm blijkt dat 74 procent social SEO als (zeer) belangrijk ziet voor online vindbaarheid, maar slechts 30 procent beschikt over een concrete strategie.
![[analyse] De veranderende bureauwereld: 'Go big, go niche or disappear'](/templates/img/lazyload.gif)
[analyse] De veranderende bureauwereld: 'Go big, go niche or disappear'
De marketing- en reclamewereld is als altijd volop in beweging, maar traditionele bureaus vechten nu voor hun bestaan. Peter van Leeuwen en Fred Moolhuijsen, beiden ervaren experts, schetsen de grootste oorzaken én kansen binnen deze veranderende markt. Sander Verhof en Rik Ledder delen informatie over de stand van het bureauvak en we belichten twee taarten waarin staat wie toekomst heeft en wie niet.
![[onderzoek] Aantal traineeships marketeers daalt 76 procent](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Aantal traineeships marketeers daalt 76 procent
Het aantal traineeships op de arbeidsmarkt is dit jaar fors gekelderd. Tot en met juli 2025 zijn er ruim 30 procent minder traineeships aangeboden dan in dezelfde periode vorig jaar, terwijl dit toch een belangrijke factor lijkt voor de aanwas van P van Personeel.

Marketeer van een betere wereld - Liliane Fonds
Dat duurzaam en sociaal opereren een gezonde businesscase kan zijn staat ondertussen wel vast. Maar hoe doe je het goed? Gijs de Swarte interviewt marketeers van merken die iets bijzonders toevoegen. Aan het woord Mayke Smit van het Liliane Fonds.

'Deze zomer staat in het teken van loslaten, opladen en nieuwe inzichten opdoen'
Bijzondere deelnemer aan onze limited edition rubriek ‘De zomer van…’ is Malou Buné, Marketing Manager Digital bij McDonald's Nederland. Zij werkt intussen ruim tien jaar voor McDonald's en kreeg vanwege dit jubleum een sabbatical. Malou deelt hoe ze deze zomertijd invult. 'Mijn team heeft ketchup in het bloed.'
![[Grote Jongerenonderzoek] (6) Audio gaat mee met de tijd](/templates/img/lazyload.gif)
[Grote Jongerenonderzoek] (6) Audio gaat mee met de tijd
Het Grote Jongerenonderzoek is hét onderzoek van Mediahuis en MediaTest waarin het gedrag, de visie en het gebruik van media onder jongeren wordt getest. Wat vinden zij belangrijk? En hoe denken zij over onderwerpen die spelen in deze tijd? In acht hoofdstukken zetten we wekelijks de belangrijkste bevindingen op een rij. Met vandaag deel 6: wat luistert Gen Z, hoe hot zijn radio en podcasts anno 2025?
![[column] De sterkste merken hebben een daadkrachtige en overtuigende merkambassadeur in de boardroom](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De sterkste merken hebben een daadkrachtige en overtuigende merkambassadeur in de boardroom
De afgelopen periode heb ik het genoegen gehad om regelmatig met directies, besturen en toezichthouders om de tafel te zitten en te praten over het belang van het merk.

Mysteryland lanceert duurzaam mobiliteitsplan
Mysteryland zet dit jaar een grote stap richting duurzaam festivalvervoer. Het evenement introduceert een vernieuwend mobiliteitsplan waarmee bezoekers sneller, goedkoper en duurzamer naar het terrein reizen.
![[column] Iemand moet het zeggen: Gen AI is een probleempuber geworden](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Iemand moet het zeggen: Gen AI is een probleempuber geworden
Tijdens een plezierig etentje met vrienden, tussen de vakantie- en reisverhalen heen, viel het woord Gen AI. En toen was het stil. Iedereen zuchtte. Het type zucht dat je slaakt wanneer je puber weer iets onwaarschijnlijk doms heeft uitgespookt en je probeert de aangerichte schade in te schatten terwijl je de woede en frustratie braaf onderdrukt - het is tenslotte jóuw kind.

Marketeers sceptisch over Googles rooskleurige AI-zoekclaims
Google presenteert AI-gestuurde zoekfunctionaliteiten zoals AI Overviews en AI Mode als een zegen voor websites en consumenten, maar uitgevers en marketeers trekken deze claims sterk in twijfel. Volgens Ad Age benadrukt Google dat het aantal organische kliks 'stabiel' blijft en dat het zelfs 'hogere kwaliteit kliks' levert. Of is de werkelijke impact veel negatiever?

Plaknachten houden Nederland wakker
Maar liefst 79 procent van de Nederlanders slaapt slecht tijdens zogeheten plaknachten – broeierige nachten waarin de temperatuur niet onder de 20°C komt. Dat blijkt uit onderzoek van slaapexpert Beter Bed. De gevolgen zijn merkbaar: 46 procent voelt zich de volgende dag minder productief en 37 procent is sneller geïrriteerd.
![[column] De drie breinen die elke marketeer moet leren bespelen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De drie breinen die elke marketeer moet leren bespelen
Marketing is, als je het terugbrengt tot de kern, een vorm van lezen. Niet van boeken, maar van mensen. Je leest hun gedrag, hun verlangens, hun stiltes. Je probeert vooruit te voelen wat ze morgen zullen doen, en je zoekt dat ene haakje dat een campagne laat vliegen. Het is geen exacte wetenschap, maar ook geen puur gevoelsspel. Om het echt goed te doen, heb je drie breinen nodig.

‘Mijn portfolio wordt breder én interessanter’
Sinds acht maanden geeft Raymond Mesterom (50) als Marketing Director leiding aan het marketingbeleid van MediaMarkt in de Benelux. Vanuit die rol kijkt hij niet alleen naar campagnes en proposities, maar ook naar hoe de elektronicaretailer zich strategisch positioneert in een snel veranderend retaillandschap.
![[Grote Jongerenonderzoek] (5) Effect van reclame door influencers](/templates/img/lazyload.gif)
[Grote Jongerenonderzoek] (5) Effect van reclame door influencers
Het Grote Jongerenonderzoek is hét onderzoek van Mediahuis en MediaTest waarin het gedrag, de visie en het gebruik van media onder jongeren wordt getest. Wat vinden zij belangrijk? En hoe denken zij over onderwerpen die spelen in deze tijd? In acht hoofdstukken zetten we wekelijks de belangrijkste bevindingen op een rij. Met vandaag deel 5: hoeveel invloed heeft de influencer werkelijk op Gen Z...
![[column] Marketeer, leer daten met je klant (anders komt je merk in de friendzone)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketeer, leer daten met je klant (anders komt je merk in de friendzone)
Marketing is als dating: je probeert je aan de juiste personen zo gunstig mogelijk te presenteren, in de hoop dat ze voor jou kiezen en niet voor een ander. En als ze daarna dan ook nog trouw blijken, is je doel bereikt. In de afgelopen decennia zijn dating en marketing echter veel meer op elkaar gaan lijken, omdat beide een snelle digitale transformatie doormaakten.

Marc Verschoor nieuwe CEO Serviceplan Group Netherlands
Per 1 september 2025 treedt Marc Verschoor aan als CEO en Managing Partner van de Serviceplan Group Netherlands. Hij volgt Christiaan van Betuw op, die na zestien jaar de organisatie tijdelijk verlaat. Verschoor krijgt de leiding over het Nederlandse House of Communication, dat bestaat uit de labels Serviceplan (creative), Mediaplus (media) en Plan.Net (digital experiences).

Merken in 2030: samenwerken met klant én kunstmatige collega
Kunstmatige intelligentie die samenwerkt in plaats van automatiseert en biohacking voor een langer leven: het zijn slechts enkele van de thema’s die centraal stonden tijdens de eerste editie van SXSW London in juni.

Wisseling van de wacht in hoofdjury Effie
Haar strategische inzicht, wetenschappelijke kennis en haar passie voor marketing. Dat maakt Esther Overmars volgens Hans Middelhoek de ideale opvolger als lid van de hoofdjury voor de Effie Awards. ‘Dat zag ik niet aankomen’, lacht Overmars. Een openhartig dubbelgesprek over het belang van creativiteit, de kracht van consistentie en waarom de Effie Awards nog altijd 'dé Oscars van het marketingvak' zijn.
![[column] Nieuwe Unilever topman zet in op merkgroei](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Nieuwe Unilever topman zet in op merkgroei
Unilever’s nieuwe CEO Fernando Fernandez heeft een duidelijke koerswijziging ingezet van kostenbesparing naar merkopbouw en concurrentiekracht. De trend om te bezuinigen op marketinguitgaven om daarmee kortetermijnwinst op te voeren lijkt voorlopig verlaten te zijn. Merken staan weer op nummer 1 bij Unilever.
![[Grote Jongerenonderzoek] (4) Minder negatief over reclame](/templates/img/lazyload.gif)
[Grote Jongerenonderzoek] (4) Minder negatief over reclame
Het Grote Jongerenonderzoek is hét onderzoek van Mediahuis en MediaTest waarin het gedrag, de visie en het gebruik van media onder jongeren wordt getest. Wat vinden zij belangrijk? En hoe denken zij over onderwerpen die spelen in deze tijd? In acht hoofdstukken zetten we wekelijks de belangrijkste bevindingen op een rij. Met vandaag deel 4: welke reclame wil Gen Z?
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hoe neuro-contextual advertising campagnes significant verbeterd
- Vernieuwde jongerencampagne Goed Verhaal van start
- WallyMatters maakt merkimpact meetbaar met AI-platform
- Podcastserie ‘The Next Tony’ trapt af met Marcel Belt
- [column] De oogst van 30 jaar merkmanagement (deel 2 van 4)
- Consumenten eisen openheid over dataopslag
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes