Hoe vind je de juiste mensen voor het vervullen van managers- en C-level vacatures?
- 10 sep 2024 @ 06:24
- Sales
De C-suite en de managers vormen de sleutelfiguren binnen elk bedrijf. Het verschil tussen deze twee zit hem in de verantwoordelijkheid. Onder C-level functies verstaan we de belangrijkste figuren binnen een organisatie. Zij zijn vooral verantwoordelijk voor het bepalen van de richting van het bedrijf. Managers hebben meestal een meer specifieke rol binnen het bedrijf en geven leiding over één of meerdere afdelingen. Meestal voeren zij de ideeën van de C-level executives uit.
Het moge duidelijk zijn dat deze mensen onmisbaar zijn binnen elk bedrijf. Daarom is het belangrijk dat dit soort vacatures met zorg worden ingevuld. Toch blijkt dat in de praktijk nog niet zo gemakkelijk te zijn. Het is niet alleen lastig om de juiste mensen te vinden, maar ook om de strijd aan te gaan met andere bedrijven die naar dezelfde soort professionals op zoek zijn. Er zijn immers maar een handjevol mensen met de juiste vaardigheden, kennis en ervaring om deze vacatures in te vullen. Hoe weet jij dan de juiste mensen te vinden en aan te trekken? In dit artikel zetten we een aantal belangrijke tips op een rij.
Externe werving met behulp van Executive Search Firms
Enkel een vacature openzetten is tegenwoordig niet meer voldoende. Overweeg daarom om een tussenpersoon zoals People Select in te schakelen. Zij zijn gespecialiseerd in het vinden van de beste executives voor commerciële posities. Ze zijn al jarenlang partner bij het invullen van zowel vaste- als interim functies voor bedrijven. Deze ervaring maakt dat zij eenvoudig de beste matches kunnen vinden. Kwaliteit staat hierbij altijd voorop. Als jullie de opdracht geven om de beste match te vinden, weet je dan ook zeker dat je hier eenvoudig de beste mensen voor kunt vinden. Dit is een slimme manier om snel de juiste mensen te treffen en openstaande vacatures snel in te vullen.
Interne werving
Waarom op zoek gaan naar buitenstaanders als er binnen het bedrijf misschien ook genoeg geschikte kandidaten te vinden zijn? Medewerkers met hart voor het bedrijf, die graag verder willen groeien en al over de nodige competenties beschikken. Het zou toch zonde zijn om hier geen gebruik van te maken? Het vinden van managers en het invullen van C level vacatures is een proces dat zowel strategie als de juiste planning vergt. Interne werving kan hierbij flink wat tijd besparen. Bovendien is het prettiger om deze kansen te bieden aan mensen waar je al veel vertrouwen in hebt en die het wel en wee binnen het bedrijf kennen. Bij interne werving kun je denken aan het volgende:
- Investeer in talentontwikkeling: grotere bedrijven kunnen er veel baat bij hebben om personeel van binnenuit op te leiden naar hogere functies. Geef hen - die hier ook echt interesse in hebben - daarom de kans om zich verder te ontwikkelen en door te groeien binnen het bedrijf. Hierbij kun je ook denken aan de lange termijn. Je kunt nu alvast investeren in de talenten, vaardigheden en kennis van medewerkers die in de toekomst de ambitie hebben om een leidinggevende rol aan te nemen. Zelfs als je nu dus nog geen vacatures hebt openstaan, kan dit een goede stap zijn om te voorkomen dat er in de toekomst in alle haast nieuwe mensen geregeld moeten worden.
- Promotie van binnenuit: zijn er al medewerkers die zich door de jaren bewezen hebben? Waar je altijd op kunt bouwen en die hebben getoond dat zij passen binnen jullie bedrijfscultuur en ze hart voor de zaak hebben? Dan is promotie van binnenuit natuurlijk de beste manier om hen door te laten groeien en er direct zeker van te zijn dat de vacature door de juiste persoon wordt ingevuld.
Concurrerende voordelen aanbieden
Het is een feit dat met name de hogere posities lastiger te vullen zijn. Zeker in sommige sectoren waar het personeelstekort al erg groot is. Hierdoor heerst er een absolute concurrentiestrijd tussen de verschillende bedrijven. Dat is voordelig voor de werkzoekende, want dit betekent dat zij van heel veel voordelen kunnen profiteren en ze echt een keuze kunnen maken die voor henzelf de beste is, maar het is voor de bedrijven natuurlijk wel lastig.
Om je hoofd boven water te houden in deze concurrentiestrijd, is het belangrijk dat je ook in staat bent om enkele concurrerende voordelen aan te bieden. Bedenk daarom goed wat jouw bedrijf zo speciaal maakt en waarom mensen nou echt voor jouw organisatie moeten kiezen en geen enkele ander? Denk bijvoorbeeld aan:
Salaris en andere interessante bonussen: als jij een zeer concurrerend salaris kunt aanbieden en daarbovenop nog een aantal bonussen en andere interessante financiële voordelen biedt, maakt dit je uiteraard direct een interessante speler op de arbeidsmarkt.
Hogere flexibiliteit: mensen hebben tegenwoordig meer behoefte aan flexibiliteit. De mogelijkheid om zelf hun uren in te delen, om regelmatig vanuit huis te werken en op andere manieren een goede balans tussen privé en werk kunnen vinden. Dit is iets waarin jouw bedrijf zich kan onderscheiden.
Dit artikel verschijnt op initiatief van Lequal
Afbeelding: Pexels
-
Sales
- Werkt bij: BBP Media
- Functie:
- Website:
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Kinderpostzegelactie 2024 start met onthulling interactieve...
- Birgit Tummers van het Chassé Theater: 'Emailcampagnes zijn...
- Natuurmonumenten lanceert nieuwe merkstrategie
- 'Creatieve Residentie' ter ere van 750 jaar Amsterdam
- [column] Waarom praten wij alleen maar over onszelf?
- [column] Voor vertrouwen is geen keurmerk nodig
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing