[column] 3 gouden tips om van jouw product een ster te maken in 2020

[column] 3 gouden tips om van jouw product een ster te maken in 2020
  • Algemeen
  • 5 dec 2019 @ 09:44
  • Link
  • Marjolein van Ballegooij
    Marjolein van Ballegooij

    Insight-led innovation professional
    The Conversation Studio
  • ProductdesignStrategie

Het eind van het jaar. Voor veel organisaties tijd om de balans op te maken. Hoe goed hebben we het gedaan? Hebben we de doelstellingen en targets gehaald? Wat waren de grote successen, wat hebben we geleerd en wat gaan we anders doen?

Er wordt gekeken naar verkoopcijfers, traffic op de website, naar de campagnes en andere marketing- en sales initiatieven. Maar hoe goed of hoe slecht je product ook presteert, heb je je wel eens afgevraagd hoe je product het nu werkelijk doet? Kan het er nog wel even mee door of is het tijd voor vernieuwing?

Tip 1. Een simpele les
Om - los van de salesresultaten en scores als NPS, CES en review ratings - nuchter te blijven over het succes of falen van je product, neem je een duik in de zogenaamde ‘thick data’ – meningen van gebruikers die je (gratis) uit online reviews kunt halen. Er zijn handige tools om deze reviews te scrapen en te analyseren. Je leert zo niet alleen of deze reviews positief of negatief zijn, maar bijvoorbeeld ook hoe vaak over welke thema’s op welke manier wordt gesproken. Door deze analyse ook te (laten) doen voor concurrenten, ontstaat er een goed beeld waar je gebruikers de ‘moments of magic’ en ‘moments of misery’ aan toekennen. Door te leren van de ‘moments of magic’ van je concurrenten heb je bovendien input voor optimalisaties en inspiratie voor innovatie. Try it!

Tip 2. Ken de waarde van je product
‘Maar’, hoor ik je denken, ‘wat is de waarde nu van die ene opmerking ten opzichte van de andere opmerking van een consument? Ze roepen van alles in die reviews!’ Je wilt waarschijnlijk vooral weten wat je het beste en als eerste kunt aanpakken om je product te verbeteren of nieuwe kansen te bepalen. Om hier meer zicht op te krijgen, helpt het om te begrijpen welke kenmerken mogelijk van invloed kunnen zijn op de voorkeur van je doelgroep. Hiertoe kun je gebruik maken van een conjunctmeting: je doelgroep krijgt een aantal keer diverse sets productkenmerken te zien. Steeds geeft hij aan, aan welke set hij de voorkeur geeft als hij zou moeten kiezen uit deze sets (hij mag ook ‘geen van allen’ kiezen). Dit type meting heeft door technologie een metamorfose ondergaan waardoor het (veel) goedkoper, sneller en leuker is geworden. Door deze meting te doen onder een grote doelgroep en de inhoud van de sets steeds te husselen, kan je met ingebouwde algoritmes bijvoorbeeld achterhalen aan welke productkenmerken men de meeste waarde hecht. Daarbij kun je bijvoorbeeld ook zien welke set aan productkenmerken (in combinatie met prijs en merk) het meest ideaal is.

Tip 3. Meten is weten
In de Westerse wereld houden we heel erg van meten. ‘Meten is weten’ tenslotte. Of niet? Het antwoord ligt wat genuanceerder. Soms is het zo dat het gewoon erg fijn is dat ergens een grafiek of tabel van gemaakt kan worden, een rijtje, een ranking. Het voelt heel prettig, overzichtelijk, feitelijk. Het geeft aan dat je het niet zelf hebt verzonnen; dat er een waarheid buiten jezelf is waarvan je gebruik kunt maken. In veel organisaties is die meetcultuur aanwezig – het geeft grip. Vraag is of de betreffende tabel of grafiek ook daadwerkelijk iets kan zeggen over het toekomstig gedrag van een consument. Als je A en B verbetert – levert het dan echt iets op? We hebben het toch gemeten? Wanneer het gaat om het doorvoeren van relevante productverbeteringen en nieuwe innovaties, zie ik data vooral als waardevolle inspiratiebron die richting geeft. Data die in meetings gebruikt kan worden om de discussie aan te zwengelen, en om tot keuzes te komen waarbij hersenen nog net zo goed aangezet moeten worden en meerdere informatiebronnen niet uitgesloten worden. Belangrijk is dat je niet alleen kijkt naar jezelf en je eigen succes (of falen), maar je ogen goed openhoudt en informatie deelt. Datatechnologie zal je hier zeker een handje bij gaan helpen.

Happy 2020!

Marjolein van Ballegooij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken