Voice in opmars in Nederland
- B2b
- 19 mrt 2019 @ 10:10
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Robotisering
- 19 mrt 2019 @ 10:10
- Sjaak Hoogkamer
Voor het eerst is in Nederland op grote schaal het gebruik van verschillende voice-toepassingen onderzocht. Kantar voerde dit onderzoek uit onder 37.000 Nederlandse huishoudens.
Het onderzoek laat zien dat sinds de introductie van Google Home op de Nederlandse markt - slechts viereneenhalve maand geleden - nu al 5% van de Nederlandse huishoudens een slimme luidspreker gebruikt. 17% van de huishoudens is bekend met smart speakers, zoals Google Home en Amazon Alexa, en 4% geeft aan van plan te zijn er in de nabije toekomst een te gaan gebruiken. Dit betekent dat de verwachte groei van slimme luidsprekers in Nederlandse huishoudens in het komende half jaar rond de 80% ligt.
Siri
We zijn al langer bekend met het geven van spraak gestuurde commando’s via de mobiele telefoon door o.a. Siri van Apple. De helft van de huishoudens in Nederland geeft aan bekend te zijn met spraak gestuurde diensten via de mobiele telefoon. 29% van de Nederlandse huishoudens maakt hier daadwerkelijk gebruik van. Internationaal heeft de smart speaker als categorie een enorme groei doorgemaakt. Kantar heeft als eerste onderzoeksbureau in Nederland toegang tot een representatieve steekproef van Nederlandse smart speaker-gebruikers. Dit ‘Voice-panel’ biedt toegang tot circa 2.000 smart speaker bezitters, waaronder circa 1.750 Google Home gebruikers. Van deze voice-gebruikers zijn meer dan 150 achtergrondvariabelen bekend, waaronder gezinskenmerken en koopgewoonten.
Opmars
Gerben Boot, Client Service & Innovation Director Kantar: ‘Uit ons onderzoek wordt duidelijk dat voice aan een onstuitbare opmars bezig is in Nederland. Met de komst van smart speakers vervaagt de grens tussen online en offline nog meer. Dit biedt bedrijven grote kansen op tal van terreinen, zoals het verbeteren van services en het bouwen van merken. Wij zijn dan ook blij met ons nieuwe ‘Voice-panel’, het enige representatieve panel in Nederland onder smart speaker-gebruikers.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Marketeer ANWB Lars Smit: Brandreview Validators was voor ons...
- [column] Concurreren met je eigen merken: goed idee?
- Martijn Jaartsveld, strategy director Stroom: Validators...
- Hokra zet met behalen ISO-certificering significante stap in...
- B2B-campagne autoverhuurder Enterprise op Europese luchthavens
- [column] SXSW: Is eenzaamheid marketingkans?
Laatste Nieuws
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
- Marketeer ANWB Lars Smit:... 07-03-2024
- Lemon en Abovo Maxlead: master the... 05-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 04-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing