Redesign Bio+ door SGK: 'De categorie is inmiddels veel meer mainstream geworden'

Redesign Bio+ door SGK: 'De categorie is inmiddels veel meer mainstream geworden'
  • Design
  • 19 aug 2021 @ 08:00
  • 20030 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • LogoPackaging design

Het redesign van het biologische retailmerk Bio+ van Superunie is van de hand van designbureau SGK. SGK werd gevraagd het merk te helpen moderniseren en een breder publiek aan te spreken.

Marcel Verhaaf, executive creative director, SGK Amsterdam: ‘Het bestaande merklogo was weliswaar geschikt voor de early adopters van biologisch, maar deed denken aan de eerste natuurvoeding- en reformassortimenten. De categorie is inmiddels veel meer mainstream geworden en trekt andere consumenten met andere behoeften en verwachtingen aan. Om relevant te blijven moest Bio+ hier meer op inspelen.’

Marcel Verhaaf, SGK: ‘Het was cruciaal om de zichtbaarheid en herkenbaarheid te verbeteren en te zorgen voor consistentie in het merkuniform, zodat Bio+ maximaal opvalt in het schap’

Doelstelling was om Bio+ een eigentijdse, optimistische en zelfverzekerde visuele positionering te geven. Verhaaf: ‘Consumenten kopen biologische producten om zich goed te voelen, zowel vanwege de kwaliteit van de producten als om hun negatieve impact op de planeet te helpen verminderen. Gezien het brede productassortiment door de gehele winkel verspreid werd aangeboden, was het cruciaal om zichtbaarheid en herkenbaarheid te verbeteren en te zorgen voor consistentie in het merkuniform, zodat Bio+ maximaal opvalt in het schap.’

‘De aanzienlijk grotere en opvallende vorm van het merklogo van Bio+ geeft vertrouwen’

Het building block design van het nieuwe merklogo moet zorgen voor kracht, maar in combinatie met het kleurenpalet ook voor een bepaalde luchtigheid. Verhaaf: ‘Het maakt het merk veel moderner, vrolijker en toegankelijker. De aanzienlijk grotere en opvallende vorm van het merklogo geeft vertrouwen en zorgt voor onmiddellijke herkenning in het schap in alle categorieën. Het versterkt zowel de merknaam als de propositie. Doordat het merklogo als een op zichzelf staand icoon op de verpakking is vormgegeven, biedt het de nodige flexibiliteit in het grote aantal categorieën. De kleur van het logo kan worden aangepast om de navigatie door het assortiment en de varianten te vergemakkelijken. Extra kleurcodes, en dus inkt, zijn niet nodig.’

Design manual

De witte houten achtergrond en eenvoudige productfotografie moeten de ongecompliceerde aard van het merk en de natuurlijkheid van de producten weerspiegelen. Verhaaf: ‘Het reflecteert eerlijkheid en puurheid en geeft het merklogo ruimte op de verpakking voor optimale opvallendheid.’ Na het strategische ontwerp voor een brede selectie van 26 SKU’s is een design manual ontworpen voor het adaptief design van meer dan 350 SKU’s. De stijl van de verpakking is één op één doorgetrokken naar communicatiematerialen zoals advertenties en POS-materiaal om de impact van de nieuwe look & feel te versterken.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken