[column] De ACM en BvA hebben een andere bril nodig

[column] De ACM en BvA hebben een andere bril nodig
  • Bureaus
  • 9 sep 2022 @ 08:15
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • MarketingPolitiekDoelgroepen

Een kuchende man in een grijze regenjas in een parkeergarage liet weten dat de tussenconclusies van de ACM op de burelen zijn beland van RTL en Talpa Network, die in 2023 willen fuseren tot één bedrijf met de naam RTL Network. Voorlopig zijn beide TV-partijen net zo blij met die tussenconclusies als Nick en Simon met de publiciteit over hun breuk, schrijft Ruud de Langen.

Aan de hele fusie zit een wat zachtere langere termijn kant en een harde korte termijn blik. Voor de langere termijn is het namelijk echt noodzakelijk dat er één sterke commerciële videopartij ontstaat die verankerd is in de Nederlandse cultuur. Stand alone gaan beide partijen het op de lange termijn echt niet redden. Screenforce publiceerde op 1 september 2022 dat er bijna drie kwartier aan lineaire kijktijd verloren is gegaan de afgelopen 5 jaar. En dat gaat voor de langere termijn zo door. Videoland, het enige serieuze Nederlandse streaming alternatief van RTL, verloor voor het eerst 50.000 abonnees afgelopen periode. Ook dáár is de rek dus uit onder druk van de grote global media- en techpartijen die de Nederlandse markt momenteel bestormen. Nogmaals dus, voor de langere termijn is die fusie broodnodig!

Dan de korte termijn. Adverteerders klampen zich nog steeds nog harder vast aan de lineaire grp, dan Bassie aan Adriaan. De markt voor televisiespots is grofweg 800 miljoen euro groot. Die voor online video is circa 400 miljoen volgens Deloitte. Bij elkaar 1,2 miljard. Adverteerders zetten hier ook niet het ene of het andere in. Ze hebben beide vormen van video nodig om tot een groot bereik te komen.

In het lineaire deel heeft de RTL/Talpa combinatie een aandeel van circa 70%. In de totale videomarkt iets van 60%. Dat kan mogelijk verontrustend klinken als het gaat over de prijs van lineaire televisie, maar de autoriteiten zouden hier met prijsregulering iets aan kunnen doen. Dan behouden we een goed Nederlands commercieel aanbod tegen een goede prijs. Maar nee, de ACM en Bond voor Adverteerders (BvA) kunnen alleen naar de korte termijn kijken. Waarom maakt de BvA zich eigenlijk niet druk om een monopolie van Google op search, die in volume 1,5 miljard euro bedraagt, zo’n beetje het dubbele van de televisiemarkt? En het marktaandeel van Google is daar niet 70% maar 94%! 

Dan nog een laatste ontwikkeling die de ACM en de adverteerdersclub totaal over het hoofd zien. Elke streamingpartij, van Disney tot Netflix, kondigen een reclamemodel (AVOD) aan voor hun diensten. Onderzoekspartij Ampere rekende vorige maand zelfs uit dat in 2027 Netflix 168 miljoen dollar aan advertentie-inkomsten genereert in Nederland(!). Dan hebben we het nog niet over wat andere streamingpartijen aan voorraad daar bovenop kunnen leveren. Dus hoezo zijn er geen alternatieven voor lineaire televisie? Deze streaming partijen zullen bovendien superscherpe targeting aan gaan bieden (addressable TV).

Het is te hopen dat de ACM en de BvA anders gaan kijken naar deze situatie. Want de lokale commerciëlen zullen ten onder gaan aan een afkeuring van de fusie. Er zijn dus zeker wel alternatieven als opkomende streamingdiensten en online video. En vergeet ook de Ster/NPO niet. Laat hen ook de ruimte om zowel lineair als ook weer via online video hun positie te vermarkten. En maak prijsregulering de waakhond.

Laten we hopen dat de ogen opengaan en we straks niet aan het graf staan van de laatste Nederlandse televisiepartijen, waarmee we dan tegelijk totaal overgeleverd zullen zijn aan de hongerige global aanbieders.

Ruud de Langen
Chief Growth Officer Benelux Dentsu

beeldcredit:  Susan Duran / Unsplash

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken