NTR skipt regenboog-Piet
- Food-en-retail
- 5 okt 2017 @ 13:33
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - FoodEvenementPolitiek
- 5 okt 2017 @ 13:33
- Redactie Food en Retail
Een kleine stap voor de publieke omroep, een grote voor marketeers: hoe ziet het aanstaande Sinterklaasfeest er visueel uit? Daarin speelt de NTR een doorslaggevende rol via het Sinterklaas Journaal, dat de beeldvorming domineert. Marketeers en hun bureaus stemmen hier hun retail- en merkcampagnes op af. De roet-Piet speelt in het journaal vanaf half november 2017 de hoofdrol, volgens het laatste nieuws. De ontwikkelingen in Catalonië beïnvloeden de verhaallijn niet.
De NTR stapt af van de gekleurde Pieten die vorig jaar te zien waren in het Sinterklaas Journaal, meldt Willemijn Francissen, mediadirecteur van de omroep in de Telegraaf. 'De bontgekleurde pieten van vorig jaar keren niet terug. Dat vonden we achteraf gezien niet zo geslaagd, het paste te weinig binnen de traditie en zag er niet leuk uit.' In het interview meldt zij dat nog niet te veel te zeggen is over hoe de Pieten er in 2017 dan wel uit zien.
Roetpiet rules
'Maar we weten allemaal dat je zwart wordt als je door een schoorsteen gaat en dat is wat Pieten doen. Bij ons is zwart geen huidskleur, maar roet.' De NTR, die met het Sinterklaas Journaal leidend is voor hoe Pieten er uit zien, voert volgens Francissen een eigen koers. 'En laten onze oren niet hangen naar welke extreme groep dan ook.' De mediadirecteur beklemtoont daarbij dat de vorm van Piet al jaren aan het veranderen is. 'Sinds 2006 hebben we het niet meer over Zwarte Piet, lang voor de hele discussie begon. We hebben Huispiet, Pietje Precies, Wellespiet, dat soort namen.'
Wie kent hem niet?
Ook de oorbellen en rode lippen zijn verdwenen, signaleert Nu.nl. Inhakers door marketeers zoals hieronder zijn anno 2017 ondenkbaar, op displays rond het feest die nu al klaarstaan in onder andere AH is geen Piet te zien. Het compleet skippen of ontkennen van Sinterklaas' rechterhand gaat veel marketeers te ver. Bovendien zou dit diens distributiecapaciteit ernstig beperken, hetgeen omzet scheelt. Intussen blijft het Sinterklaas Journaal volgens Francissen op zoek naar een gulden middenweg, waarop ook vast wat pepernoten liggen.
(PvWK, bronnen: TG, Nu, MSN Entertainment en MT)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- hoofdrol
- roet-Piet
- Telegraaf
- Willemijn Francissen
- Zwarte Piet
- NTR
- discussie
- mediadirecteur
- merkcampagnes
- kleur
- pepernoot
- retail
- correct
- Sinterklaas Journaal
- Sint
- kritiek
- Pieten
- marketeer
- Dieuwertje
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers