Peilstok corona: 'Bedrijven kiezen nu veel sneller voor online event'
- B2b
- 13 jul 2020 @ 09:26
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Online
- 13 jul 2020 @ 09:26
- Sjaak Hoogkamer
Frank Schröder, Manager Marketing & Communicatie bij Quadia, een van de grootste videobedrijven in Nederland, ziet vanaf het begin van de crisis de vraag naar webinars en livestreaming sterk toenemen. ‘Er zijn zo veel voordelen bij een online event.’
Schröder heeft gemerkt dat er bedrijven zijn die niet precies weten waar ze moeten beginnen wanneer ze een real life event ‘omzetten’ naar een virtueel event. Natuurlijk is een fysiek event hele andere koek dan een online event en kan je deze niet 1-op-1 naar elkaar door vertalen. Het neerzetten van een sterk virtueel event kost waarschijnlijk net zoveel tijd als een fysiek event. Je hebt te maken met andere variabelen, maar dat er veel variabelen zijn bij een online event is zeker.
Videobedrijf Quadia ziet in coronatijd aantal webinars en online events gigantisch toenemen
1. Hoe is de status bij jullie in verband met de coronacrisis?
‘Wij zijn vanaf het begin van de crisis enorm druk met de organisatie van online events. Van klein tot groot. Digitalisering is door COVID-19 in de vierde versnelling gegaan. Sinds aankondiging van de intelligente lockdown hielpen we veel organisaties met de organisatie van webinars, virtual meetings en volledige online events, inclusief beursvloer en break-out sessies. Het was drukker dan ooit, maar we zijn eigenlijk niet geschrokken van de veranderende omstandigheden, omdat we al zoveel ervaring hebben als het gaat om online events. We zijn deze periode dus goed doorgekomen en zijn blij dat we snel konden opschalen met ons moederbedrijf United aan onze zijde.’
2. Zie je opmerkelijke verschuivingen bij klanten en waarom?
‘Ja, we zien a) dat er klanten zijn die nooit iets online deden en dat nu voor het eerst ontdekken en b) bestaande klanten die al digital minded waren, nu een grote stap in hun digitalisering maken. Omdat bedrijven de afgelopen maanden de voordelen van digitale events hebben gezien merk ik dat ze nu veel sneller voor een online event gaan, waar ze vroeger voor fysieke events kozen. Onze inschatting is dat de digitalisering in drie/vier maanden met drie jaar is versneld. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook meer dan voldoende middelen om elkaar virtueel te ontmoeten. Stel je voor dat dit twintig jaar geleden was gebeurd? Mijn verwachting is dan ook dat online- maar vooral ook hybride events (combinatie van fysiek en online) zullen toenemen, omdat iedereen nu heeft kunnen zien dat een event zeker niet alleen fysiek hoeft te zijn’.’
Mijn verwachting is dan ook dat online- maar vooral ook hybride events (combinatie van fysiek en online) zullen toenemen, omdat iedereen nu heeft kunnen zien dat een event zeker niet alleen fysiek hoeft te zijn
3. Hebben jullie zelf nog initiatieven ontwikkeld om klanten/opdrachtgevers/concullega’s door deze crisis heen te slepen?
‘Wij hebben onze online streamingdiensten voorzien van extra mogelijkheden, zodat sprekers ook vanuit hun thuiswerkplek een professionele presentatie kunnen geven. Zo werkten we bijvoorbeeld met een laagdrempelige oplossing in HD-kwaliteit waarmee we volledige grip hebben op de verbindingen en we van afstand kunnen schakelen tussen slides en camera. Onze klanten konden op die manier ook tijdens de crisis interactieve virtuele bijeenkomsten organiseren zonder dat de moderatoren en gasten de deur uit moesten.’
4. Wat zie jij momenteel voor marketeers als de grootste uitdaging en dan vooral ten opzichte van de coronacrisis uiteraard?
‘De uitdagingen kunnen per marktsegment verschillen maar één ding is duidelijk: grote (internationale) fysieke events organiseren is nu een stuk lastiger omdat er natuurlijk afstand moet worden bewaard. Daarnaast blijft het voorlopig ook nog een logistieke uitdaging omdat nog niet iedereen bereid is om te reizen en we weten ook niet hoe lang het duurt voordat mensen zich überhaupt weer comfortabel voelen in massale settings (events). Dit betekent dat alles moet worden omgezet naar online. Voor sommige organisaties is dat echt een verschil van dag en nacht. Andere bedrijven deden dit al. Vooral voor die eerste groep is het echt even wennen. Je kunt een fysiek event niet 1-op-1 vertalen naar een online event. Je hoeft misschien geen rekening te houden met parkeerplaatsen voor je bezoekers, maar je moet je bijvoorbeeld wel afvragen hoe je het beste kunt communiceren met je doelgroep en bedenken hoe je vragen van bezoekers het makkelijkste en snelste kunt beantwoorden. Omdat er andere dingen moeten gebeuren heb je misschien ook wel andere mensen nodig, waarschijnlijk een andere focus en zeker andere partners. Je moet de juiste kennis en apparatuur in huis hebben en anders in huis halen.’
Online is here to stay en daarom kun je als bedrijf beter een succesvolle online formule ontwikkelen die vaker kan worden ingezet, met of zonder coronacrisis
5. Hoe ziet de wereld van reclame en marketing er over 5 maanden uit denk je?
‘Ik verwacht dat we meer online blijven doen, niet alleen omdat we nu anderhalvemeter afstand moeten bewaren, maar omdat de bezwaren die voorheen werden genoemd om online te gaan, mee blijken te vallen. Tegelijkertijd zijn er meer voordelen dan verwacht. Er werd bijvoorbeeld gedacht dat de opkomst van een virtueel event minder groot is dan bij een fysiek event, maar niets is minder waar. Ik merk dat mensen het juist sneller geneigd zijn om in te bellen voor een virtueel event omdat ze geen reistijd meer hoeven te rekenen (waardoor het ook goedkoper is). Daarnaast is het bijvoorbeeld makkelijker om diverse (internationale) experts aan het woord te laten tijdens je event, want die kunnen gewoon vanuit thuis inbellen. Scheelt ook weer kosten. Online is here to stay en daarom kun je als bedrijf beter een succesvolle online formule ontwikkelen die vaker kan worden ingezet, met of zonder coronacrisis. Ik verwacht wel dat er altijd behoefte zal blijven aan fysiek contact en dus fysieke events. Maar voorlopig hebben we heel duidelijk kunnen constateren dat deze werelden meer naar elkaar toegegroeid zijn.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Marketeer ANWB Lars Smit: Brandreview Validators was voor ons...
- [column] Concurreren met je eigen merken: goed idee?
- Martijn Jaartsveld, strategy director Stroom: Validators...
- Hokra zet met behalen ISO-certificering significante stap in...
- B2B-campagne autoverhuurder Enterprise op Europese luchthavens
- [column] SXSW: Is eenzaamheid marketingkans?
Laatste Nieuws
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
- Marketeer ANWB Lars Smit:... 07-03-2024
- Lemon en Abovo Maxlead: master the... 05-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 04-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing