
Recordaantal inzendingen Grand Prix Content Marketing
De Grand Prix Content Marketing (GPCM) breekt dit jaar alle records. Voor de editie van 2025 zijn meer dan 100 cases ingezonden, een absoluut hoogtepunt in de geschiedenis van de prestigieuze prijsuitreiking.

ING lanceert campagne ‘Upgrade je huis’ met Daan Alferink
ING zet met de nieuwe campagne ‘Upgrade je huis’ volop in op de verduurzaming van Nederlandse woningen. De bank wil huiseigenaren inspireren om stappen te zetten richting een energiezuiniger huis, niet alleen voor het milieu, maar ook voor de portemonnee.
![[onderzoek] WPP Media lanceert onderzoek effectiviteit branded content campagnes](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] WPP Media lanceert onderzoek effectiviteit branded content campagnes
WPP Nederland organiseert vandaag een eigen event waar 'branded content & influencermarketing' centraal staan. Hier worden de belangrijkste resultaten van een uitgebreid benchmarkonderzoek gepubliceerd waaruit o.a. blijkt dat branded content significant positiever wordt beoordeeld dan bijvoorbeeld reguliere audio- en videocampagnes.

Veilig Thuis lanceert digitaal platform dat drempel naar hulp verlaagt
Jaarlijks krijgen bijna 1,5 miljoen Nederlanders te maken met huiselijk geweld of kindermishandeling. Toch blijven signalen vaak onopgemerkt of wordt er te laat ingegrepen. Om slachtoffers en omstanders sneller richting hulp te begeleiden, lanceerde Veilig Thuis vandaag een vernieuwd digitaal platform: www.veiligthuis.nl.

Branded podcast van Mediahuis NRC verleidt jong talent voor Achmea
Branded podcasts blijken een krachtig instrument voor employer branding. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek van bureau Blauw naar 180 Graden, een podcastserie gedistribueerd en geproduceerd door Mediahuis NRC / Airborne in opdracht van Achmea.

'Make Earth Cool Again': Milieudefensie zet klimaatcrisis terug op agenda
Tijdens de laatste dag van de Algemene Politieke Beschouwingen klonk er opnieuw nauwelijks een stevig geluid over de klimaatcrisis. Reden voor Milieudefensie om de aandacht te trekken met een opvallende campagne: Vader Aarde, gespeeld door acteur Patrick Stoof, slaat letterlijk met zijn vuist op tafel. Met zijn pet met de slogan 'Make Earth Cool Again' vraagt hij aandacht voor de urgentie van ambitieuzer klimaatbeleid.

Milieu Centraal zet zonnepaneeleigenaren letterlijk in het zonnetje
Kenniscentrum Milieu Centraal lanceert samen met bureau Gardeners de publiekscampagne ‘In het zonnetje zetten’. Met deze campagne wil de organisatie zonnepaneeleigenaren bedanken en tegelijkertijd benadrukken dat hun keuze niet alleen persoonlijk voordeel oplevert, maar ook bijdraagt aan een schoner en onafhankelijker Nederland.

Goede contentmarketing creëert waarde: lever het bewijs
Goede contentmarketing creëert waarde voor bedrijf, klanten en medewerkers. Eén keer per jaar, tijdens de originele Grand Prix Content Marketing krijgt het vak de kans om na deskundige, serieuze (deel)jurering het mooiste en effectiefste werk op het schild te hijsen. Laat zien wat je werk waard is. Nu is het moment om er echt bij te zijn: het insturen is een paar dagen verlengd tot a.s. vrijdag!

Nieuwe podcast onderzoekt digitale soevereiniteit Europa
Vanaf 23 september 2025 lanceren techexpert en auteur Sanne Kanis en podcastmaker Reinjan Prakke de nieuwe podcast ‘Made in Europe’. Het initiatief, ontwikkeld in samenwerking met audio- en podcastproducent Airborne Network, richt zich op een van de meest urgente thema’s van dit moment: hoe kan Europa digitaal soeverein worden?

Het geluid van COPD, Roxeanne Hazes laat impact van longziekte horen
Vandaag gaat de landelijke publiekscampagne Het geluid van COPD van start. Met behulp van muziek en AI-technologie willen initiatiefnemers Chiesi Pharmaceuticals en bureau The Family de impact van de chronische longziekte COPD tastbaar maken.

GPCM2025: 'De Grand Prix draait niet om budget, maar om inhoud, creativiteit en strategie'
De Grand Prix Content Marketing Awards staat opnieuw voor de deur. Het jaarlijkse evenement is inmiddels uitgegroeid tot een van de belangrijkste prijzen binnen het vakgebied. MarketingTribune sprak met juryleden Freek Janssen en Bram Koster over de waarde van de award, trends die zij zien in inzendingen en de valkuilen waar deelnemers alert op moeten zijn.

GPCM2025: 'Contentmarketing krijgt niet de aandacht die het verdient'
Ilona de Bok van onlinemarketingbureau Boks is naast haar werkzaamheden voor onder meer Lenovo ook jurylid van de Grand Prix Content Marketing Awards: ‘De tijd van grote influencers is wel een beetje voorbij.’

GPCM2025: 'De verleiding is om lui te worden'
Hans Kramer is naast B2B-expert bij So Remarkable en Keesing Technologies ook betrokken bij de Grand Prix Content Marketing Awards, waar hij dit jaar de jury versterkt. We praten met hem bij over de kansen, de uitdagingen en wat hem imponeert in contentmarketing. Extra interessant omdat er nog een halve week is om je deelname aan de originele prijs der prijzen 'GPCM2025' te regelen.

Lego World 2025: bouwen aan beleving en merk
Lego organiseert deze herfstvakantie opnieuw het evenement Lego World in Jaarbeurs Utrecht. De 22e editie wordt volgens het merk veel groter en bevat diverse primeurs die inspelen op beleving, merkverhaal en doelgroepverbreding.

Bibliotheek Rotterdam belicht verboden boeken met publiekscampagne
Tijdens de landelijke Week van het Verboden Boek zet Bibliotheek Rotterdam boeken centraal die ergens ter wereld verboden of gecensureerd zijn. De campagne loopt van 20 tot en met 28 september en is een initiatief van ProBiblio.

Groei Veilig start campagne voor vergeten kinderen
Terwijl veel aandacht uitgaat naar veiligheid in de openbare ruimte, richt Stichting Groei Veilig de blik op een plek waar geweld en misbruik vaak verborgen blijven: achter de voordeur. Met de nieuwe campagne vraagt de stichting aandacht voor kinderen die opgroeien in onveilige thuissituaties.

GPCM2025: 'Een helder concept kan net zo zwaar wegen als een groot budget'
Elbrich Raessen is free lance (project)manager marketing & communicatie, op dit moment voor het St. Antonius Ziekenhuis. Zij is ook jurylid van de Grand Prix Content Marketing Awards: ‘Zonde dat intern vakwerk vaak onderbelicht blijft.’

Thuisarts start campagne tegen medische desinformatie: ‘Zoek jezelf niet zieker’
Het aantal patiënten dat met verkeerde gezondheidsinformatie bij de dokter komt, groeit snel. Uit onderzoek van KNMG en NOS blijkt dat 85 procent van de artsen dit regelmatig ervaart. De impact is groot: onrust, verwarring en extra druk op een al overbelaste zorg. Om die trend te keren lanceert Thuisarts vanaf half september een langdurige campagne onder de titel ‘Zoek jezelf niet zieker’.

Soilmates lanceert 'Ugly Gems Guide'
De nieuwe Soilmatescampagne van Happiness Amsterdam tilt restaurants op het schild die kiezen voor pure smaak in plaats van opsmuk. Hun alternatieve deelnemerslijst kan zich naar eigen zeggen meten met die van Michelin.

GPCM2025: 'Maak van content een logisch verlengstuk van je merk'
In 2024 won hijzelf voor VGZ de Gouden contentaward in de categorie B2E. Een goede reden om hem uit te nodigen voor de jury van 2025, waarop Wim Vis graag inging. We spreken hem over contentmarketingtrends, de noodzaak van meedoen en hoe je wint. 'Content werkt.'

FME en We Agency lanceren jongerenplatform Dukteep
Ondernemersorganisatie FME en We Agency hebben het socialmediaplatform Dukteep gelanceerd om jongeren te enthousiasmeren voor een loopbaan in de techniek. Via content op YouTube en TikTok willen zij het imago van de sector op een toegankelijke manier verbeteren.

GPCM2025: 'De prijs was een enorme bevestiging voor Knorr en voor ons'
Frieda Ulsamer de Waard is CEO van The Invaders en nieuw jurylid bij de Grand Prix Content Marketing Awards. Vorig jaar ontving zij een Grand Prix voor de originele Knorr '#Modtheveg' case. Zij deelt een terugblik en een visie op de toekomst van contentmarketing: 'hoe maak je als merk gebruik van al bestaande werelden en benut je het succes daarvan voor je eigen merk?'

Univé zet kindertekeningen in voor verkeersveiligheid met ‘Pas-op-Pop’ campagne
Een regenboogdino, een reuzenvlinder en zelfs een vriendelijke alien: sinds deze maand duiken ze op in Nederlandse woonwijken als opvallende ‘Pas-op-Poppen’. Met deze creatieve campagne wil Univé automobilisten attenderen op spelende kinderen en zo bijdragen aan veiligere straten. De actie is ontwikkeld in samenwerking met digital agency Dept.

Kinderen ontwerpen feestdagenkaarten voor Kinderpostzegels
Kinderpostzegels en Hallmark introduceren een nieuwe collectie feestdagenkaarten, mede ontworpen door kinderen zelf. Tijdens een creatieve workshop leverden zij input voor de kaarten die worden verkocht tijdens de jaarlijkse kinderpostzegelactie.

‘Nee betekent nee’: nieuwe campagne tegen grensoverschrijdend gedrag
Grensoverschrijdend gedrag is een onderwerp dat helaas telkens opnieuw actueel blijkt. Om verandering teweeg te brengen, is niet alleen bewustwording nodig, maar ook concrete gedragsverandering bij (potentiële) daders én hun omgeving. Met die gedachte is een nieuw non-profit initiatief gelanceerd vanuit de reclame- en mediawereld. De boodschap is even simpel als krachtig: nee betekent nee.

GPCM2025: 'Campagnes moeten naadloos bewegen tussen entertainment, commercie en community'
Thijs Jaski is Managing Director bij Video & Content Marketingbureau Yune en jurylid bij de Grand Prix Content Marketing Awards. Volgens hem draait succesvolle contentmarketing in 2025 niet om losse uitingen, maar om ecosystemen die merk, community en doelgroepgedrag met elkaar verbinden.

NRC lanceert campagne over houvast in wereld vol ruis
NRC wilde weten wat het effect is van een overvloed aan nieuws. Om dit invoelbaar te maken hield NRC interviews over de manier waarop we nieuws tot ons krijgen.

GPCM2025: 'Contentmarketing is geen losse actie, maar een strategie die een merk groter maakt dan zijn eigen kanalen'
Marlin Goethals is Managing Director bij B2B PR-bureau Marcommit en jurylid bij de Grand Prix Content Marketing Awards. Contentmarketing gaat volgens haar niet meer alleen om zichtbaarheid via de eigen kanalen, maar juist om geloofwaardig aanwezig zijn in de bronnen die mensen én AI-modellen vertrouwen.

Buut bank gelanceerd: grip op geld met Gen Z-content
Buut doet ’t een Tikkie anders, zo stelt deze nieuwe bancaire dienst zich voor. Gemaakt met het team van Tikkie onder de vleugels van ABN Amro, moet deze ‘neobank’ via de app vooral Gen Z aanspreken en hun ouders. Hierbij speelt content een vernieuwende en cruciale rol.

Vernieuwde jongerencampagne Goed Verhaal van start
Met ‘Goed Verhaal’ is vandaag een nieuwe jongerencampagne van Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) van start gegaan die lezen onder middelbare scholieren een maand lang in de spotlight zet.

Grohe viert 50 jaar in Nederland met focus op innovatie en duurzaamheid
Sanitairmerk Grohe viert dit jaar vijftig jaar aanwezigheid in Nederland. Ter gelegenheid van het jubileum lanceert Grohe twee campagnes, gericht op zowel consumenten (‘Al 50 jaar gemaakt voor waterplezier’) als professionals (‘Al 50 jaar jouw partner in sanitair’). De campagnes zijn van september tot eind oktober zichtbaar via tv, social media en online.

Gazelle opent fiets-pitstop tijdens Dutch Grand Prix in Zandvoort
Tijdens de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix introduceert Koninklijke Gazelle een opvallend initiatief: de Gazelle Pitstop. Op de belangrijkste fietsroute richting het circuit in Zandvoort kunnen duizenden racefans dit weekend hun fiets laten checken door de speciaal opgetuigde Gazelle Pit Crew.

EasyToys zet taboe rond seksuele klachten centraal in ‘F*ckjargon’-campagne
Met de campagne ‘F*ckjargon’ wil EasyToys seksuele ongemakken bespreekbaar maken via opvallende (D)OOH-uitingen met een knipoog naar kantoor- en bouwjargon. De actie gaat hand in hand met de introductie van een nieuwe supplementenlijn: EasyToys Health, ontwikkeld om klachten als een verminderd libido, vaginale droogheid en erectieproblemen te verlichten.

Breda investeert in studentenbinding met marketingcampagne en festival
Breda verwelkomt dit studiejaar ruim 10.000 nieuwe studenten. In totaal telt de stad nu meer dan 30.000 mbo- en hbo-studenten. Met de campagne ‘Welkom in jouw studentenstad’ wil Breda hen niet alleen een warm welkom geven, maar ook laten zien wat de stad te bieden heeft.

Brabant Partners lanceert campagne ‘Goed Leven is aan jou’
Brabant Partners presenteert de nieuwe brandingcampagne Goed Leven is aan jou. De campagne wil laten zien hoe veelzijdig en persoonlijk het begrip ‘goed leven’ in Brabant kan zijn, met nadruk op authenticiteit en beleving.

GPCM2025: 'Goede contentmarketing creëert waarde voor bedrijf, klanten en medewerkers'
Contentmarketing is allang geen kwestie meer van alleen klanten verleiden met slimme campagnes. Het gaat steeds vaker om het vertellen van échte verhalen die waarde toevoegen – niet alleen voor bedrijven, maar ook voor klanten, medewerkers én de samenleving. Suzanne de Bakker, hogeschoolhoofddocent Duurzaamheid in het Economisch Domein aan de Hogeschool Utrecht en jurylid van de Grand Prix Content Marketing Awards, deelt haar visie op de kracht van waardegedreven storytelling en de trends die het verschil maken.

Koffiedealer Douwe verrast festivalgangers op Lowlands
Op Lowlands ging dit weekend niet alleen de naam van artiesten rond, maar ook die van een zekere Douwe. Via stickers, WhatsAppgroepen en Airdrops werd zijn telefoonnummer verspreid met de boodschap: 'Feestje bouwe? App Douwe.' Wie hem benaderde, kreeg een live locatie en kon hem ontmoeten op het terrein. Niet om pillen of poeders te krijgen, maar een kop koffie, de meest legale oppepper van allemaal.

Boest trapt af met mysterieuze campagne voor Art Zoo Museum
In hartje Amsterdam is het nieuwe Art Zoo Museum geopend. Boest is verantwoordelijk voor de digitale marketingcampagne van het museum, dat een artistieke ode brengt aan de dierenwereld.

Lexa kiest AndAgencyAmsterdam als pr- en influencerpartner
Datingplatform Lexa heeft na een pitch AndAgencyAmsterdam aangesteld als strategisch PR- en influencer marketingpartner in Nederland. De samenwerking is onderdeel van een bredere herpositionering waarbij Lexa zich richt op het empoweren van millennial singles (23-44 jaar) in hun zoektocht naar liefde. De eerste campagne is deze week gelanceerd op social media.

Jacht op de Grand Prix Content Marketing Awards geopend
Net als elk jaar reiken MarketingTribune en het Genootschap van Contentstrategen Grand Prix Content Marketing Awards uit aan de beste contentstrategieën. Dit jaar kun je inzenden in zeven categorieën: B2B, B2C, B2E, Campagne, Jongeren, Maatschappelijk en Non-profit. De inzendingen worden beoordeeld op strategie, creativiteit en resultaat.

Douane opent ‘Cabinet of Customs Curiosities’ om vakantiegangers te waarschuwen voor verboden souvenirs
De Douane lanceert deze zomer een opvallende campagne om reizigers bewust te maken van wat ze wél en vooral níet mogen meenemen uit het buitenland. Onder de titel Cabinet of Customs Curiosities presenteert de overheidsdienst een rariteitenkabinet vol bijzondere, soms bizarre in beslag genomen souvenirs: van koraal en slangenleren laarzen tot complete berenhuiden en zelfs olifantenpoten.

Albelli kiest TikTok voor zomerse merkactivatie
Fotoproductmerk Albelli heeft vandaag een nieuwe zomercampagne gelanceerd op TikTok, gericht op jongvolwassenen in Nederland en België. De campagne draait om het vastleggen van zomerse herinneringen, van vakantiekiekjes tot festivals en momenten met vrienden, en laat zien hoe deze digitale momenten kunnen worden omgezet in tastbare fotoboeken, wanddecoratie of kalenders.

ABN Amro lanceert begrijpelijke fraudevoorlichting met 'Oplichtings ABC'
Fraudeurs worden steeds vindingrijker en gebruiken een groeiend arsenaal aan technieken om mensen op te lichten. Hierdoor wordt het voor veel mensen steeds lastiger om fraudepogingen te herkennen. Voor de 2,6 miljoen Nederlanders die moeite hebben met lezen en schrijven, vormt dit een extra uitdaging. Tijd voor een contentcampagne in vorm van een begrijpelijke fraudegids.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [marketeer 239] Madelon van der Tol... 19-12-2025
- Rabobank lanceert... 15-12-2025
- COC lanceert Paarse-Vrijdag campagne... 12-12-2025
- Kerst 2025: McDonald’s Nederland... 11-12-2025
- Maestro burger keert terug op... 10-12-2025
- Dordrecht lanceert nieuw stadsmerk... 09-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

