Geschenkverpakkingen waar we blij van worden

  • Food-en-retail
  • 20 jan 2015 @ 00:01
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • Packaging designWinkelen

Een cadeau krijgen is altijd leuk, maar nog leuker als het verpakt zit. Verpakkingsbedrijven roepen dit al jaren, maar nu is er eindelijk wetenschappelijk bewijs. Uit onderzoek van wetenschappers aan de Southern Methodist University (SMU) blijkt namelijk, dat een leuke verpakking de waardering van de ontvanger doet toenemen.

De Pavlovreactie
De onderzoekers verklaren dat de menselijke reactie op een mooie verpakking veel weg heeft van zogenaamde Pavlovreactie. Waar de honden in het experiment van de Russische onderzoeker Ivan Pavlov instinctief begonnen te kwijlen bij het zien van eten, worden wij mensen happy van een cadeau. Te meer omdat het krijgen van cadeaus doorgaans gepaard gaan met de heugelijke belevenissen uit ons leven.

Pavlov voegde in zijn experiment een extra prikkel toe, namelijk een geluidje. Na dit geluidssignaal kregen de honden eten. Nadat Pavlov dit een aantal keer herhaald had begonnen de honden al te kwijlen bij het horen van het signaal.

Verpakkingen hebben volgens de wetenschappers aan de SMU eenzelfde effect. De geschenkverpakking op zich is al een prikkel om blij van te worden, zonder dat we de inhoud hebben gezien. De verpakkingen herinneren ons aan de heugelijke momenten, met als resultaat een positieve attitude.




Verpakken loont
Nog blijer worden we als de verpakking er opvallend en mooi uitziet. Volgens de onderzoekers stijgt de waardering voor het geschenk, naarmate er meer aandacht is besteed aan de verpakking. Strikken, lintjes en kleine ornamentjes; een decoratieve verpakking wordt het meest gewaardeerd. Veder blijkt uit het onderzoek, dat zelfs een saaie cadeauverpakking tot meer waardering leidt, dan wanneer er helemaal geen verpakking wordt gebruikt. Kortom, mooi verpakken loont.

Productwaardering
Het onderzoek richt zich op cadeauverpakkingen, maar ik denk dat de conclusie ook geldt voor food- en retailverpakkingen. De Pavlovreactie gaat dan misschien niet helemaal op – tenminste, ik word  niet per definitie happy van een halfje wit of een chocoladereep -, maar de wijze waarop deze producten verpakt zitten is wel bepalend voor mijn perceptie en dus mijn uiteindelijke waardering voor een product. Ook hier geldt dus dat mooi verpakken loont.

Ken jij voorbeelden van (food- en retail) verpakkingen die een positieve bijdrage leveren aan de productwaardering van consumenten?

Huib Burggraaf
De VerpakkingXpert

 

(bron: www.smu.edu)



 

 

 

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken