[column] Puur
- Food-en-retail
- 29 okt 2019 @ 08:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Marketing
- 29 okt 2019 @ 08:00
- Sjaak Hoogkamer
Sinds ik diabetespatiënt ben - zo’n 2 jaar nu - spel ik de informatie op nagenoeg elk product. Hoeveel suiker bevat het, hoeveel koolhydraten, hoeveel onverzadigde vetten. Voorheen lette ik er niet op. Gooide ik gedachteloos de kar vol. Je moet blijkbaar eerst worden geraakt voordat je zaken serieus gaat bekijken.
Ons voedsel. We zijn er elke dag mee bezig. Bijna obsessief. Vroeger at je aardappelen, vlees, groenten, een boterham met pindakaas en een appel. Niemand had het over koolhydraten, verkeerd vet of de ontelbare klontjes suiker in frisdrank. En al helemaal niet over de beestachtige toestanden waarin ‘onze’ dieren moesten verkeren. Het dier was er toch voor ons? Wat nou respect? Voedsel anno 2019 is bijkans een religie geworden
Voedselexperts staan op eenzame hoogte en prediken hun evangelie in elke keuken met eten volgens de tien culi-geboden. U zult niet te veel zout, vet, suiker nuttigen en denk ook eens aan de herkomst van het product. Scharrelt deze kip voldoende? Heeft dit varkentje en kalfje een dierwaardig bestaan gehad voordat het mes erin gaat? Is deze melk biologisch genoeg en is deze spinazie duurzaam geteeld?
Eerlijk over eten is een marketingslogan van een van onze supers in dit land. Hoe eerlijk is marketing over ons voedsel? De supermarkten doen hun best natuurlijk. Er komen steeds meer duurzaam en biologisch geproduceerde etenswaren in de schappen, en ook de vleesvervangers rukken op. Zelfs de berg plastic wordt aangepakt. Maar volgens Wakker Dier belandt nog menige legbatterijkip in de schappen van supermarkten, blijft de vleesconsumptie op eenzelfde peil en is dit jaar meer plastic voor verpakkingen verbruikt in Nederland dan ooit tevoren.
De ‘makers’ van ons voedsel, de boeren, zijn boos. Terecht, onterecht. Wat feitelijk klopt, is dat boeren jarenlang voedsel hebben geproduceerd om ons maar geen honger te hoeven laten lijden. Alles is decennialang aan dat doel onderhevig gemaakt. Nu gelden andere tijden. Het is tijd voor ander en minder voedsel, voor puur eten, voor een dierwaardig bestaan, voor minder dieren, voor eerlijke prijzen.
Marketeers zijn geen wereldhervormers, maar ze zullen moeten luisteren naar de signalen uit de maatschappij. Marketeer, word puur!
Dit is het editorial uit MarketingTribune 18, 2019.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




