[Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen

[Ondernemer van de Week]  Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen
  • Food-en-retail
  • 14 aug 2015 @ 00:01
  • 20595 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieWebwinkel

In het 67ste deel uit onze serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen. 'De gehele detailhandel schreeuwt al enige tijd om vooruitgang en daarmee veranderingen binnen de online- en offline retailmarkt. Er is duidelijk behoefte bij winkeliers om hun fysieke winkel te laten samensmelten met een online webwinkel. Volledige integratie dus van de offline- en online retail om op die manier de consument een totaalbeleving te bezorgen. Afosto richt zich hierbij op de mkb’ers.'

1. Stel je/jullie zelf graag voor. En kun je iets vertellen over het ontstaan Afosto?
Ik ben Roy Liezen. Marketing- en communicatiespecialist bij Afosto. Blogger met het oog op trendwatching in de retail. Nieuwsgierig tot op het obsessieve af. Afosto werd officieel gepresenteerd tijdens de Webwinkel Vakdagen begin 2015. Voor het publiek zijn we dus ogenschijnlijk nog piepjong. Maar achter deze spectaculaire geboorte schuilt een gedegen ontwikkeling van ongeveer drie jaar, waarin essentiële bedrijfsprocessen op hoofdzakelijk het technische vlak de basis legden voor de levensvatbaarheid van Afosto. Afosto is daarom liever gezegd een pasgeborene met een oude, volwassen ziel. Het idee Afosto (All For Store, red.) is ontsponnen uit de creatieve ondernemersgeesten van oprichters Tjeuke Horsten en Peter Bakker. De mannen waren vanuit hun oorspronkelijke bedrijf AIM Media op zoek naar een koppeling tussen een kassasysteem en een webshop voor meerdere klanten. Tot hun verbazing die wellicht grensde aan oprechte irritatie bleken bestaande kassasystemen onnodig duur. Daarnaast was er sprake van weinig tot geen aandacht voor noodzakelijke updates, aanpassingen en gewenste service. Kortom, dit kon in de ogen van Tjeuke en Peter duidelijk anders en vooral beter en anno 2015 was Afosto een feit.


2. OK, verder over de Afosto- case, kun je dit digitale servicemerk verder uitleggen? Hoe is het merk in Nederland gelanceerd? Hoe zijn de verwachtingen? En wat is thans jullie bereik?
Afosto is een soort online ‘cloud’ genaamd het Afosto Platform. Binnen dit platform kunnen partners en winkeliers van Afosto hun kassasysteem, webshop- en interactieve etalage (InStore) zelf vormgeven en beheren aan de hand van innovatieve software. Daarbij heeft een retailer direct en actueel inzage in zijn/haar voorraadbeheer en kan dit heel eenvoudig aangepast worden. Afosto wil haar partners en winkeliers klaarmaken voor de toekomst, door ze optimaal te faciliteren en bovenal te ondersteunen met consistente, innovatieve technieken. De gehele detailhandel schreeuwt al enige tijd om vooruitgang en daarmee veranderingen binnen de online- en offline retailmarkt. Er is duidelijk behoefte bij winkeliers om hun fysieke winkel te laten samensmelten met een online webwinkel. Volledige integratie dus van de offline- en online retail om op die manier de consument een totaalbeleving te bezorgen. Populair gezegd ‘omnichannel’. Afosto richt zich hierbij op de mkb’ers en zorgt dat deze door lage instapkosten en laagdrempelige doch kwalitatief hoogstaande producten beter kunnen concurreren binnen hun eigen segment. Innovatief, gezond en realistisch ondernemen in tijden van abrupte en soms ingrijpende veranderingen. De lancering was zoals gezegd begin 2015 tijdens de Webwinkel Vakdagen en die was al goed voor meerdere interviews en persberichten. Daaropvolgend was Afosto apetrots toen we zelfs de nominatie kregen voor de ‘Nationale Business Succes Award’ en daadwerkelijk werden uitgeroepen tot branchewinnaar in de Betaal- en Voorraadsystemenbranche! Een ultieme publiekelijke start van onze onderneming met direct landelijk bereik.

3. Hoe raak je bekend(er)? Is b.v. promotie via social media belangrijk voor jullie succes? Gelden daarbij nog bepaalde principes?

Zoals gezegd is er in de aanloop naar de lancering van Afosto ontzettend veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van de software en daarmee de Afosto producten/diensten. Nu alles fundamenteel gezien staat als een huis, is het tijd om stappen te maken binnen andere facetten van onze bedrijfsvoering. Het bedrijf groeit gestaag mee met het aantal partners en winkeliers die werken met Afosto. Zo zijn er recentelijk naast enkele topdevelopers, ook medewerkers binnengehaald voor de afdelingen sales en communicatie. Waaronder ikzelf dus. Eén van de voornaamste doelen van Afosto is uiteraard zorgen voor meer naamsbekendheid. We weten dat we een prachtig en uniek concept in handen hebben, dit dient nu echter gestructureerd en helder geformuleerd naar buiten te worden gebracht via de juiste kanalen. Zoals de Marketingtribune dus! Ook social media is hier vanzelfsprekend een potentiële succesfactor in. Het gaat volgens Afosto eerst om het creëren van ‘awareness’. Vervolgens willen we geïnteresseerde partijen stelselmatig en transparant een inkijkje geven in het Afosto Platform en haar onderscheidende formule. En tenslotte betrokkenheid tonen en genereren. De onvermijdelijke en immer belangrijke gunfactor zal naast de expertise van Afosto bepalen of wij daarin zullen slagen. Hierin willen wij wel extra benadrukken dat de motieven voor naamsbekendheid absoluut niet louter berusten op commerciële gronden. De visie van Afosto is om de kleine- en middelgrote retailer een reële kans te geven binnen de hevig fluctuerende online- en offline retailmarkt. Wij willen partners en winkeliers daadwerkelijk beter en efficiënter laten ondernemen, door ze optimaal te faciliteren en te ontzorgen. UEFA-voorzitter Michel Platini sprak onlangs enige treffende woorden die indirect ook (hoewel misschien vergezocht) gelden voor de (online) retailmarkt:
“Vroeger waren er bijvoorbeeld in Spanje veel teams die meededen om de titel: Real Madrid, FC Barcelona, Atletico Madrid, Valencia en nog een paar clubs. Nu gaat het steeds tussen dezelfde ploegen. Momenteel is het mogelijk om de beste spelers ter wereld in één elftal te hebben, die kans moet kleiner worden." - bron Nu.nl

Kortom, door de digitale globalisering en technologische innovatie binnen de gehele internationale marketingmachine, zijn de verhoudingen tussen grote winkelketens en de kleine mkb’er al een tijdje volledig zoek. Het is de hoogste tijd om die laatste groep de ‘tools’ aan te reiken, waardoor zij hun toekomstperspectief weer enigszins in eigen handen hebben. Een minimale investering met in potentie maximale resultaten. Een mooie tactiek toch?


4. Hebben jullie voor de promotie van Afosto nog samengewerkt met reclamebureaus? Welke? Beviel goed/niet?
Nee, Afosto probeert voornamelijk succesvol te worden door authentiek te zijn en zichzelf te promoten door middel van zichtbaar resultaat. Daarnaast werken we samen met partners, ook wel experts genoemd. Dit zijn betrokken specialisten met ‘know-how’. Zij bieden samen met ons een totaalaanbod van ondersteuning, producten- en diensten aan voor de retailer. Zo ontstaat er automatisch een groter en breder netwerk en dus een bredere doelgroep. Het werkt in principe als een cirkel met partijen die elkaar telkens weer tegenkomen en verder op weg helpen. Afosto, partners en de retailer.


5. Is de markt van digitale ondersteuning voor retailers in Nederland een lastige? Is er veel concurrentie of heb je moeite hier geld in te verdienen?
Kijk, zoals met zoveel markten in Nederland gelden ook hier dezelfde wetten:
• “Eerst zien, dan geloven.”
• “Ja dat zal allemaal best, maar wat gaat mij dat wel niet kosten?”
• “Dat klinkt allemaal hartstikke mooi, maar waar zit dat addertje onder het gras?”
• “Mooie verhalen en dan zit ik er straks zeker voor jaren aan vast?”
Natuurlijk zouden onze salesmedewerkers in dit soort gesprekken het liefst een ander beroep hebben gekozen, maar de bovenstaande vragen zijn terecht en vanuit het hart. Afosto en al haar medewerkers denken en spreken echter ook vanuit hun hart. Vanuit dit gegeven en met veel passie en gedrevenheid wil Afosto laten zien dat het Afosto Platform werkt en wij er heilig in geloven. We zijn er om te helpen en te ondersteunen, dat wij daar een eerlijke boterham mee verdienen lijkt me evident. Daarnaast is het in deze tijd steeds meer van belang om in plaats van prachtige verkooppraatjes te verkondigen, doelgroepen echt te informeren. Vragen oprecht en met kennis beantwoorden door ervaring en kunde. Iemand overtuigen met feiten is de absolute uitdaging en dat beseft Afosto zich terdege. Verder is er natuurlijk wel enige concurrentie, maar uit onderzoek blijkt dat deze bedrijven zich toch fundamenteel anders profileren. Zij specialiseren zich meer in één of meerdere producten/diensten op zichzelf. Afosto is hierin uniek doordat alle producten worden gefaciliteerd vanuit één systeem. Overigens moet geld verdienen niet de drijfveer zijn, maar een middel om beter te worden en meer te bereiken. Vooral juist vanuit innovatief en aansluitend maatschappelijk oogpunt.


6. Kunnen foodmarketeers (voedselmerken e.d.) iets met jullie? Of vooral winkeliers?
Binnen de detailhandel focust Afosto zich momenteel vooral op 2 specifieke branches, namelijk de schoenen- en de fashionbranche. Hier liggen meerdere aspecten aan ten grondslag. Met betrekking tot het Afosto Platform en de speciaal ontwikkelde software lenen deze branches zich hier uitstekend voor. Maar goed, het concept van Afosto is niet gebonden is aan één markt en de basisingrediënten van de Afosto software kunnen prima ingezet worden voor verschillende sectoren. Daarnaast werken we met partners en dit kan bepaalde technieken in een stroomversnelling brengen. In de toekomst kunnen foodmarketeers zeker tot een doelgroep van Afosto gaan behoren. Wij sluiten niets uit in ieder geval.


7. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
Naast meerdere succesverhalen van partners en winkeliers, waarin de technieken van Afosto van essentieel belang waren, zijn wij vooral trots en erg blij met het totale succesverhaal tot nu toe. De complete weg i.v.m. de ontwikkeling naar het Afosto Platform toe. De totstandkoming van het concept. Vervolgens dag en nacht bikkelen, brainstormen, plannen uitvoeren en software programmeren. Dat uit zich nu in het geloof en de ondersteuning van investeerders. Daarom konden wij groeien en nog meer tijd, energie en middelen inzetten die leidden tot optimale productverbetering. De beloning hiervoor is voldoening. Voldoening dat het allemaal ergens goed voor is geweest en tevreden partners en winkeliers die zich graag inzetten als ambassadeurs van het Afosto Platform. Dat voelt als een topprestatie van formaat, waar wij nieuwe inzichten van krijgen en honger..honger naar nog grotere prestaties waar iedereen de vruchten van plukt.


8. Wat is je persoonlijke lievelingswebshop en waarom?
De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat Afosto enkel bestaat uit persoonlijke lievelingswebshops. Al is het alleen maar om de webshops van andere partners- en winkeliers niet tekort te doen. De voornaamste reden hiervoor is dat de technieken binnen de software die Afosto ontwikkelt, handvatten geven aan de editor van een willekeurige webshop zelf. Dat wil zeggen dat bijvoorbeeld de Afosto Editor, het softwareprogramma waarmee een partner/winkelier zijn/haar webshop en/of interactieve etalage (InStore, red.) vormgeeft, op zo’n wijze functioneert dat iedere webshop op zichzelf staat. Door de gloednieuwe software van de Afosto Editor staat de template per webshop dus volledig los en is deze in te richten naar eigen inzicht, creativiteit en kunde. Inclusief een verbeterde zoekfilter zoals bijvoorbeeld ‘Elastic Search’, zoekmachineoptimalisatie- en een snellere werking van de gehele webshop door een verbeterde dataset. De webshop van New Coast is hier een voorbeeld van en waar we best trots op zijn.
 


9. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
Wij gaan verder met waar we nu mee bezig zijn. Onze visie luidt; “Afosto houdt zich bezig met het versimpelen, versnellen, inzichtelijk en overzichtelijk maken van processen en het ondersteunen van (klantgerichte) communicatie”. Kortom, wij varen prima op koers en wijken door niets of niemand van onze richting af. Met onze visie, doelstellingen en gekozen strategieën bouwen we onze producten en diensten nuchter en gestructureerd verder uit. Tenslotte gaat Afosto bovenal altijd en overal innovatief te werk. Daaraan ontlenen wij ons bestaansrecht aan en tegelijkertijd onze toekomst. Een citaat van wijlen Steve Jobs spreekt ons wel aan; “there’s an old Wayne Gretzky quote that I love. ‘I skate to where the puck is going to be, not where it has been.’ And we’ve always tried to do that at Apple. Since the very, very beginning. And we always will.” - Steve Jobs.
 

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy


 

Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen


Productshots Afosto


Logo Afosto


Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

66. [Ondernemer van de eek] - Foodtube (volgt)

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duits en Marco Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots

61. [Ondernemer van de Week] Stefan van de Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaasmakers Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - oprichters Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director DigitasLBi en bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - teamleider media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week]
Linda Hartman&Brigitte van der Loo - oprichters Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week]
May-Britt Mobach - founder en hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder & De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel en marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - voorzitter Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl


Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken