
Monitor Consumentengedrag: nieuwe kansen met hybride businessmodellen
Door de invoering van een avondklok en beperking van bezoek thuis neemt de mediaconsumptie de komende periode toe. Investeren in media kan door een hoger campagnebereik daarom interessant zijn.

Radio 538 lanceert de Avondklokshow
Als de avondklok er komt, past Radio 538 de programmering aan en komt met een avondvullend programma: ‘De 538 Avondklokshow’. Daarmee speelt het radiostation in op het voornemen van het kabinet om een avondklok in te voeren.

KVK kiest voor Kumpany
Kumpany en partner We Are Live hebben de Europese aanbesteding van KVK gewonnen. Na de presentatieronde in oktober is de gunning verstrekt en gaan de twee bureaus aan de slag met de doorontwikkeling, uitrol en productie van hun gepresenteerde concept.
![[Supermerk #9] Storytelling: De kracht van je verhaal](/templates/img/lazyload.gif)
[Supermerk #9] Storytelling: De kracht van je verhaal
In een reeks van elf afleveringen schrijven Bastiaan Weers (head of strategy N=5) en Marc Oosterhout (auteur/partner N=5) hoe je het nieuwe merkdenken toepast in de praktijk van marketing anno nu. Vandaag aflevering 9 over storytelling en de kracht van je verhaal.

Talpa Network grootste radiogroep in 2020
Talpa Network is de grootste speler in de radiomarkt in 2020. De zendergroep, bestaande uit Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica realiseerde een gemiddeld marktaandeel van 40,1% over het hele jaar in de doelgroep 20-49 jaar.

WPK helpt creatief Nederland de zware tijden door
Wayne Parker Kent start 2021 met een initiatief om de hele creatieve industrie een steuntje in de rug te geven en deelt nieuwjaarspakketten uit aan marketeers, vakmedia en bureaus. Het pakket bestaat onder meer uit drie Superhelders, het eigen bier van Wayne Parker Kent.

Monitor Consumentengedrag: meer bewegen, radio luisteren, online leren
Meer sporten, gezonder leven, stoppen met roken. De start van het nieuwe jaar is vaak het moment waarop mensen proberen hun slechte gewoontes achter zich te laten. Vooral jongeren zijn volgens de monitor consumentengedrag van bureau Validators gemotiveerd om het nieuwe jaar goed te beginnen.

Zandbeek verwelkomt 3 nieuwe collega's
Contentmarketingbureau Zandbeek in Eindhoven breidt zijn team uit met de komst van drie nieuwe collega's, te weten Silke van de Put (foto), Jelle Burger en Glenn Vervoort.

Dylan de Backer naar We are creators
Productiebureau We are creators (onderdeel van Fat Fred) verwelkomt Dylan de Backer, die als commercieel regisseur aan de slag gaat.
![[Mijn marketing] Daan Zoetmulder: ‘Marketeers leunen teveel op de inzet van derden’](/templates/img/lazyload.gif)
[Mijn marketing] Daan Zoetmulder: ‘Marketeers leunen teveel op de inzet van derden’
Daan Zoetmulder (37) is managing director van Wayne Parker Kent. Hij is onder de indruk van de bedrijfscultuur van Netflix, waarbij zo min mogelijk regelgeving centraal staat. ‘Alleen op die manier kun je transformeren van dvd-postorderbedrijf naar grootste streamingdienst ter wereld.’

Van Klaveren en Weavers partners Bijl PR
PR-bureau Bijl in Rotterdam lijft twee nieuwe eigenaren in, te weten Sophia Weavers (l) en Marjoleine van Klaveren. Samen met Ruud Bijl, oprichter van het bureau, vormen zij de leiding van het bureau.

Eurosonic Noorderslag komt met streamingplatform
De 35e editie van het Eurosonic Noorderslag-festival (ESNS) in Groningen start vandaag als een volledig digitale editie. In opdracht van de VPRO en 3FM, beiden mediapartner van ESNS, ontwikkelde digitaal designbureau Bravoure een streamingplatform, waarop bezoekers het festival digitaal kunnen beleven.

Nieuw bureau: Mix
De creatieven Mark Schoones en Ashwin Murli (beiden ex-Wayne Parker Kent) lanceren Mix, een nieuw bureau in Amsterdam met 'een radicale focus op waarde toevoegen'.

Wegenwacht viert 75e verjaardag met herkenbare reis door de tijd
Iedereen kent ze, maar niemand hoopt ermee te maken te krijgen: de Wegenwacht. Ter gelegenheid van zijn 75e verjaardag lanceert de pechhulpverleningsdienst een nieuwe campagne die een 'herkenbare reis door de tijd' maakt.

Seks is fucking leuk, ook in marketing
Samen met Audrey van Ham (Christine le Duc), Alexandra Legro (Hunkemöller), Rick Luteijn (Huzzy), Daantje Dammers (Natwerk), Martine van den Boomen (Vice) en Mabel Nummerdor (trendwatcher) plaatsen we het aloude adagium 'sex sells' in de huidige tijd.

5PM breidt uit met Laura Snapper en Marco van Houdt
YouTube-/videoproductiebureau 5PM in Amsterdam breidt zijn team uit met de komst van Laura Snapper en Marco van Houdt, die als respectievelijk operational director en client director aan de slag gaan.

L'Homo. stopt voorlopig
L’Homo., het jaarlijkse tijdschrift voor de LHBTI-gemeenschap, van de makers van Linda. zal voorlopig niet meer worden uitgebracht. Het magazine bereikt volgens de uitgeverij de afgelopen jaren steeds minder lezers voor de boodschap die het magazine uitdraagt.
![[Mijn marketing] Danijel Dercksen: ‘Het is belangrijk om ook je verliezen te delen'](/templates/img/lazyload.gif)
[Mijn marketing] Danijel Dercksen: ‘Het is belangrijk om ook je verliezen te delen'
Danijel Dercksen (32) is eigenaar van creatief bureau Qontent Matters en daarnaast initiatiefnemer van Just Getting Started, waarbij jonge bureaudirecteuren samenkomen om kennis te delen. 'We organiseren bijeenkomsten aan de hand van de vier bureau-P's: poen, personeel, proces en pitches.'

T-Mobile kiest Qontent Matters
T-Mobile Nederland heeft voor Qontent Matters gekozen als zijn nieuwe contentpartner. Het Amsterdamse bureau gaat aan de slag met de 'always on'-aanwezigheid van de merken T-Mobile, Tele2 en Ben.

JONGERENICONEN 2021 - De Herrijzenis
Wat worden de jongerentrends in 2021? In editie 25 deelt MarketingTribune 9 nieuwe ‘Jongereniconen’: anticipeer op nieuwe vormen van contact, post-pandemisch plezier, op Generatie A en de Unlimiteds. Laat de Roaring Twenties straks beginnen!

Countdown naar einde lockdown
Ben je klaar met de lockdown? KesselsKramer en Just ook. De Amsterdamse bureaus ontwikkelden een online tool die aftelt naar het moment dat de wereld weer opengaat.

Klöpping verlaat Blendle
Blendle-oprichter Alexander Klöpping vertrekt bij zijn online kiosk. Na acht jaar is het tijd voor iets nieuws, zo laat hij weten op Twitter.

De Speld: de humor ligt op straat
Satirisch platform De Speld slaat de handen ineen met buitenreclame-exploitant JCDecaux. Vanaf vandaag ligt de humor nu eindelijk ook op straat, aldus beide partijen.

Coopr breidt team uit
PR- en communicatiebureau Coopr in Rotterdam breidt zijn team uit met vijf nieuwe collega's. Het bureau hoopt zodoende aan 'de teruggekeerde en groeiende klantvraag' te kunnen voldoen.
![[branded content] ‘Kwalitatieve content is een vereiste om je te onderscheiden in de digitale markt’](/templates/img/lazyload.gif)
[branded content] ‘Kwalitatieve content is een vereiste om je te onderscheiden in de digitale markt’
Online marketing bureau Blauwe Monsters zag de afgelopen jaren de vraag naar kwalitatieve, geschreven content sterk groeien en heeft inmiddels ruim 150 klanten die content creatie afnemen. Aan het hoofd van de content afdeling staat een Neerlandica.

N=Content breidt social-team uit
N=Content, de content-tak van reclamebureau N=5 in Amsterdam, breidt zijn team uit met de komst van Daan Jongen, die als ‘social lead’ aan de slag gaat. Ook social producer Tessa-Norah Feenstra is nieuw binnen het bureau.

Auke van Rossum creatief directeur Kumpany
Auke van Rossum is sinds deze week aan de slag als creatief directeur van merkactivatiebureau Kumpany in Amsterdam. Hij wordt verantwoordelijk voor de strategie en creatie van de online en live merkactivaties van het bureau.

Positieve merkeffecten branded content
Mediabrands Marketing Sciences heeft in samenwerking met DPG Media en Unravel Research een grootschalig onderzoek uitgevoerd naar de bewuste en onbewuste impact van branded content.

Rijksoverheid lanceert landelijke vaccinatiecampagne
Stroop de mouwen maar op. De Rijksoverheid lanceert vandaag een nieuwe publiekscampagne die ervoor moet zorgen dat zoveel mogelijk Nederlanders zich laten vaccineren tegen het coronavirus.
![[Mijn marketing] Philip Kok: ‘We delen te weinig kennis met elkaar'](/templates/img/lazyload.gif)
[Mijn marketing] Philip Kok: ‘We delen te weinig kennis met elkaar'
Philip Kok (52) is mede-eigenaar van creatief bureau The Valley in Amsterdam. Hij houdt van mensen die zakelijk slim zijn, goed geld verdienen en dat ook durven uitgeven. 'Nederland is zo preuts op dit vlak, het mag nooit extravagant zijn. Ik denk dan: laat die mensen lekker zo leven.'

WW 'doet meer voor jou' in nieuwe campagne
WW (voorheen Weight Watchers) introduceert MijnWW+, een nieuw online afvalprogramma waarin naast ambassadeur Miljuschka Witzenhausen 'echte verhalen van echte leden' centraal staan. De begeleidende campagne is ontwikkeld door creatief bureau Fightclub in Breda.

Runner's World: wij lopen door
Hardloop-platform Runner's World lanceert in samenwerking met Nationale-Nederlanden een nieuwe campagne waarin 'de liefde voor lopen' centraal staat.

Kamilla Leupen hoofdredacteur Het Parool
Kamilla Leupen (48) is per 1 januari de nieuwe hoofdredacteur van Het Parool. Leupen is sinds 2015 adjunct-hoofdredacteur van de Amsterdamse krant. Ze volgt Ronald Ockhuysen op.
![[Mijn marketing] Rogier van Kralingen: ‘Ik wil winnen, en met storytelling lukt dat’](/templates/img/lazyload.gif)
[Mijn marketing] Rogier van Kralingen: ‘Ik wil winnen, en met storytelling lukt dat’
Rogier van Kralingen (44) is oprichter van storytelling-bureau The Whole Story in Amsterdam. Patagonia doet volgens hem aan 'de eerlijkste manier' van marketing. 'Ze weten bij God niet wat ze met al die sloten cash aan moeten, dus kopen ze maar gewoon bossen op. Klasse.'

Doe mee met het jaarlijkse onderzoek Merk- en Marketingtrends
Elk jaar doet Marketingtribune samen met de Merkcommissarissen een uitgebreid onderzoek naar de komende merk- en marketingtrends. Jij doet toch ook mee?

Amsterdam UMC: andere kerst, zelfde gevoel
In de zorg wordt deze kerst gewoon doorgewerkt, misschien wel harder dan ooit. Het Amsterdam UMC brengt daarom een online kerstvideo uit, die medewerkers, patiënten en familieleden een hart onder de riem moet steken.
![[Mijn marketing] Ronnie Overgoor: ‘Ik ontwijk reclames zoveel mogelijk’](/templates/img/lazyload.gif)
[Mijn marketing] Ronnie Overgoor: ‘Ik ontwijk reclames zoveel mogelijk’
Ronnie Overgoor (50) is oprichter van YouTube-kanaal 7DTV. De meeste reclamecampagnes vindt hij irritant, maar Coolblue is uitzondering op de regel. 'Omdat ze klantgericht blijven en Pieter (Zwart, oprichter, red.) de commercials zelf inspreekt.'

KNGF Geleidehonden opent 'nieuwe werelden'
In de nieuwe campagne van KNGF Geleidehonden staat de impact van een hulphond op het leven van mensen met een beperking centraal. De campagne genaamd 'KNGF opent werelden' is ontwikkeld door creatief bureau Selmore in Amsterdam.

Artis lanceert 'shitty' campagne
In de nieuwe online campagne van Artis spelen poepende pinguïns, kamelen en olifanten de hoofdrol, die verwijzen naar het 'shitty' jaar dat de Amsterdamse dierentuin heeft beleefd.

Artiesten komen samen op online oud en nieuw-festival
Online festivalplatform Follow the Beat kondigt Goodbye 2020 aan: een online thuisfestival dat op oudjaarsdag een groot aantal Nederlandse artiesten, festivals en clubs samenbrengt.

Lemon Scented Tea introduceert 'ADvent Kalender'
Om ondernemers in de Amsterdamse Haarlemmerbuurt een hart onder de riem te steken stelt creatief bureau Lemon Scented Tea de gevel van zijn kantoor, dat nu toch niet in gebruik is, beschikbaar en biedt het gratis advertentieruimte aan.

Fonds Gehandicaptensport lanceert podcastserie
Het Fonds Gehandicaptensport lanceert een nieuwe podcastserie genaamd Onbeperkt, waarin bekende en onbekende Nederlanders vertellen over het overwinnen van hun beperkingen. De serie wordt gepresenteerd door Wilfred Genee en Eva Eikhout.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ‘Kwalitatieve content is een... 05-01-2021
- N=Content breidt social-team uit05-01-2021
- Positieve merkeffecten branded... 05-01-2021
MarketingTribune Events
- 25mrt 2021
Uitreiking Shopping Awards