Retail Ready Packaging: zijn we ready of toch niet?
- Food-en-retail
- 26 mei 2015 @ 07:11
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging designWinkelen
- 26 mei 2015 @ 07:11
- Huib Burggraaf
Shelf of Retail Ready Packaging (SRP of RRP) zijn schapklare doosverpakkingen, voornamelijk gericht op efficiënte winkelinrichting. Waarbij RRP ook het voortraject in de keten richting winkelschap omvat. Verkoopklare verpakkingen kennen we vooral van discounters, zoals Aldi en Lidl. Groot voordeel van deze schapklare verpakkingen is natuurlijk de tijdswinst. Producten liggen binnen no time in het schap. Tijdswinst staat in dit geval synoniem voor kostenreductie en vanuit dit oogpunt neemt de interesse voor RRP steeds meer toe.
RRP kan de efficiency in de gehele keten verhogen. Van optimalisatie van de toeleveringsketen tot het vakkenvullen in de winkel zelf, een doeltreffende omloopsnelheid en afvalvermindering. In Engeland zien we de verkoopklare verpakkingen niet alleen in prijsvechters. Bekende supermarkten zoals Tesco en Carrefour maken al jarenlang succesvol gebruik van RRP en ook in de non-food sector zien we het concept steeds vaker terug.
In Nederland komt het concept bij de ‘grote jongens’ nog niet echt van de grond. Een aantal jaar geleden leek er sprake van een RRP doorbraak, maar een succes bleef uit.
Op zich niet vreemd. RRP druist in eerste instantie in tegen alle gangbare gedachten van optimale schappresentatie. Opengescheurde, half lege dozen vormen nu niet bepaald een fraai aangezicht. En hoe past RRP in de huidige trend van conceptstores, waar alles draait om rust, reinheid en regelmaat (dat doorgaans haaks staat op de beleving in discounters met hun stapels dozen)? Hoe kunnen we ons voorbereiden op de succesvolle implementatie van RRP?
Slim design
Allereerst moeten we af van de standaard omdoos als we het hebben over RRP. De consument wenst gebruiksgemak. Een kartonnen doos die dichtgeplakt zit met tape of een tray met folie laat zich moeilijk openen. Dat kan anders. We moeten schapverpakkingen creëren die eenvoudig te openen zijn en/of waarbij het product gemakkelijk te bereiken is. Denk aan omdozen die stapelbaar zijn zonder deksel bijvoorbeeld.
Opvallen
De omdoos wordt vooral gezien als praktisch en er is doorgaans weinig aandacht besteed aan een opvallend dessin. Dit kan anders. Met een mooi opgemaakte omdoos vallen uw producten nog meer op in het schap. En opvallen betekent in dit geval meer omzet. Consumenten merken uw producten immers sneller op. Daarnaast moeten we beter nadenken over het aantal eenheden per schapklare doos. Ook hier geldt: less is more. Door minder eenheden per omdoos creëer je meer overzicht en vallen producten meer op. Tekorten zijn met RRP bovendien weer snel aangevuld, dus neem genoegen met wat minder.
Samenwerken
Het implementeren van RRP kost tijd en vraagt om aanpassing in de gehele keten. Van fabriek rechtstreeks naar het schap, betekent namelijk dat de verpakking meerdere functies krijgt. Een transportverpakking moet niet alleen stevig zijn, maar ook opvallen en bijdragen aan maximaal gebruiksgemak. Om dit te bereiken moeten we samenwerken in de keten.
Zijn RRP verpakkingen de toekomst of juist niet? Ik hoor graag jouw mening.
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- VerpakkingXpert
- verpakkingen
- winkelschap
- discounter
- shelf
- RRP
- doosverpakkingen
- Lidl
- Huib Burggraaf
- Aldi
- schapklaar
- SRP
- voortraject
- winkelinrichting
- Retail Ready Packaging
- keten
- efficiënt
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
- Praxis introduceert AI-hulp in app... 30-06-2025
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov... 30-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation