H&M gaat tweedehands kleding verkopen
- Food-en-retail
- 9 apr 2019 @ 11:02
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - InnovatieConsumenten
- 9 apr 2019 @ 11:02
- Hugo Schrameyer
Occasion of vintage. What’s in a name? Tweedehands is hot. Ook moderetailer H&M speelt nu in op die trend. In Zweden wordt er een pilot gestart met de verkoop van tweedehands kleding voor dochterlabel & Other Stories.
Het zal heus niet bij dat ene land en dat ene merk blijven, meldt Reuters. Ook andere landen en andere merken onder de paraplu van H&M zullen volgen. Anna Gedda, Head of Sustainability bij het modemerk, benadrukt dat het voor de retailer niet meer dan logisch is om zich met deze materie bezig te houden. ‘We zien dit als een groeiend onderdeel van de kledingsector, met grote kansen voor de consument, maar ook met een positieve impact voor het milieu. We willen de negatieve invloed op het milieu beperken en de levensduur van producten verlengen’, aldus Gedda.
Fast fashion
Uit de reactie van Gedda wordt niet helemaal duidelijk of er sprake is van een kantelend sentiment onder shoppers. Dat de fast fashion-industrie het minder nauw neemt met zijn duurzaamheidsimago is natuurlijk al langer bekend. Prijzen zijn ondertussen zo laag dat je kleding na 1 dag dragen bij oud vuil kunt gooien. ‘Nu is de tijd rijp om beter bewust te raken van duurzaamheid’, meent de woordvoerster. De vraag naar fast fashion zit niet in een dip, maar daarnaast geldt tevens dat de omzet in tweedehands kleding de komende vijf jaar gaat verdubbelen naar 51 miljard dollar omzet, bericht Reuters.
Maanlanding
Het project in Zweden wordt opgetuigd in samenwerking met het tweedehandsplatform Sellpy. Ook H&M heeft geïnvesteerd in deze startup. Bovendien wil de kledinggigant beter inspelen op de hang naar transparantie. H&M wil namelijk een systeem lanceren waarmee kopers precies kunnen zien in welke fabriek het kledingstuk is geproduceerd. Met dat systeem moeten shoppers ook meer details over de kledingstof kunnen terugvinden. Gedda: ‘Als je in een groot bedrijf met ICT-processen hebt gewerkt, dan realiseer je dat dit een impact heeft die te vergelijken valt met die van een maanlanding.’
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Consumenten beschuldigen Lay's van krimpflatie - foodmerk...
- Respondenten BvA -onderzoek: 'retailmedia moet volwassen worden'
- Lipton Ice Tea lanceert Ice Tea Insurance met rapper Ice-T
- Albert Heijn introduceert hamstergezin
- Kruidvat en L’Oréal Groupe lanceren tijdelijk een inspirerend...
- Heineken en bureau LePub steunen bijgelovige fans
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Jumbo lanceert 'De lekkerste... 05-06-2025
- [onderzoek] Consument kiest vaak... 05-06-2025
- Marktbakker 't Stoepje promoot 'Warm... 05-06-2025
- Alpro helpt met voedingsstoffen in... 04-06-2025
- Zachtfruitcampagne ‘Een handje... 04-06-2025
- Verantwoord naar huis: AB InBev en... 04-06-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management