Tommy-Boy onbereikbaar: Appen op de fiets wordt het nieuwe roken

Tommy-Boy onbereikbaar: Appen op de fiets wordt het nieuwe roken
  • Bureaus
  • 17 sep 2016 @ 13:12
  • Link
  • Dick van der Lecq
    Dick van der Lecq

    Managing Director
    DDB Unlimited
  • Campagnes

Een jaar geleden wordt het hardlooprondje halverwege door agenten afgesloten met afzetlint. Van alle kanten sirenes, helikopter, foute boel. Met buikpijn naar huis, waar later de telefoon gaat. Mijn vader snikt dat de kleinzoon van de buren Tommy-Boy is verongelukt. Met zijn dertien jaar aan de voorkant van het leven. Van een vakantieliefde net zijn eerste kus gehad, ‘eentje met tong’. Vrolijk fietsend luisterde hij naar het nummer Butterfly dat met een handige beweging werd toegevoegd aan de afspeellijst ‘Summer’. Hij zou die avond op het verjaardagsfeestje van zijn zusje Summer hebben gedraaid, als hij niet ongemerkt de provinciale weg was opgereden.

Deze week was vader Michael Kulkens met minister Schultz te gast bij Jeroen Pauw. Schultz vertelde trots over de campagne die zij samen met Michael had ontwikkeld. En kwam integer over, eerder als moeder dan als politica op tournee. Gelukkig heeft ze zelf jonge kinderen die op Pokémonjacht over straat racen, en snapt dat een traditioneel overheidsspotje niet gaat werken. Er werd een vlog geproduceerd. We zien levensgevaarlijk appende fietsers en Michael die vanaf de plek des onheils oproept de ogen op de weg te houden. Aan Pauw vertelt hij over zijn kruistocht die verder gaat dan de overheidscampagne. Hij is in gesprek met telecombedrijven om smartphones standaard uit te rusten met een fietsmodus. En er zijn lespakketten voor scholen waarmee hij jongeren overtuigt van de afschuwelijke risico’s.

 

Michael heeft niet de illusie dat tieners massaal gehoor geven aan zijn boodschap. En terecht. Ze zijn niet alleen stronteigenwijs maar ook onbereikbaar. Als volleerde alpineskiërs in de reuzeslalom ontwijken ze spotifyend, netflixend en snapchattend elke vorm van reclame. Misschien moet het shockerender. Ze wegzetten in de dode hoek van comazuipers en kettingrokers. Na stilzitten is nu ook fietsappen ‘het nieuwe roken’. Misschien een Pavlov-effect creëren voor berichtgeluid: piep is boem, en boem is dood. Maar we kunnen ook Frank Wassenberg van de Partij voor de Dieren vragen. Hij lette dinsdag niet op zijn telefoon, kwam hierdoor te laat om tegen de Nieuwe Donorwet te stemmen en hielp Pia Dijkstra zo persoonlijk aan een meerderheid. Hij vindt zichzelf een schlemiel. Wij vinden hem een voorbeeld. Hij verdient een standbeeld, net als Schultz, Michael en Tommy-Boy.

 

Deze column verscheen eerder in Het Parool van 17 september 2016

 

Dick van der Lecq

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken