[Food Inspiration] Trends in de restaurantsector voor 2022
- Food-en-retail
- 13 dec 2021 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - TrendsMarketingFood
- 13 dec 2021 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Van personeelstekort tot glutenvrij en van vegan tot lokaal: wat brengt 2022 voor chefs, restaurateurs en horecamarketeers? Inspiratieplatform Food Inspiration brengt de cijfers en ontwikkelingen voor de restaurantsector in kaart.
Het groene koken rukt op. De huidige generatie (top)chefs is zich meer bewust dan ooit van hun verantwoordelijkheid tegenover de natuur waarmee ze werken. De top 50 van The World’s Best Chefs is tegenwoordig bijna een lijst van chefs die steeds lokaler en duurzamer zijn gaan werken. En met de groene Michelinsterren heeft de als conservatief bekendstaande bandengigant ook het groene koken omarmd. Ook Nederlandse topkoks zoals Emile van der Staak van De Nieuwe Winkel in Nijmegen weten met hun originele en pure lokale aanpak de grenzen van het bekende op te rekken. Dat juist de botanische keuken van De Nieuwe Winkel ook een Michelinster kreeg in 2021 lijkt dan ook geen toeval, volgens inspiratieplatform Food Inspiration.
Enkele hoofdtrends- en cijfers:
* Nederlands/Franse restaurants hebben verreweg het grootste omzetaandeel in de restaurantsector, 52%. Daarna volgen buitenlandse restaurants, met 24%. Chinees/Aziatische restaurants worden daaruit geselecteerd en vormen een eigen omzetcategorie met 16%.
* Pannenkoekenhuizen zijn goed voor 3% van de gehele Nederlandse restaurantomzet.
Nederland telde in 2021 bijna twee keer zoveel sushirestaurants als drie jaar daarvoor. Er wordt voorspeld dat deze categorie wereldwijd tussen 2021 en 2025 zal groeien met zo’n 2 miljard euro.
* Het lijkt wel alsof ieder geslaagd restaurantconcept steeds sneller een tweede vestiging opent. De voordelen voor ketens zijn legio: inkoop, backoffice, conceptontwikkeling en werving en selectie kunnen allemaal centraal worden geregeld. De grotere schaal zorgt voor meer aandacht, uitstraling en kortingen. Bijkomend voordeel is dat er geld overblijft om te investeren in opleidingen en bonussen voor medewerkers.
* 'Fastcasual' is vooral populair onder jongeren die minder te besteden hebben dan de generaties voor hen, maar wel zeer regelmatig gebruik maken van de horeca.
* Het gebrek aan menskracht was al langere tijd een grote zorg in de keuken, nu is ook de bediening aan de beurt, meldt Food Inspiration.
Meer restauranttrends en ontwikkelingen in andere foodsectoren vind je in het Trendreport 2022 van Food Inspiration. Klik hier om de preview aan te vragen.
Om Gen Z te bereiken, twintigers, is qua horecamarketing volgens bestel- en loyaltyplatform Paytronic Systems een goede app onontbeerlijk, moet je als merk zorgen voor goed geregelde mobiel betalingsopties en makkelijk en online bestellen. Daarnaast zijn loyaliteitsprogramma’s een belangrijk instrument. Lees hier verder.
(bron: inspiratieplatform Food Inspiration en Paytronic Systems, beeld: Ella Olsson via Pexels)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- uit eten
- ontwikkelingen
- in kaart
- trend
- foodmarketing
- app
- restaurantsector
- 2022
- personeelstekort
- lokaal
- glutenvrij
- bezorgd
- horeca
- restaurateur
- Food Inspiration
- groen koken
- chefs
- vegan
- cijfers
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers