[Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya

[Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya
  • Food-en-retail
  • 6 mei 2016 @ 00:01
  • 9810 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • EvenementFood

In het 84ste deel uit onze serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Enzo Kleijn, initiator van streetfoodfestival 'Yummya', met steun van zijn mentor en bekende kermisondernemer Frans Stuy. De eerste editie van het nieuwe foodfestival vindt momenteel plaats. 'Denk aan vers gegrilde zeevruchten, soft shell crab burgers of de meest verfijnde gerechten uit de Marokkaanse keuken. Laat je bij zo’n 45 foodtrucks verwennen!' Er mag gedanst worden, talent wordt aangeboord en ook kinderen zijn welkom. Enzo vertelt.

1. Stel jezelf graag voor.
Mijn naam is Enzo Kleijn uit Amsterdam. In de zomer van 2014 gaf ik mijn carrière een rigoureuze wending. Ik gaf mijn rol als commercieel directeur bij een opleidingsbureau op om me volledig te richten op de streetfood branche. De branche waarin momenteel (inter-) nationaal enorm veel dynamiek zit. In mijn optiek is fine dining sterk op zijn retour en is hoogwaardig streetfood aan de beurt. Dit zie je vooral in Londen al een aantal jaren gebeuren en die tendens is niet meer te stoppen en waait langzaam over naar Nederland. Foodtrucks zijn de hype binnen de trend genaamd streetfood.  Vers bereid eten van hoog niveau en op eerlijke en gepassioneerde wijze bereid. Over mijn hoogtepunt van 2015 hoef ik niet lang na te denken: Sail 2015. Ik werd gevraagd door de directie van dit grootste publieksevenement van ons land om zo’n 60 food trucks te selecteren, acquireren en begeleiden. Een droomklus! Mijn hoogtepunt van 2016 gaat ongetwijfeld Yummya worden.

2. OK, Yummya, kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveer zijn en waar dit foodmerk om draait?
Mijn drijfveren achter Yummya zijn er drie. Allereerst zet ik met mijn fantastische team het eerste thematische streetfood festival van Nederland neer. Waarom een thema en een concept? Omdat onze doelgroep zich niet alleen wil laten verwennen door het beste streetfood van ons land, echter ook een beleving wil zien, ruiken en voelen! Ten tweede werken we alleen met streng geselecteerde food partners. Kortom: we gaan in alles wat we doen met Yummya en met iedereen met wie we samenwerken voor topkwaliteit. De derde drijfveer is duurzaamheid. Niet alleen duurzaamheid door verstandig water- en elektraverbruik en vooral duurzaam met onze partners omgaan. We creëren en bouwen met Yummya aan een eco-systeem van partners die allen tezamen winnen, samen groeien en van elkaar leren. En... veel lol maken en genieten. 

3. Hebben jullie voor de lancering van Yummya samengewerkt met reclame- of PR-bureaus? Beviel goed ja/nee/waarom?
We hebben een goed en talentvol marketing/pr teamlid binnen de gelederen genaamd Marlieke Koks. Ze heeft naast een enorm en relevant media netwerk ook een frisse kijk op eigentijdse marketing en communicatie. Het creatieve concept en thema van Yummya is ontwikkeld in samenwerking met Amal Whyte. In de eerste editie staat de verleiding van eten en het verhaal van Adam & Eva centraal.


4. Is de foodfestival-markt in Nederland een ingewikkelde, licht graag toe? Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot? 
De foodfestival markt in Nederland is niet per definitie ingewikkeld. Echter wel dynamisch en vol met groeistuipen. Het aanbod van kwalitatief hoogwaardige streetfood concepten is redelijk schaars. Met concept bedoel ik in dit verband: hoogwaardig en smaakvol eten, goede mensen aan boord die met passie en gastvrijheid hun dingen doen, een eerlijke prijs-kwaliteit nastreven, een onderscheidend vehikel of stand hebben die gasten aanspreekt. De middenmoot van foodtrucks is groot en wordt elke week nog groter. Dat gaat niet altijd over kwaliteit, onderscheidend vermogen en/of pure passie helaas. Aan de festival organisatie kant zie je een explosie in volume. Ook daar gaat het niet altijd over onderscheidend vermogen en kwaliteit. Bij Yummya alleen maar.

5. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
Jazeker! Voorman zijn van een een gepassioneerd team van freelancers, die Yummya dragen en vormen, is elke dag genieten! Daarnaast hebben diverse mooie partners zich aan Yummya verbonden. Merken zien en voelen dat Yummya het anders doet dan de andere foodtruck festivals. Denk aan Foodora, Moyee Coffee, Rock ’n Rolle wijnen, Brand Bier en Abel. Stuk voor stuk partners met wie we unieke samenwerkingsverbanden hebben. In het kort. Met Foodora zijn we heel actief op Facebook en er gaan in april ruim 10.000 Yummya leaflets mee in de bezorgboxen van hen. 10.000 flyers in de ‘foody huiskamers’ van A’dam: hoe gaaf! Met Moyee Coffee doen we een hele gerichte social media campagne gericht op de ‘influencers’ van Amsterdam. Daarnaast hebben ze op Yummya zelf een aantal stoere acties bedacht rondom koffie en bier. Komt dat proeven! Rock ’n Rolle wijn is naast erg lekker ook uit het juiste hout gesneden voor Yummya: cool, topkwaliteit en zeer ondernemend! Brand Bier denkt erg goed mee met ons en brengt veel kennis in. Daarnaast bedachten ze om Brand Bier Experts op elke Yummya dag te laten rondgaan om onze gasten meer te vertellen over bier en de verschillende smaken en geuren. Uniek voor Nederlandse food festival bodem! Abel is onze innovatieve transportpartner, die onze gasten met hun taxi’s helpt om snel en gemakkelijk naar Yummya te komen of weer te vertrekken.

6. Er is ook een samenwerking met Frans Stuy, een grote naam uit de kermiswereld. Wat is hier de achtergrond van? En de samenhang met Yummya? 
Frans is als een mentor voor mij. Een groots man met een enorm sociaal en ondernemend hart. Een innovatief en ‘streetwise’ ondernemer met een enorm netwerk in de stad Amsterdam. Frans denkt en doet alles gericht op de lange termijn. Dat leer ik van hem en dat wakkert hij aan bij mij en ons team.

7. Tenslotte: hoe gaan jullie verder? 
We zijn serieus in gesprek om in het najaar van 2016 een indoor Yummya editie ergens in Nederland te gaan neerzetten. De echte potentie voor Yummya zit in het buitenland. Net als de toonaangevende dancefestivals als die van ID&T, Dekmantel, DGTL en Loveland gaat ons merk binnen nu een twee jaar de grens over. Daar gaat een van onze partners een belangrijke rol in vervullen. Welke? Ik zeg het nog even niet.

8. Nog ander nieuws over Yummya te melden?
De naam Yummya bedacht ik zelf. In eerste instantie was de merknaam Street Food Paradise. Letterlijk het paradijs aangaande mooi en lekker streetfood. Die naam voelde als te lang. Te lang om echt te laten beklijven bij mensen en om er tevens een internationaal merk van te maken. Dus zocht ik naar een woord met maximaal twee lettergrepen dat nog niet bestond. En dat woord moest in de kern een aanduiding zijn voor het streetfood paradijs. De Engelse aanduiding voor 'zo dat is lekker en smaakvol' is yummy. De ‘a’ achter een woord geeft voor mij een belevingswereld aan. Net als in het woord utopia bijvoorbeeld. Yummy+a was geboren en is een geregistreerd merk inmiddels. Mijn droom: als ik op 6, 7 en 8 mei 2016 op Yummya gasten spontaan spreek en ik ze bevraag... Dan zeggen ze stuk voor stuk: 'Yummy! Wat een leuke tijd hebben we hier, wat eten we lekker en betaalbaar en wat verrassen jullie ons!'
 

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy

Meer info over Yummya check hier

 


Enzo Kleijn - initiator Yummya


Logo Yummya

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau

79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week] 
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week]
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - fhoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken