[Food Inspiration] Trends in de restaurantsector voor 2022

[Food Inspiration] Trends  in de restaurantsector voor 2022
  • Food-en-retail
  • 13 dec 2021 @ 10:30
  • 23392 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • TrendsMarketingFood

Van personeelstekort tot glutenvrij en van vegan tot lokaal: wat brengt 2022 voor chefs, restaurateurs en horecamarketeers? Inspiratieplatform Food Inspiration brengt de cijfers en ontwikkelingen voor de restaurantsector in kaart.

Het groene koken rukt op. De huidige generatie (top)chefs is zich meer bewust dan ooit van hun verantwoordelijkheid tegenover de natuur waarmee ze werken. De top 50 van The World’s Best Chefs is tegenwoordig bijna een lijst van chefs die steeds lokaler en duurzamer zijn gaan werken. En met de groene Michelinsterren heeft de als conservatief bekendstaande bandengigant ook het groene koken omarmd. Ook Nederlandse topkoks zoals Emile van der Staak van De Nieuwe Winkel in Nijmegen weten met hun originele en pure lokale aanpak de grenzen van het bekende op te rekken. Dat juist de botanische keuken van De Nieuwe Winkel ook een Michelinster kreeg in 2021 lijkt dan ook geen toeval, volgens inspiratieplatform Food Inspiration.


Enkele hoofdtrends- en cijfers:

* Nederlands/Franse restaurants hebben verreweg het grootste omzetaandeel in de restaurantsector, 52%. Daarna volgen buitenlandse restaurants, met 24%. Chinees/Aziatische restaurants worden daaruit geselecteerd en vormen een eigen omzetcategorie met 16%.

* Pannenkoekenhuizen zijn goed voor 3% van de gehele Nederlandse restaurantomzet.
Nederland telde in 2021 bijna twee keer zoveel sushirestaurants als drie jaar daarvoor. Er wordt voorspeld dat deze categorie wereldwijd tussen 2021 en 2025 zal groeien met zo’n 2 miljard euro.

* Het lijkt wel alsof ieder geslaagd restaurantconcept steeds sneller een tweede vestiging opent. De voordelen voor ketens zijn legio: inkoop, backoffice, conceptontwikkeling en werving en selectie kunnen allemaal centraal worden geregeld. De grotere schaal zorgt voor meer aandacht, uitstraling en kortingen. Bijkomend voordeel is dat er geld overblijft om te investeren in opleidingen en bonussen voor medewerkers.

* 'Fastcasual' is vooral populair onder jongeren die minder te besteden hebben dan de generaties voor hen, maar wel zeer regelmatig gebruik maken van de horeca.

* Het gebrek aan menskracht was al langere tijd een grote zorg in de keuken, nu is ook de bediening aan de beurt, meldt Food Inspiration.

Meer restauranttrends en ontwikkelingen in andere foodsectoren vind je in het Trendreport 2022 van Food Inspiration. Klik hier om de preview aan te vragen.


Om Gen Z te bereiken, twintigers, is qua horecamarketing volgens bestel- en loyaltyplatform Paytronic Systems een goede app onontbeerlijk, moet je als merk zorgen voor goed geregelde mobiel betalingsopties en makkelijk en online bestellen. Daarnaast zijn loyaliteitsprogramma’s een belangrijk instrument. Lees hier verder.

(bron: inspiratieplatform Food Inspiration en Paytronic Systems, beeld: Ella Olsson via Pexels)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken