Het verraad van de reclame-elite
- Bureaus
- 12 mrt 2015 @ 15:18
- Link
-
Dick van der Lecq
Managing Director
DDB Unlimited - InspiratieCreatieMakersStrategieReclame
- 12 mrt 2015 @ 15:18
- Dick van der Lecq
In campagnes spelen we graag voor Moeder Theresa. Een aandeel in elkaar, Voor iedereen, Kleur je Clubhuis. We doen graag wat terug voor de maatschappij. Zetten Community Service op ons LinkedIn-profiel. We zijn immers social responsible. Givers, geen takers. In het echte leven liggen de zaken net even anders.
Reclame- en marketingbobo’s zijn vooral met zichzelf bezig. En draaien het nest waarin ze groot zijn geworden, vaak resoluut de rug toe. Vanwege een nieuwe carrière. We gaan regisseren, fotograferen of dieren opzetten. En wie de schaapjes op het droge heeft, gaat vroeg met pensioen in Toscane. Vanaf mediterrane villa’s, zeiljachten, trophy wives en Club 55 fotografeert men zich bij voorkeur met zichzelf cadeau gegeven selfiestick. Zwoegende thuisblijvers ontvangen dagelijks kekke kiekjes uit diverse belastingparadijzen. Liefst met een grappig tekstje als ‘Kan ik best aan wennen’. Sadistisch is niet het goede woord. Hoogverraad komt meer in de buurt. L’Egoist, c’est moi.
Punt is dat - terwijl meneer of mevrouw Arrivé de deckchair nog even naar de zon draait - het reclamevak in hoog tempo marginaliseert, verarmt en verpaupert. Marges verdampen. Er moet gepitcht worden. Niet op klanten, maar op projecten. Grote namen van talenten en bureaus verdwijnen. De opleidingstunnel van de SRM en NIMA, waar jonkies vroeger hun eerste werkdag standaard ingejaagd werden, is wegbezuinigd. Wim Michels krijgt zijn Hallo Academie nog niet half gevuld. En als het lidmaatschap van brancheverenigingen als VEA en BVA - waarin Arrivé nog bestuurslid was - met 25 euro per maand verhoogd wordt, heb je de poppen aan het dansen. Met barricades waar ze bij de UvA slechts van kunnen dromen.
Het is nog niet zolang geleden dat de elite zorg droeg voor haar maatschappij. Zo bouwde Philips woningen voor haar medewerkers. Een club met stadion. Rockbandjes kijken deed je in het POC, het Philips Ontspannings Centrum. In de Verenigde Staten is het niet meer dan normaal je universiteit een leven lang te ondersteunen. Doneren, sponsoren, starters op weg helpen en les geven. Alles om het systeem waaruit je bent groot gegroeid in stand te houden. Een broodnodige erfenis voor de next generation.
Noblesse oblige. Het is hoog tijd dat we de sociale filosofie uit onze campagnes zelf ook gaan praktiseren. Net als in de muziek, de sport en tv-wereld helpen oudere generaties de starters in het zadel. Borsato helpt Julia van der Toorn. Stam helpt Joël Veltman. En Van Nieuwkerk helpt Valerio. Nieuwe aanplant gedijt nu eenmaal het beste op de bodem van oude eiken.
Lode Schaeffer en Hans van Dijk kunnen het niet alleen. Ook Aad moet in actie komen. En de andere Kuiper. En Schouten. En als we toch bezig zijn: Bruns, Koopal, Van der Mee, Den Boer, Meijer, Steijn en zeiler Zegers ook. Coryfeeën van Nederland verenigt u! En doe een duit in het zakje van het Reclamejeugdfonds. Onze eigen Johan Cruijff Foundation.
Een nieuwe carrière of Toscaans pensioen zijn meer dan gegund. Echter, u bent ook schatplichtig. En verantwoordelijk voor een verantwoorde transfer van de 3 K’s - kennis, kunde en kapitaal. Boris van Idols zou zeggen: Keep the soul alive!
-
Dick van der Lecq
- Werkt bij: DDB Unlimited
- Functie: Managing Director
- Website:https://ddbunlimited.nl/
- Profiel »
- next generation
- directeuren
- Hans van Dijk
- steunen
- bureaus
- creatie
- elite
- arrivé
- NIMA
- Mediterranée
- helpen
- Cannes
- column
- Toscane
- Lode Schaeffer
- reclame
- inspiratie
- talent
- SRM
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone kiest Indie voor 'Oh yeah'-campagne
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- Campagne Specsavers onderstreept maatschappelijke rol
- Kruidvat trapt zomer af met herkenbare vakantiedeals
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- [onderzoek] Bijna helft van Nederlanders wil AI-content...
Laatste Nieuws
- Reclamecampagne vol droge humor te... 01-07-2025
- ASN Bank trapt rebranding af met... 01-07-2025
- Sire rekent af met vooroordelen... 01-07-2025
- Wefilm stelt jong creatief talent... 01-07-2025
- Dappr pleisters voor buitenspelen... 30-06-2025
- Nieuwe campagne Grand’Italia viert... 30-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation