Ilse Van Dyck van Pit&Pit: 'Greenwashing en commodity activism maken me kwaad'

Ilse Van Dyck van Pit&Pit: 'Greenwashing en commodity activism maken me kwaad'
  • Food-en-retail
  • 21 apr 2023 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • E-commerceFoodMarketingInterview

Ilse Van Dyck is CMO bij e-commercebedrijf in natuurlijke en gezonde voeding Pit&Pit. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Door mijn buikgevoel en interesses te volgen, kom ik altijd op fijne plekken uit.’

WHAT’S NEW?
Teveel om op te noemen! We beleven bij Pit&Pit drukke maanden: een nieuwe Franse website, een spiksplinternieuw spaarprogramma en wekelijks een aantal nieuwe producten die aan de catalogus toegevoegd worden.

INTERNATIONAAL
Het is één ding om een website in aan ander land te lanceren, maar om je merk ook echt in Franse markt te laten landen vraagt om een flinke dosis finetunen en het vinden van de juiste partners.

BUREAUS
Momenteel doen we alles nog helemaal zelf, maar ik sluit natuurlijk niet uit dat we in de toekomst partners zoeken om snelheid te kunnen pakken op een aantal kanalen.

MARKETINGHELD
Echte helden heb ik niet, ik zie bij iedereen ook wel de mindere kantjes. Vooral ook bij mezelf :) Ik werd het meest recent geïnspireerd door een talk van Oatly’s John Schoolcraft, maar waarschijnlijk noemt hij zichzelf geen marketeer. Oatly is een heel mooi voorbeeld van een merkidentiteit die zo sterk is dat er ‘eigenlijk geen marketing nodig is’. Ze gaan er bij Oatly dan ook prat op geen marketingdepartement te hebben en de creatives helemaal vrij hun ding te laten doen. Dat is erg uitzonderlijk natuurlijk, maar ik houd erg van mensen met een sterke visie. En een groot deel van wat hij doet, ìs natuurlijk uiteindelijk ook gewoon marketing.

GEWAAGD
It’s handy to have a dick voor Equal Pay Day, gemaakt door Mortierbrigade, vind ik een goede commercial, waarmee awareness wordt gecreëerd rondom een belangrijk onderwerp op een gewaagde, creatieve en grappige manier. Ik ben van merken/bedrijven/initiatieven die een duidelijk standpunt durven in te nemen.

 



ERGERNIS
Reclames waarmee bedrijven zich beter of properder voordoen dan ze eigenlijk zijn, zoals dwepen met claims over ecologischer afwassen terwijl je een plastic product verkoopt bijvoorbeeld of een transgender inzetten in je campagne terwijl je interne bedrijfscultuur helemaal niet zo inclusief is. Van dat soort greenwashing en commodity activism kan ik zelfs erg kwaad worden.

NIET EENVOUDIG
Goede marketing is marketing die erin slaagt waarde bij te dragen aan bedrijf, mens en planeet. Klinkt eenvoudig, maar is het helemaal niet.

FRUSTRATIE
Hacks of shortcuts voor snel resultaat. Typische lead-gen templates waarmee je eigenlijk gewoon aan het spammen bent. Whitepapers van slechte kwaliteit achter een signup-form verstoppen. Het soort van marketing waarbij slimme tactiekjes en handigheidjes boven strategie en added value komen te staan en die vaak in de long run ook geen echte meerwaarde oplevert. In het beste geval slechts een eenmalig klein piekje in de verkoopcijfers, dat moeilijk te herhalen is.

APPLE
Als ik zo eens om me heen kijk, valt het me op hoeveel Apple-producten ik bezit. Niet omdat ik hun producten verzamel of dweep met de figuur van Steve Jobs. Ik vind het gewoon goede producten die allemaal heerlijk seamless met elkaar connecteren. Het is als merk diep verweven in m’n dagelijkse leven.

MEDIACONSUMPTIE
Ik heb het druk, dus podcasts zijn ideaal: die kun je consumeren terwijl je auto rijdt of aan het afwassen bent. Ik luister meestal naar tech of business podcasts, zoals Hard Fork van The New York Times of Pivot met Scott Galloway. Daarnaast hebben nieuwsbrieven mijn vroegere feedreader vervangen: ik trek wekelijks twee uurtjes uit om door mijn vaste subscriptions te gaan. Een favoriete mediamerk heb ik niet meer. In mijn jeugd was ik wel grote fan van Humo, een Vlaams weekblad met een sterke merkidentiteit. Hun stickers met ‘Dankzij Humo staat hier geen andere onzin’ vind ik nog steeds een geniaal stukje copywriting.

ONTSPANNING
Sport. Sinds een jaartje doe ik aan crossfit. Ideaal om een uurtje het hoofd leeg te maken en enkel bezig te zijn met het gewicht dat je boven je hoofd getild moet krijgen.

GUILTY PLEASURE
Slechte reality shows zoals Love is blind op Netflix. Niet verder vertellen hoor.

10 JAAR
Waar ik mezelf zie over tien jaar? Ik heb geen vastgepind doel of beeld voor ogen, wel een duidelijk gevoel: blijven doen waar ik energie van krijg. Klinkt vaag, maar door mijn buikgevoel en interesses te volgen kom ik altijd op fijne plekken uit. Dat geldt zowel professioneel als privé. Ik hoop in de tussentijd wel met veel fijne mensen aan leuke producten te kunnen werken en zoveel mogelijk kennis te kunnen delen, zoals tijdens mijn talk op Nima Marketing Day, donderdag 15 juni in DeFabrique in Utrecht. Er zijn nog tickets beschikbaar.

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:

Roosmarijn Rutten van Live Kindly
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed​
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken