
ABN Amro lanceert begrijpelijke fraudevoorlichting met 'Oplichtings ABC'
Fraudeurs worden steeds vindingrijker en gebruiken een groeiend arsenaal aan technieken om mensen op te lichten. Hierdoor wordt het voor veel mensen steeds lastiger om fraudepogingen te herkennen. Voor de 2,6 miljoen Nederlanders die moeite hebben met lezen en schrijven, vormt dit een extra uitdaging. Tijd voor een contentcampagne in vorm van een begrijpelijke fraudegids.

Artis en Natwerk brengen queer natuur tot leven met Pridevlag
Tijdens Pride vieren we liefde, vrijheid en het recht om jezelf te zijn. Artis en creatief bureau Natwerk voegen daar dit jaar een bijzondere boodschap aan toe: seksuele diversiteit is niet alleen een menselijk verhaal, maar zit ook diepgeworteld in de natuur. Onder het motto ‘Omarm je aard(e) – Love your nature’ lanceren zij een Pridevlag die de queer diversiteit in het dieren- en plantenrijk eert.

KPN wil ouders en kinderen online dichter bij elkaar brengen
KPN stelt zich 'onverminderd in te willen blijven zetten' voor een '#BeterInternet'. Voor veel ouders is het online leven van hun kinderen nog steeds een vraagteken. Hierdoor missen ze vaak cruciale signalen van stress of negatieve invloeden die zich tussen de tekens afspelen: in emoji's, memes of subtiele groepsdruk.

Hornbach Bagagewagen keert terug op Lowlands 2025
Na het succes op Lowlands 2024 keert de Hornbach Bagagewagen komende zomer terug op het festivalterrein in Biddinghuizen. De samenwerking tussen projectbouwmarkt Hornbach en festivalorganisator Mojo wordt voortgezet, en dat betekent opnieuw een praktische én populaire oplossing voor duizenden festivalgangers die met zware tassen en tenten het terrein betreden.

Bovag lanceert AI-presentator Bram
Bovag presenteert via zijn socials een innovatieve digitale ontwikkeling: Bram, een AI-gegenereerde presentator, ontwikkeld in samenwerking met social- en contentbureau Awesome. Bram geeft een herkenbaar gezicht aan de expertise van Bovag volgens de initiatoren en maakt het mogelijk om content op schaalbare en efficiënte wijze te produceren.

Rotterdam speelt hoofdrol in Puma-sneakercampagne
Na een lokale samenwerking met artiesten en community's is de nieuwe sneaker Fade Nitro van sportmerk Puma gelanceerd in drie Europese voetbalsteden: Rotterdam, Napels en Marseille.

Inschrijving Grand Prix Content Marketing geopend
De inschrijving voor de Grand Prix Content Marketing, de meest prestigieuze, leukste en inhoudsvolle Awards en bekroningen van het marketingjaar, is weer geopend.

Campagne Nestlé draait om verhalen van collega's
Nestlé Benelux is deze maand gestart met een employer branding campagne waarin medewerkers centraal staan. De campagne, actief in Nederland en België, moet vooral medior professionals aanspreken. Onder andere presentatrice Moïse Trustfull werkt mee aan de activatie.

Stayokay speelt met vooroordelen in nieuwe campagne: ‘Het is hier geen hostel!’
De Nederlandse hostelketen Stayokay heeft een nieuwe merkcampagne gelanceerd onder de opvallende naam ‘Het is hier geen hostel!’. Daarmee wil het merk het hardnekkige beeld van hostels als sobere slaapzalen voor backpackers doorbreken.

Decathlon viert zomerse klassiekers met opvallende straatcampagne
Decathlon viert deze zomer twee productjubilea: het Easybreath-snorkelmasker bestaat 10 jaar en de populaire 2 Seconds-tent is al 20 jaar een vertrouwd gezicht op campings wereldwijd. Reden genoeg voor het sportmerk om groots uit te pakken met een creatieve buitenreclamecampagne in Amsterdam en Den Haag.

Fietsersbond lanceert campagne voor ‘fietsgeluk’ en bredere zichtbaarheid
De Fietsersbond bestaat dit jaar 50 jaar en grijpt dat jubileum aan om zichzelf opnieuw op de kaart te zetten. In een nieuwe merkcampagne positioneert de organisatie zich nadrukkelijk als bondgenoot van alle fietsers, van fanatieke forens tot incidentele recreant.

Libresse lanceert de Refresh Spot op Pinkpop
Tijdens Pinkpop 2025 introduceert Libresse de zogenoemde Refresh Spot: een speciaal festivaltoiletconcept gericht op menstruerende bezoekers. Onderzoek toont aan dat menstruatie bij de helft van de vrouwen+ leidt tot ongemak op festivals. Eén op de vijf heeft weleens een evenement overgeslagen om die reden.

ING steekt vrouwenvoetbal hart onder de riem met campagne 'Van dromen naar doelen'
Met het EK Vrouwenvoetbal 2025 voor de deur trapt ING een krachtige campagne af: Van dromen naar doelen. Geen standaard sportsponsoring, maar een uitgesproken pleidooi voor gelijke kansen, female empowerment én financiële zelfredzaamheid. Want volgens ING verdient vrouwenvoetbal, en de vrouw daarachter, minstens evenveel aandacht als het mannenvoetbal.
![[column] Wachten als belevenis: waarom Gen Z wél in de rij wil staan](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wachten als belevenis: waarom Gen Z wél in de rij wil staan
Ongeduldig, snel verveeld en gewend aan instant gratification, zo wordt Gen Z vaak omschreven. Toch staan ze massaal in de rij. Voor friet, een accesoire of een gelimiteerde hoodie. Niet omdat het moet, maar omdat ze het wíllen.

Backpack toerist de pineut in nieuwe Centraal Beheer-film
In de nieuwe, langverwachte Centraal Beheer-film verkassen we naar Azië, waar de hoofdrolspeler ten prooi valt aan scammen. Of is hijzelf de scammer? 'Even Apeldoorn bellen.'

Het Verhaal van Alkmaar: van kaasstad tot merkstad
Alkmaar kiest voor een frisse koers met een nieuw stadsverhaal dat verder gaat dan toeristische promotie. De stad wil hiermee een gedeeld en consistent verhaal uitdragen dat het imago versterkt en verbreedt. Volgens Melanie Goudsblom, adjunct-directeur van Hart van Noord-Holland & partners, was de aanleiding de wens om Alkmaar herkenbaarder te profileren voor bewoners, bedrijven, talenten en bezoekers. ‘Alkmaar maken we samen’, aldus Goudsblom.

Nieuwe speler Explainer.nl focust op sterke uitlegvideo's
Mediamakers Ben Prins en Mike Megens lanceren vandaag hun nieuwe productiehuis: Explainer.nl. Hun missie? Complexe informatie vertalen naar heldere, geloofwaardige en visueel sterke uitlegvideo’s, zonder in te leveren op inhoud. 'Veel video’s vertellen wat er gebeurt, maar vergeten te vertellen waarom het ertoe doet,' stelt Megens. 'Wij willen dat veranderen.'

Kruidvat investeert in inhouse contentproductie met Kruidvat Studio
Kruidvat breidt haar eigen inhouse contentproductie uit met de opening van de nieuwe Kruidvat Studio in Veenendaal. De studio speelt een centrale rol in de mid funnel contentstrategie van Kruidvat en focust op het produceren van hoogwaardige content die consumenten inspireert, informeert en activeert.

Home ontwikkelt introductiecampagne voor migratiemuseum Fenix
Vrijdag 16 mei 2025 opent Fenix, het nieuwe kunstmuseum over migratie. Het is gevestigd in de San Franciscoloods, ooit de grootste op- en overslagloods ter wereld, op dé kades van vertrek en aankomst in de stad Rotterdam. Tijd voor een eerste campagne.

Tabloo start speelse contentmarketing campagne over radioactief afval
Tabloo, een wetenschappelijke belevingscentrum rond radioactiviteit en de veilige berging van radioactief afval, wil bekendstaan als de neutrale, objectieve en feitelijke informatiebron rond dat onderwerp in België. Cypres 'content to connect', onderdeel van de Propaganda Group, helpt een handje.

Sterk, creatief en vol lef - ANWB over live pitch tijdens Branded Content Event
Een volle zaal, drie bureaus en één live pitchronde: voor Annet Uiterweerd, Teamlead Acquisitie Hulpverlening bij de ANWB, was het een unieke ervaring. ‘Enorm leuk om te mogen presenteren’, aldus Uiterweerd. ‘Erg spannend om voor zo’n volle, prachtige zaal te mogen staan.’

McDonald’s laat lef en luistervermogen samenkomen in socialstrategie
‘Ik wil jullie vandaag prikkelen’, zo opende Brett Gaasbeek, Brand Manager bij McDonald’s Nederland, zijn energieke keynote tijdens het Branded Content Event. Wat volgde was een bevlogen verhaal over risico’s nemen, social listening en merken die durven te participeren in plaats van alleen maar te zenden. ‘Laat je merk niet de luidruchtige bezoeker op een verjaardag zijn, maar de geïnteresseerde luisteraar.’

Heineken introduceert ‘The Flipper’ tegen digitale afleiding
In een poging om sociale interactie in het echte leven te stimuleren, heeft Heineken een opmerkelijk prototype onthuld: ‘The Flipper’. Deze slimme telefoonhoes draait je smartphone automatisch om zodra hij herkent dat je een gezellige tijd hebt – en dat doet hij aan de hand van een opvallend herkenbaar moment: het woord ‘proost’.

Fjällräven opnieuw verkozen tot duurzaamste modemerk
Voor het zesde jaar op rij is Fjällräven uitgeroepen tot het meest duurzame merk in de categorie ‘Clothes and Fashion Brands’ van de Sustainable Brand Index. Het onderzoek, Europa’s grootste in zijn soort, peilt jaarlijks bij 80.000 consumenten in acht landen hoe zij merken beoordelen op duurzaamheid. In totaal zijn bijna 1.600 merken uit 36 sectoren geëvalueerd.

Jennifer Hoffman promoot duurzame mobiliteit met circulaire e-bike
Actrice en duurzaamheidsambassadeur Jennifer Hoffman zet haar groene missie kracht bij met een nieuwe samenwerking. Deze keer trapte ze letterlijk en figuurlijk af met Roetz Life, de circulaire e-bike van fietsenmerk Roetz.
![[BCE2025] Van data-insights naar digital humans: next level contentstrategie](/templates/img/lazyload.gif)
[BCE2025] Van data-insights naar digital humans: next level contentstrategie
Wanneer veel merken vechten om aandacht, wordt luisteren belangrijker dan ooit. Tijdens het Branded Content Event 2025 nemen John Meulemans (A.I. & Influencer Marketing Strategist) en Aniek Schmal (Account Director bij Hibou) je mee in een sessie die je kijk op content blijvend verandert. Verwacht een frisse blik op data, AI en branded content én een wereldprimeur op het gebied van digital humans.

KNGF Geleidehonden viert 90 jaar hondenhelden met superheldencampagne
KNGF Geleidehonden bestaat 90 jaar en viert dit jubileum met een groots eerbetoon aan hun hondenhelden. Onder het thema ‘90 jaar hondenhelden’ worden hulphonden neergezet als superhelden met echte superkrachten. De campagne, ontwikkeld door Selmore en Ambassadors, ging deze week van start met een animatiefilm in de stijl van klassieke superheldencartoons.
![[BCE2025] Van social reach naar merkimpact met TikTok](/templates/img/lazyload.gif)
[BCE2025] Van social reach naar merkimpact met TikTok
Veel merken zijn actief op TikTok, maar hebben moeite om de impact van hun inspanningen écht inzichtelijk te maken. Hoe weet je of je social media-strategie daadwerkelijk bijdraagt aan merkvoorkeur en loyaliteit? Transavia en team5pm vonden het antwoord en delen hun inzichten tijdens het Branded Content Event.
![[BCE2025] Branded content die écht impact maakt](/templates/img/lazyload.gif)
[BCE2025] Branded content die écht impact maakt
Hoe maak je een Branded Content-campagne die niet alleen raakt, maar ook keiharde resultaten oplevert? Tijdens het Branded Content Event deelt Denise Cornelisse, Head of Brandstudio & Sales bij &C Media, de ins en outs van een case die precies dát deed.

Boekenbranche gaat los op Boekenweek
'Het is Boekenweek! We zijn in feeststemming, we ontvangen geweldige schrijvers in onze boekhandels en we trakteren op Het Boekenweekgeschenk van vandaag tot en met zondag 23 maart. Dus kom langs en reserveer nu je kaartjes voor onze evenementen.' Athenaeum Scheltema trapt af.

NRC geeft abonnees toegang tot The New York Times
Vanaf vandaag krijgen alle abonnees van NRC onbeperkt toegang tot The New York Times. Dit biedt volgens de initiatoren NRC-lezers de kans om hun horizon verder te verbreden met nog meer onafhankelijke journalistiek.

Marnix Gymnasium werft met zee van zelfgemaakte video's
Om nieuwe leerlingen voor het Marnix Gymnasium aan te trekken, een van de drie categorale gymnasia in Rotterdam, heeft bureau Inhoudelijke Zaken een opmerkelijke wervingscampagne ontwikkeld. Onder de hashtag #wijzijnmarnix gaan leerlingen de komende tijd de straat op, gewapend met mobiel en actiebord.

MyHeritage onthult diepere lagen van je DNA met Historische oorsprong
Wat vertelt jouw DNA over het verre verleden? Met de introductie van ‘Historische oorsprong’ biedt MyHeritage gebruikers nu de mogelijkheid om hun genetische geschiedenis tot wel 10.000 jaar terug te traceren.

CBRE visualiseert toekomst steden en hun bewoners
CBRE, een vooraanstaande speler in commercieel vastgoed lanceert de Nederlandse merkcampagne '2025&beyond'. De contentmarketing-uitingen verenigen 25 perspectieven waarmee CBRE een inspirerend beeld wil schetsen van de toekomst van onze steden en de mensen die er wonen.

Philips en PSV maken Philips Stadion 'hartveiliger'
Omdat hartfalen op en naast het veld helaas geen onbekend fenomeen is in een voetbalstadion, hebben Philips en PSV het Philips Stadion en de PSV Campus genaamd De Herdgang ‘hartveiliger’ gemaakt voor supporters, spelers, staf en medewerkers, zo wordt op 'hartendag' -Valentijn- bekend gemaakt.

Lulu & Mozzie introduceert rustgevende kindermuziek
Lulu & Mozzie, een nieuw kindercontentmerk, heeft onlangs een tiental Nederlandstalige en Engelstalige kinderliedjes gelanceerd. De geanimeerde personages Lulu en Mozzie leven in een kleurrijke wereld vol zachte kleuren en melodieuze liedjes. Volgens oprichters Jaap van den Heuvel en Marjolein van den Broek biedt het initiatief een kalmerend alternatief voor de vaak drukke kindermuziek en -videocontent die momenteel online beschikbaar is.

Eerste keynote spreker Retail Media Day: retail marketing goeroe Engin Celikbas
Op 15 mei 2025 spreekt Engin Celikbas, Managing Director EMEA bij Future Stores, op de Retail Media Day in Media Plaza, Utrecht. Hij zal ingaan op de rol van Future Stores als fysiek retailplatform voor merken die retailmedia willen inzetten om snel in te spelen op culturele trends.

Bols viert 450 jarig bestaan met lancering Bols Blue
The Lucas Bols Company, een pionier in gedistilleerd sinds 1575, lanceert Bols Blue 1575. Volgens de makers een levendige premium likeur met een diepe ondertoon van sinaasappel en de fluweelzachte zoetheid van botanische spiced rum: eigenlijk Blue Curaçao 2.0.

ODVB-video over creatief Aad Kuijper gaat viraal
De contentmarketingserie 'Over de vloer bij' mogelijk gemaakt door Cooiman Capital, Jortt en Terwolde, ging op bezoek bij de legendarische reclamemaker Aad Kuijper. Dat leverde 22 mooie minuten op, die massaal worden gedeeld onder mensen uit de bureauwereld en andere Aad-fans.
![[interview] Gouden Zaag winnaar Seneda wil grenzen verleggen](/templates/img/lazyload.gif)
[interview] Gouden Zaag winnaar Seneda wil grenzen verleggen
'Isaque Seneda wint Gouden Zaag 2024', lazen we al op MarketingTribune. Tijd voor een nadere kennismaking en een interview met het wonderkind dat vanuit Nederland de wereld verovert.
![[marketeer 213] Thijs Gussenhoven - Marketing manager Amstel](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 213] Thijs Gussenhoven - Marketing manager Amstel
Voor deel 213 van onze successerie [marketeer] spreken we deze week Thijs Gussenhoven, betrokken bij de Vrienden van Amstel Live. Deze editie valt daarbij de Bob op, met de VIB-campagne: Very Important Bob. Gussenhoven legt uit en praat ons bij over het event en de plannen voor 2025: 'het belang van vriendschap zal komend jaar consistent naar voren komen.'

Eerste keynote spreker Branded Content Event is bekend: Sydney Brouwer
Spreker, auteur en podcastmaker Sydney Brouwer opent de 18e editie van het event op dinsdag 8 april. Zijn presentaties zitten vol humor, interactie en waardevolle praktische lessen waar je als deelnemer direct mee aan de slag kunt.

Nachtelijke stunt Beter Bed
Wie goed slaapt, presteert beter overdag. Het draagt niet alleen bij aan het behalen en volhouden van goede voornemens, maar ook aan het realiseren van persoonlijke plannen en dromen. Toch heeft 1 op de 5 Nederlanders moeite om goed te slapen, ontdekte Beter Bed. Tijd voor een PR stunt.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- GPCM2025: 'Campagnes moeten naadloos bewegen tussen...
- GPCM2025: 'De prijs was een enorme bevestiging voor Knorr en...
- ‘Nee betekent nee’: nieuwe campagne tegen grensoverschrijdend...
- FME en We Agency lanceren jongerenplatform Dukteep
- Univé zet kindertekeningen in voor verkeersveiligheid met...
- Kinderen ontwerpen feestdagenkaarten voor Kinderpostzegels
Laatste Nieuws
- GPCM2025: 'De verleiding is om lui... 17-09-2025
- Lego World 2025: bouwen aan beleving... 16-09-2025
- Bibliotheek Rotterdam belicht... 16-09-2025
- 'De Grand Prix draait niet om... 16-09-2025
- Groei Veilig start campagne voor... 16-09-2025
- GPCM2025: 'Een helder concept kan... 16-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes