Leroy Witjes (System1): 'Wij garanderen ROI op reclame'
- Bureaus
- 22 jun 2018 @ 10:37
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - EffectNieuwkomersReclameInterviewOnderzoek
- 22 jun 2018 @ 10:37
- Jeroen Mirck
System1 Agency heeft zijn eerste vestiging geopend in Nederland. Vanuit Amsterdam biedt het internationale reclamebureau een naar eigen zeggen unieke propositie: garantie op de effectiviteit van campagnes. MarketingTribune vroeg managing director Leroy Witjes om onderbouwing van deze ROI-claim.
System1 Agency zit al in Engeland, Zwitserland en de VS. Waarom is nu voor Nederland gekozen?
Leroy Witjes: 'Nederland is een logische uitbreiding voor System1 Group. Er is al een vestiging van System1 Research in Rotterdam die onderzoek doet voor verschillende merken. Daardoor hebben we uitgebreide kennis van de markt. Als management van het nieuwe System1 Agency Nederland hebben we in een andere rol nauw samengewerkt met managing director Europe Rod Connors van System1 Agency (voormalig marketing director van onder meer Nike, Adidas en Unilever), waardoor de samenwerking heel natuurlijk tot stand is gekomen.'
Wie leiden het Nederlandse bureau en wat is jullie achtergrond?
'Als managing director ben ik , na marketingfuncties aan klantzijde, inmiddels acht jaar werkzaam in de reclame-industrie, eerst als creatief directeur en later als algemeen directeur bij Doorrood. Ik heb in die verschillende rollen voor diverse nationale en internationale merken gewerkt. Account director Pascal Aandewiel is verantwoordelijk voor client services. Hij heeft voor zijn Master Consumer Psychology onderzoek gedaan naar het effect van emoties op beslissingen en heeft daarna in marketingfuncties gewerkt bij de Postcode Loterij. Voor de ontwikkeling van creatief werk maken we gebruik van het internationale System1 Group-netwerk van prijswinnende creatieven. Hierdoor zijn we in Nederland in staat om met een kleine bureau-organisatie groot werk te maken.'
System1 Agency claimt garantie te kunnen bieden op de ROI van ATL-campagnes. Hoe doen jullie dat precies?
'Wereldwijd heeft System1 Agency sinds 2006 inmiddels meer dan 20.000 campagnes getest op emotionele effectiviteit. Die hebben we vervolgens laten correleren met de database van de IPA, waarin onder meer omzetcijfers en mediabudgetten zijn opgenomen. Hierdoor hebben we een uniek inzicht gekregen in wat een commercial werkelijk effectief maakt. Het weten is één ding, het ook daadwerkelijk maken is nog heel lastig. In 2017 hebben we alle (!) campagnes in de US en UK getest. Van die campagnes bleek uiteindelijk 84% niet of nauwelijks effect te hebben op de langetermijngroei van een merk. En slechts 4% was zeer effectief. Er valt dus nog een hoop te verbeteren.'
Leroy Witjes (System 1 Agency): 'Wij beloven nogal wat met onze ROI-claim… en dat vinden klanten spannend'
Het testen van campagnes is nog geen garantie dat het ultieme eindresultaat ook daadwerkelijk wordt bereikt. Dat vergt ook een perfecte executie. Hoe kunnen jullie dit garanderen?
'Goed punt. Onze onderzoeksresultaten laten zien dat executie een heel groot effect heeft op de effectiviteit van een campagne. We bekijken per project welke partners uit het netwerk van System1 Agency of uit het netwerk van de klant het beste passen bij de productie. Vervolgens blijven we in elke fase van de conceptontwikkeling en executie testen en optimaliseren tot het gewenste resultaat is bereikt.'
Zitten er al meer klanten in de pijplijn? Zo ja, welke?
'Wij praten op dit moment met verschillende partijen en er lopen enkele pitches. Zodra er nieuwe samenwerkingen beklonken zijn, vernemen jullie dat. Er bestaat nog wel koudwatervrees. We beloven nogal wat… en dat vinden mensen spannend. Bovendien zetten klanten hun huidige bureaurelatie niet maar zo aan de kant. Wij moeten snel resultaten laten zien en dan volgt de rest vanzelf. Overigens mogen reclame- en mediabureaus ook contact met ons opnemen. Bij ons staat de deur voor iedereen open!'
Voor welke bedrijven werkt System1 Agency al in het buitenland?
'We hebben inmiddels campagnes ontwikkeld voor P&G, Santa Maria, Specsavers, Clean up Brittain en Steinhoff en Carlsberg.'
Inhakend op jullie ROI-claim: verwachten jullie komend jaar al een Effie te winnen in Nederland?
'Ik noemde in ons persbericht dat we niet speculeren. Dus ook niet over toekomstige prijzen…'
Interview: Jeroen Mirck, redacteur MarketingTribune
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
- Warc Effective 100 2024:... 26-03-2024
- Chocomel aast op samenwerking met Hak25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing