Tommy-Boy onbereikbaar: Appen op de fiets wordt het nieuwe roken
- Bureaus
- 17 sep 2016 @ 13:12
- Link
-
Dick van der Lecq
Managing Director
DDB Unlimited - Campagnes
- 17 sep 2016 @ 13:12
- Dick van der Lecq
Een jaar geleden wordt het hardlooprondje halverwege door agenten afgesloten met afzetlint. Van alle kanten sirenes, helikopter, foute boel. Met buikpijn naar huis, waar later de telefoon gaat. Mijn vader snikt dat de kleinzoon van de buren Tommy-Boy is verongelukt. Met zijn dertien jaar aan de voorkant van het leven. Van een vakantieliefde net zijn eerste kus gehad, ‘eentje met tong’. Vrolijk fietsend luisterde hij naar het nummer Butterfly dat met een handige beweging werd toegevoegd aan de afspeellijst ‘Summer’. Hij zou die avond op het verjaardagsfeestje van zijn zusje Summer hebben gedraaid, als hij niet ongemerkt de provinciale weg was opgereden.
Deze week was vader Michael Kulkens met minister Schultz te gast bij Jeroen Pauw. Schultz vertelde trots over de campagne die zij samen met Michael had ontwikkeld. En kwam integer over, eerder als moeder dan als politica op tournee. Gelukkig heeft ze zelf jonge kinderen die op Pokémonjacht over straat racen, en snapt dat een traditioneel overheidsspotje niet gaat werken. Er werd een vlog geproduceerd. We zien levensgevaarlijk appende fietsers en Michael die vanaf de plek des onheils oproept de ogen op de weg te houden. Aan Pauw vertelt hij over zijn kruistocht die verder gaat dan de overheidscampagne. Hij is in gesprek met telecombedrijven om smartphones standaard uit te rusten met een fietsmodus. En er zijn lespakketten voor scholen waarmee hij jongeren overtuigt van de afschuwelijke risico’s.
Michael heeft niet de illusie dat tieners massaal gehoor geven aan zijn boodschap. En terecht. Ze zijn niet alleen stronteigenwijs maar ook onbereikbaar. Als volleerde alpineskiërs in de reuzeslalom ontwijken ze spotifyend, netflixend en snapchattend elke vorm van reclame. Misschien moet het shockerender. Ze wegzetten in de dode hoek van comazuipers en kettingrokers. Na stilzitten is nu ook fietsappen ‘het nieuwe roken’. Misschien een Pavlov-effect creëren voor berichtgeluid: piep is boem, en boem is dood. Maar we kunnen ook Frank Wassenberg van de Partij voor de Dieren vragen. Hij lette dinsdag niet op zijn telefoon, kwam hierdoor te laat om tegen de Nieuwe Donorwet te stemmen en hielp Pia Dijkstra zo persoonlijk aan een meerderheid. Hij vindt zichzelf een schlemiel. Wij vinden hem een voorbeeld. Hij verdient een standbeeld, net als Schultz, Michael en Tommy-Boy.
Deze column verscheen eerder in Het Parool van 17 september 2016
-
Dick van der Lecq
- Werkt bij: DDB Unlimited
- Functie: Managing Director
- Website:https://ddbunlimited.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone kiest Indie voor 'Oh yeah'-campagne
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- Campagne Specsavers onderstreept maatschappelijke rol
- Kruidvat trapt zomer af met herkenbare vakantiedeals
- Heineken kiest Hagens als strategisch PR-partner
Laatste Nieuws
- Candid in financieel zwaar weer -... 02-07-2025
- Reclamecampagne vol droge humor te... 01-07-2025
- ASN Bank trapt rebranding af met... 01-07-2025
- Sire rekent af met vooroordelen... 01-07-2025
- Wefilm stelt jong creatief talent... 01-07-2025
- Dappr pleisters voor buitenspelen... 30-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation