[onderzoek] Opmars van social commerce is niet meer te stuiten

[onderzoek] Opmars van social commerce is niet meer te stuiten
  • Food-en-retail
  • 27 mei 2022 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnderzoekTrends

Social media zijn dit jaar definitief doorgebroken als marketing- en verkoopkanaal voor producten en diensten. Dit blijkt uit het jaarlijkse What’s Happening Online onderzoek van Ruigrok NetPanel.

Al 15 jaar brengt Ruigrok NetPanel het online gedrag van Nederlanders in kaart. Hier de belangrijkste resultaten uit het onderzoek van 2022.

Online aankopen blijven stijgen
Nu de coronamaatregelen grotendeels achter ons liggen, wordt steeds duidelijker in hoeverre ons online koopgedrag permanent is gewijzigd, of niet, blijkt uit 'WHO22'. Het aantal Nederlanders dat wel eens online producten koopt, is al jaren stabiel. Ook door de coronamaatregelen is het niet veranderd (95%). Maar de frequentie waarmee we producten online kopen wel. Mede door de coronamaatregelen zagen we vorig jaar een flinke piek in het percentage wekelijkse online kopers (24%). Dat is nu weer iets teruggezakt, maar met 20% nog steeds duidelijk hoger dan voor corona. Hier lijken we een blijvend effect van corona te zien.


De piek in online aankopen voor productcategorieën zoals producten voor huis en tuin, persoonlijke verzorging en klussen, is dit jaar weer afgevlakt. Hier lijkt corona geen blijvende verandering teweeg te hebben gebracht. Online bestellen van boodschappen lijkt wél een trend onder Nederlandse consumenten en groeit zelfs licht ten opzichte van vorig jaar.

Social commerce breekt definitief door
Uit het What’s Happening Online onderzoek blijkt verder dat social media een grote rol spelen in de aankoop van producten. Als marketing- en verkoopkanaal blijken social media voor veel bedrijven zeer waardevol.


Al 42% van de online kopers heeft het afgelopen jaar iets via social media gekocht. Inspiratie door berichten en advertenties in de tijdlijn zijn belangrijke triggers om producten te kopen via social media. Daarnaast zijn gemak en prijs (bijvoorbeeld een speciale kortingsactie) veelgenoemde redenen om een product via social media te kopen.

Adverteren op social media lijkt effect te hebben. Specifiek hiernaar gevraagd, geeft twee vijfde van de social media gebruikers aan dat zij door advertenties op social media nieuwe merken hebben leren kennen. Drie op de tien social media gebruikers geeft aan dat advertenties hen wel eens inspireren tot het kopen van een product. We zien hierbij duidelijke verschillen naar leeftijd. Gen Z en Millennials zijn gevoeliger voor advertenties op social media dan Gen X en Babyboomers.

Groei in populariteit achteraf betalen
iDeal blijft de meest gebruikte betaalmethode onder online kopers. Wel zien we een stijging in het percentage kopers dat hun online aankoop achteraf betaalt (bijvoorbeeld via AfterPay, Klarna of via de webshop zelf). 37% van de online kopers betaalt wel eens achteraf voor hun aankoop, ten opzichte van 33% vorig jaar. Klarna is de meest gebruikte aanbieder van achteraf betalen. 7 op de 10 online kopers die achteraf betalen, maken hiervan gebruik, gevolgd door Afterpay (59%). Gen Z maakt ook relatief veel gebruik van Apple Pay (19%).

Meer zorgen over online veiligheid onder Gen Z
De online veiligheid van persoonlijke gegevens blijft nog steeds een belangrijk onderwerp onder Nederlandse consumenten. Belangrijk dus om als bedrijf voldoende aandacht te besteden aan zaken als een beveiligde website (https), keurmerken en voldoende, heldere informatie op je website of webshop.

Nog steeds maakt grofweg de helft van de Nederlanders zich zorgen over de veiligheid van hun persoonlijke gegevens op internet. Dit percentage schommelt al jaren zo rond de 50%. Berichten in de media over ransomsoftware en bijvoorbeeld whatsapp fraude zijn hierop van invloed. Men maakt zich vooral zorgen over identiteitsfraude, misbruik van persoonlijke gegevens en phishing.


Opvallend dit jaar is dat juist Gen Z zich het afgelopen jaar meer zorgen is gaan maken over de veiligheid van hun gegevens op internet (van 39% in 2021 naar 46% nu).  Samen met Millennials maakt Gen Z zich ook specifiek zorgen over ongemerkt afluisteren en beeldmateriaal maken via de microfoon en camera van hun smartphone. De oudere generaties maken zich hier veel minder zorgen om.

Volledige rapport gratis te downloaden
Het volledige rapport What’s Happening Online 2022 is voor volgers van MarketingTribune gratis te downloaden via deze link. Je leest hier meer over de trends op het gebied van devices, social media, e-commerce, online betalingen en online veiligheid. Het onderzoek zoomt ook verder in op de verschillen tussen vier generaties: Digitieners (14-24 jaar), Millennials (25-39 jaar), Generatie X (40-59 jaar) en Babyboomers (60-75 jaar).
(PvWK, beeld: Alex Barnes / Pexels)

Onderzoeksverantwoording
'De doelgroep bestaat uit Nederlanders die gebruik maken van internet. 2.203 Nederlanders van 14 jaar en ouder hebben de online vragenlijst ingevuld. De steekproef van 14 – 17 jaar is representatief voor deze leeftijdsgroep naar geslacht en leeftijd. Vanaf 18 jaar (n=1.988) is de steekproef representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. De datacollectie vond plaats van 4 tot en met 23 maart 2022. Mer info via: www.ruigroknetpanel.nl.'

(bron: Ruigrok | Netpanel)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken