[column] De schaamte voorbij

  • Bureaus
  • 4 dec 2020 @ 10:14
  • Link
  • Vincent Mispelblom Beyer
    Vincent Mispelblom Beyer

    headhunter
    Flexfirm
  • Reclame

Reclamemakers zijn zich inmiddels meer en meer bewust van de maatschappelijke impact die ze creëren. Dat leidt tot bewuste keuzes voor welke merken ze wel of niet willen werken. Toch vindt columnist Vincent Mispelblom Beyer dat het nog een tandje scherper kan.

Waar kijken we nog van op de laatste tijd? Zeker niet van The Orange Man of andere criminelen in het Witte Huis. Nauwelijks van Nazi-gedachtengoed in de vaderlandse politiek. Maar toch wel van het tempo van de Amazone-ontbossing en een veel hogere opwarming van de aarde dan verwacht? Dat is ons leefgebied, en dat raakt ons allemaal… Maar dat is natuurlijk een naïeve gedachte, dat blijkt maar weer.

Even terug. Ik schrijf deze column in de veronderstelling dat we naast al onze commerciële verantwoordelijkheden ook nog een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben.

Wanneer we  als reclamemensen tot de orde worden geroepen omdat we onze uitingen volstoppen met witte jaren ’80-standaardgezinnen, dan pakken we dat op en gaan we daar aan werken. Met als gevolg dat we veel meer diversiteit laten zien in alles wat we maken. Toegegeven, we zagen laat in dat we op een verkeerd spoor zaten, maar dat is nog altijd beter dan helemaal niet.

We denken overigens heus wel na voor wie we aan de slag gaan. Niet iedereen werkt voor sigarettenfabrikanten of de bontindustrie. Het “Comité Invoering Sharia Nu!” moet het zonder onze wervende teksten stellen, en we voelden ons terecht genaaid toen we aan dieselgate bleken te hebben meegewerkt. Willen we niet!

Toch blijken er vakbroeders en zusters met zwakke knieën, die maar al te graag voor een hand vol zilverlingen elke vorm van maatschappelijke verantwoordelijkheid te grabbel gooien.

De EU wil het eten van vlees promoten, en er is een reclamebureau gevonden om dat te promoten. Met als argument dat vlees gezond is en de vleesindustrie goed voor de omgeving. Terwijl ieder verstandig mens inmiddels weet dat de vleesindustrie het kloppend hart is van de klimaatcrisis. Dat al die vleesconsumptie ook voor je lichaam een slechte zaak is. Wordt dat opzij gezet voor omzetdoelstellingen en bonussen? Moeten we daarom vleespropaganda op ons bordje krijgen voorgeschoteld? Alleen omdat het geld oplevert?

Gatverdamme

We moeten ons gaan bezinnen op dit soort casussen. Nu is deze voorliggende tamelijk helder en zullen we over elkaar heen rollen om te zeggen dat wij dat nóóit zullen doen. Maar hoe zit het dan met McDonalds? En Shell, Tesla, Tata Steel en het Farmers Defence Force? Daar verzinnen we ludieke acties voor, en alles wat ze krom doen lullen we recht, want daar worden we voor betaald. En goed ook. Maar waar trekken we de lijn?

Het is de hoogste tijd dat daar een discussie over op gang komt. Wie doet er mee?

 

Vincent Mispelblom Beyer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken