[column] Puur
- Food-en-retail
- 29 okt 2019 @ 08:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Marketing
- 29 okt 2019 @ 08:00
- Sjaak Hoogkamer
Sinds ik diabetespatiënt ben - zo’n 2 jaar nu - spel ik de informatie op nagenoeg elk product. Hoeveel suiker bevat het, hoeveel koolhydraten, hoeveel onverzadigde vetten. Voorheen lette ik er niet op. Gooide ik gedachteloos de kar vol. Je moet blijkbaar eerst worden geraakt voordat je zaken serieus gaat bekijken.
Ons voedsel. We zijn er elke dag mee bezig. Bijna obsessief. Vroeger at je aardappelen, vlees, groenten, een boterham met pindakaas en een appel. Niemand had het over koolhydraten, verkeerd vet of de ontelbare klontjes suiker in frisdrank. En al helemaal niet over de beestachtige toestanden waarin ‘onze’ dieren moesten verkeren. Het dier was er toch voor ons? Wat nou respect? Voedsel anno 2019 is bijkans een religie geworden
Voedselexperts staan op eenzame hoogte en prediken hun evangelie in elke keuken met eten volgens de tien culi-geboden. U zult niet te veel zout, vet, suiker nuttigen en denk ook eens aan de herkomst van het product. Scharrelt deze kip voldoende? Heeft dit varkentje en kalfje een dierwaardig bestaan gehad voordat het mes erin gaat? Is deze melk biologisch genoeg en is deze spinazie duurzaam geteeld?
Eerlijk over eten is een marketingslogan van een van onze supers in dit land. Hoe eerlijk is marketing over ons voedsel? De supermarkten doen hun best natuurlijk. Er komen steeds meer duurzaam en biologisch geproduceerde etenswaren in de schappen, en ook de vleesvervangers rukken op. Zelfs de berg plastic wordt aangepakt. Maar volgens Wakker Dier belandt nog menige legbatterijkip in de schappen van supermarkten, blijft de vleesconsumptie op eenzelfde peil en is dit jaar meer plastic voor verpakkingen verbruikt in Nederland dan ooit tevoren.
De ‘makers’ van ons voedsel, de boeren, zijn boos. Terecht, onterecht. Wat feitelijk klopt, is dat boeren jarenlang voedsel hebben geproduceerd om ons maar geen honger te hoeven laten lijden. Alles is decennialang aan dat doel onderhevig gemaakt. Nu gelden andere tijden. Het is tijd voor ander en minder voedsel, voor puur eten, voor een dierwaardig bestaan, voor minder dieren, voor eerlijke prijzen.
Marketeers zijn geen wereldhervormers, maar ze zullen moeten luisteren naar de signalen uit de maatschappij. Marketeer, word puur!
Dit is het editorial uit MarketingTribune 18, 2019.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe...
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers - Head of Marketing Podimo
- Horroriconen komen samen op Fanta Halloween verpakkingen
- [column] Zo raakt je duurzaamheidsboodschap wél: menselijkheid...
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026...
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw koffiesysteem Neo met...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bolletje lanceert ronde Bagel Cracker16-09-2025
- Intergamma lanceert... 16-09-2025
- Primeur in Haarlem: eerste... 15-09-2025
- Dirk haakt stevig in op Prinsjesdag... 15-09-2025
- Dumfries helpt tieners leren... 15-09-2025
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw... 12-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes