[Mijn marketing] Maartje Weijers: ‘Ik heb mezelf leren kennen op de dansvloer’

[Mijn marketing] Maartje Weijers: ‘Ik heb mezelf leren kennen op de dansvloer’
  • Algemeen
  • 27 jul 2020 @ 14:09
  • 15689 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Maartje Weijers (33) is head of culture bij creatief bureau Boomerang in Amsterdam. Een term als 'racismedebat' suggereert volgens haar dat diversiteit niet nodig is. ‘Ik vind dat we als branche uitermate laks zijn geweest en nu in ons hemd staan.’

Queers

Het laatste nieuws bij Boomerang? De coronamaanden hebben iets ondernemends in ons losgemaakt. Zo lanceerden we de Social Scan, is mijn collega Youri van der Horst lekker bezig met Boomerang Talks en vindt aanstaande woensdag de eerste editie van Queers in Advertising plaats.

Nachtleven

Ik heb lange tijd als marketeer in het Amsterdamse nachtleven gewerkt, bij onder meer Air en Nyx. De laatste maanden kijk ik daarop terug met een gevoel van dankbaarheid. Ik heb mezelf leren kennen op de dansvloer. De intimiteit van het donker, de nabijheid van al die lichamen: een dansvloer waar mensen samenkomen brengt een bijzondere euforie tot stand. Mijn hart breekt bij de gedachte dat er nu wellicht een generatie aankomt die dat nooit gaat ervaren. 

Laks

Als ik woorden lees als 'racismedebat' en 'diversity-discussie' dan suggereert dat alsof er mensen zijn die vinden dat diversiteit niet nodig is. Of dat je kunt discussiëren over het nut van representatie. Het voelt als het ontkennen van de realiteit en als het in stand willen houden van bestaande machtsstructuren. Ik vind dat we als branche uitermate laks zijn geweest op dit gebied en we nu in ons hemd staan.

Pride

Het gevoel van de echte Pride gaan we dit jaar helaas niet meemaken. Maar ik heb wel veel talks, films en kleine evenementen op de planning staan.

Abstract

Ik heb eigenlijk geen favoriet merk. Merken en uitingen van merken kan ik heel tof vinden, maar het blijven abstracte dingen. Ik ga er geen persoonlijke relatie mee aan. Ik denk dat ik eerder fan ben van personen dan van merken.

Telefoon

De Smoorverliefd-campagne van Wefilm en Interpolis vind ik erg goed. Ondanks het feit dat ik met mijn 33 jaar buiten de doelgroep val, riep ook ik meteen na het zien van de campagne: 'Ik ga echt nooit meer mijn telefoon op de fiets gebruiken!’. Ik heb de video minstens vijf keer bekeken. Zo goed.

Aandacht voor detail

Reclamebureau Wieden + Kennedy volg ik met interesse. Op hun website vind je nu een prachtig statement over Black Lives Matter. Dat vind ik een mooi voorbeeld van hoe je als bedrijf je eigen bereik kunt inzetten om ergens voor te gaan staan. Daarnaast ademen hun campagnes altijd veel aandacht voor detail en spreekt de stijl me aan.

Kwetsbaar

Ik ben fan van Gary Vaynerchuck, CEO van VaynerMedia. Vanwege zijn drive om kennis te delen, mensen te helpen en te zeggen waar het op staat. De manier waarop hij hamert op het belang van cultuur, leiderschap, maar ook kwetsbaar durft te zijn, is een voorbeeld voor velen. Als meer succesvolle ondernemers zoals hij zoveel tijd vrij zouden maken om jonge mensen te helpen met moeilijke keuzes, dan zou de hele industrie daarvan profiteren. En tegelijkertijd laadt hij op deze manier zijn eigen merk. Zo slim.

Geen effect

Er wordt in de reclame-industrie zoveel geld besteed aan campagnes die nul komma nul effect hebben. Waar we vervolgens de meest lovende case-teksten over schrijven en ook nog eens voor een fortuin inzenden naar alle vakprijzen. Dat verwondert me echt. Het feit dat daar vraag en aanbod voor is, houden we met z'n allen in stand.

Fenomeen

Tijdens de lockdown ben ik helemaal verslaafd geraakt aan de Super soul conversations-podcast van fenomeen Oprah Winfrey, zo heerlijk Amerikaans! Als ze Eckhart Tolle, Jane Fonda of Michelle Obama wil spreken, belt ze hen gewoon op. Lijkt me heerlijk. Daarnaast luister ik graag naar NRC Vandaag tijdens het koken.

Twijfel

Mijn persoonlijke uitdaging zit 'm in iets waar veel vrouwen tegenaan lopen: de continue twijfel of je wel genoeg over een onderwerp weet om jezelf als expert te presenteren. Dat staat het succesvol netwerken in de weg en dat wil ik wegnemen.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online. 

Lees ook: 

Vincent van Dijk: 'Een sterk merk praat zich vanzelf rond'

Sanneke Boesveldt: 'Alleen in real life springt de vonk over'

Ginny Ramkisoen: 'Ik mag meer investeren in mijn eigen marketing'

Klaas Weima: 'Aandacht is de nieuwe valuta'

Reuben Alexander: 'Ik draag elke dag Patagonia'

Edward van de Ridder: 'Teams is vermoeiend, maar wel efficiënt'

Annelies Poelsema: 'Netflix spoiler-campagne blijft geniaal'

Safi Graauw: 'Ik wil laten zien dat cultuur versterkt'

Roel Welling: 'Bullshit verkopen is geen duurzaam model meer'

Annelies Valk: 'Dit is het jaar van Nike'

Jurry Oortwijn: 'Ook bij uitverkochte shows is marketing belangrijk'

Mariëlle Rooswinkel: 'Linda is consistent in alle uitingen'

Paul Meijer: 'Een campagne maak je gewoon samen'

Atva van Zanten: 'Marketing gaat over mens en cultuur'

Maud Pinckers: 'Marketing staat niet gelijk aan reclame'

Fleur Osté: 'Rihanna is mijn favoriete marketeer'

Hella de Weger: 'WhatsApp is nu mijn favoriete merk'

Martijn Keesmaat: 'Overdaad maakt plaats voor balans'

Jorn Agterberg: 'Radio gaat altijd door'

Nadine Ridder: 'Niet alles is een wedstrijdje'

Ard Bossema: 'Oranje Blik brengt ander positief geluid'

Patrick Stal: 'Ik nam corona in januari al serieus'

Gijsbregt Vijn: 'Werk aan de winkel, juist nu'

Anne Stokvis: 'Mooi werk maak je samen'

Daantje Dammers: 'Philips is nu van grote waarde'

Maurice Seleky: 'Op gepaste wijze zichtbaar blijven'

Annemieke Deering: 'Het werk loopt volop door'

Marnix Tiggeloven: 'We kunnen wel tegen een stootje'

Mirjam van den Broeke: 'Vooralsnog heb ik het druk'

Christian van Santen: 'Complexiteit marketing neemt toe'

Kyra Roest: 'Met merkbouwers per trein naar Cannes'

Christiaan Ruesink: 'Marketeer, stap uit je bubbel'

Patritia Pahladsingh: 'We maken meer dan alleen spotjes'

Herbert van Hoogdalem: 'Diversity-discussie is beetje onzin'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken