Tiki-taka met content: de speelwijze van Zandbeek
- Algemeen
- 17 dec 2015 @ 13:50
- Link
-
Sales
BBP Media - Branded content
- 17 dec 2015 @ 13:50
- Sales
‘2015 was the breakthrough year for Content Marketing’, kopte het Content Marketing Institute laatst. Contentmarketingbureau Zandbeek heeft dezelfde ervaring. Dit was het jaar waarin steeds meer bedrijven kozen voor een geïntegreerde contentstrategie. En het jaar waarin de waarde van journalistieke kwaliteitsproducten defi nitief werd ontdekt door de marketeer.
Dodelijk effectief
'Steeds meer opdrachtgevers ervaren de waarde van onze niet-lineaire werkmethode. Een methode die veel gelijkenissen heeft met Tiki-taka, de voetbalstijl die bekend staat om zijn hoge tempo, creativiteit en dodelijke effectiviteit.' Aan het woord is Fleur van Zandbeek, managing director van Zandbeek. 'Wij geloven in een volledig geïntegreerde aanpak. Content vormt daarvan het kloppende hart en kan zich op allerlei manieren manifesteren en verbonden zijn. Of dat nu via een app is of een magazine, PR of advertising, op Facebook of via een live- event: het doel heiligt de middelen en kanalen.'
Continuïteit
2015 was een goed jaar voor Zandbeek. Bijzonder, bovendien. Het bureau met zo’n 75 medewerkers bestaat dit jaar 20 jaar. In de top zijn Fleur (35) en Jasper van Zandbeek (36) sinds dit jaar de grote roergangers. Oprichter (en vader) Willem van Zandbeek (63) is ook nog dagelijks actief en richt zich sterk op relatiebeheer en commercie. En die komen weer voort uit een niet-aflatende betrokkenheid bij onze klanten en hun commerciële prestaties.
Toptalent binnenhalen
Zandbeek is daarnaast druk bezig zich verder uit te breiden, met de ambitie om te verdubbelen in 2020. Jasper: 'Nieuwe klanten stellen onze kennis op prijs, bijvoorbeeld over de customer journey, de ontwikkeling van persona’s en hun engagement cycle. Ook steeds meer consumentenmerken weten ons daardoor te vinden. Zij vragen om bewijsvoering voor onze effectiviteit. Daarom investeren we veel in geautomatiseerde methodieken om die data te verzamelen en de KPI’s te toetsen. Het is een ontwikkeling Bijzonder was ook het winnen van een Europese prijs, de prestigieuze Digital Communication Award in Berlijn en de vier nominaties en twee prijzen op Hollandse bodem, bij de Grand Prix Content Marketing. Het is het resultaat van jarenlang investeren en de leidende rol die Zandbeek steeds vaker weet af te dwingen bij zijn opdrachtgevers.' Echt trots zijn ze bij het bureau op het feit dat veeleisende klanten zoals ABN AMRO, BAM, KPN, de Nederlandse Vereniging van Banken en speelgoedfabrikant VTech al jarenlang kind aan huis zijn. Jasper van Zandbeek: 'Het bevestigt onze visie dat een geïntegreerde aanpak van contentmarketing leidt tot duurzame resultaten, jaar na jaar. waar we ons goed bij voelen. Uiteindelijk willen ook wij goed zicht hebben op hoe wij presteren, zodat we snel en goed kunnen bijsturen.” Met hoofdkantoor Eindhoven als spil binnen het netwerk, werkt Zandbeek voor opdrachtgevers uit het hele land. Vanuit het kantoor in Maastricht maken ze de connectie met aansprekende opdrachtgevers uit Limburg en Vlaanderen, zoals Loyalis, LRM, en Toerisme Limburg (B). Fleur: “Onze nauwe samenwerking met Impuls Communicatie uit België zorgt ervoor dat we ook daar topwerk kunnen afleveren. Het is daarnaast erg verfrissend om te werken met Belgische creatieven, die toch vanuit een andere cultuur naar communicatie kijken.'
Amerikaanse opleiding
Het vakgebied van contentmarketing is de afgelopen jaren volop in beweging. Om voorop te blijven lopen, laat Zandbeek zijn medeexercitie werkers intensief opleiden door het Content Marketing Institute (CMI). Amerikaanse ervaringsdeskundigen, waaronder journalisten van Mashable, analisten van Google en de VP Global Marketing and Content Strategy van SAP trainen de contentspecialisten van Zandbeek het hele jaar door. Met de opgedane kennis van het CMI, werkt Zandbeek aan een aangescherpte bureaumethodiek. Centraal in de methodiek staat de optelsom van het juiste verhaal + het juiste moment + het juiste kanaal + de juiste vorm + de juiste persoon. 'Want de ultieme combinatie van al die ingrediënten is uiteindelijk de sleutel tot succes. In theorie heel eenvoudig, maar in de praktijk iedere keer weer een complexemedeexercitie. In de VS zijn ze daar al wat verder in. Die kennis gaan wij naar Nederland brengen.' voegt Fleur toe. Kortom: 2015 was voor Zandbeek een enerverend jaar. En 2016 ziet er veelbelovend uit. 'Het wordt een jaar waarin je zeker weer vaak van ons gaat horen en zien!', besluit Jasper.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ASN Bank kiest voor één krachtig merkbeeld
- Lego meest inspirerende onderneming van 2025
- Gut en The Valley reageren op Hertog Jan Leeuw
- Reframe presenteert DE&I-onderzoek binnen Nederlandse...
- Nieuwe Pride-campagne van KPN: eerbetoon aan generaties LGBTQIA+
- Bol en Tiny Miracles maken kunst tastbaar én sociaal met...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers