Contentmarketing niet langer hype voor b2b-marketeers

Contentmarketing niet langer hype voor b2b-marketeers
  • B2b
  • 23 feb 2016 @ 09:00
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • EvenementMarketingInterview

‘We bereiken in B2B een omslagpunt in het gebruik van contentmarketing. Het is niet meer de heilige graal om nieuwe klanten te genereren’. Dat zeggen Ingrid Archer en Shimon Ben Ayoun, beiden managing partner van spotONvision. ‘Er ligt anno 2016 een behoorlijke uitdaging voor marketeers’. Die uitdaging wordt tijdens het B2B Marketing Forum op 17 maart nader toegelicht.

B2b-bedrijven moeten, om nieuwe klanten voor zich te winnen, niet alleen uitblinken in hun content, maar ook in de keuze van kanalen en het inzetten van technologie. Het zijn een aantal onderwerpen van het B2B Marketing Forum, dat op 17 maart wordt gehouden in DeFabrique bij Utrecht. Het event is een initiatief van b2b-marketingbureau spotONvision.

Hype onder marketeers
‘Lange tijd was contentmarketing een hype onder marketeers en werd het gezien als de heilige graal om nieuwe klanten te genereren. Maar tegenwoordig is er zoveel content, dat veel produceren alleen niet meer genoeg is om eruit te springen voor nieuwe zakelijke klanten’, zegt een twee talen sprekende Shimon Ben Ayoun. ‘You need to promote the content via a smart channel strategy om uit te blinken. En de content ook veel vaker dan voorheen via betaalde kanalen verspreiden, via bijvoorbeeld LinkedIn. The days where you could win easy organic web traffic with content marketing are over.’

Klant als promotor
‘Het wordt steeds belangrijker om marketing te meten en te zien wat werkt’, vult Ingrid Archer aan. ‘Technologie speelt daarin een grote rol. Met onder meer marketingautomation-systemen kun je beter inspelen op de informatiebehoeftes van prospects en klanten. Marketingautomation staat in Nederland nog in de kinderschoenen, maar het zal de komende jaren een steeds grotere rol innemen in het versterken van je marketingactiviteiten.’

Ben Ayoun: ‘Ook is het van belang om de focus te leggen op bestaande klanten en ze een promotor te maken van jouw bedrijf. Of je dit nu doet met of zonder technologie. Het is een basisprincipe. Jouw klanten zorgen niet alleen voor referenties, maar ook voor groei in het algemeen.’

Sales en marketing gaan samen
Om als B2B-bedrijf ook in de toekomst succesvol te zijn, moet de relatie tussen sales en marketing worden verstevigd. Marketing hoeft geen sales te worden, maar mag best een stuk verantwoordelijkheid pakken in het bijdragen aan de winstgevendheid van het bedrijf. Daarvoor heb je een nieuw soort marketeer nodig. ‘Marketeers worden steeds meer allround’, zegt Archer. ‘Met mensen die bijvoorbeeld alleen content schrijven kom je niet meer weg; je hebt analytische marketeers, tech-savvy marketeers en vooral professionals die de customer experience voorop durven te zetten. Wij willen tijdens het B2B Marketing Forum bedrijven via masterclasses en one-on-one coaching helpen met belangrijke vraagstukken in b2b-marketing.’

Joseph Jaffe
Tijdens het B2B Marketing Forum op 17 maart krijg je dankzij diverse lezingen en masterclasses inzicht in hoe je de customer lifecycle kunt beïnvloeden. Naast Ingrid Archer en Shimon Ben Ayoun, spreekt ook Joseph Jaffe, auteur van bestseller Flip the funnel. Ook betreden sprekers van Nuon, Oracle, TNS Nipo en Bruynzeel Storage Systems het podium.

Wat: B2B Marketing Forum
Wanneer:  donderdag 17 maart
Waar: DeFabrique, Maarssen/ Utrecht
Hoeveel:  MarketingTribune-abonnees betalen slechts € 395,-
Aanmelden: www.b2bmarketingforum.nl

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken