[column] Bezorgschaamte en de zoektocht naar alternatieve verzendverpakkingen
- Food-en-retail
- 21 jan 2020 @ 11:39
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging designDistributie
- 21 jan 2020 @ 11:39
- Huib Burggraaf
Na het fenomeen ‘vliegschaamte’ lijkt er onder consumenten nu ook sprake van ‘bezorgschaamte’. De bezorgbusjes die soms twee keer per dag voorrijden passen niet bij het klimaatbewustzijn van tegenwoordig. Dit geldt ook voor grote hoeveelheden verzendverpakkingen die zich opstapelen. Hoe ga je hier als webshop mee om?
Consumenten zijn zich steeds meer bewust van de impact van hun handelen op het milieu. Inmiddels is het klimaatbewustzijn dusdanig doorgedrongen dat er zelfs een soort gevoel van schaamte ontstaat als men milieuvervuilend bezig is. Zo ontstond in 2018 het fenomeen ‘vliegschaamte’, dat het zelfs schopte tot Van Dale-woord van het jaar. Het woordenboek definieert de term als ‘schaamte die iemand ervaart als hij of zij gebruikmaakt van een vliegtuig terwijl er minder milieubelastende alternatieven zijn om zich te verplaatsen.’
Bezorgschaamte
Dit gevoel van schaamte zien we ook steeds vaker bij online bestellingen. Wéér bij de buren langs om je pakketje op te halen en een container die uitpuilt door de grote hoeveelheden verpakkingsmateriaal. Bezorgschaamte daagt webshops uit om op zoek te gaan naar alternatieve oplossingen die minder impact hebben op het milieu. Zo bieden webshops steeds vaker afhaalpunten aan. Bijvoorbeeld in supermarkten, zodat het afhalen van het pakket gecombineerd kan worden met de dagelijkse boodschappen. Dat scheelt weer in kilometers. Ook op het gebied van verpakken valt er nog veel winst te behalen.
Minder
Duurzame verzendoplossingen richten zich onder andere op het verzenden van minder lucht en het gebruik van minder verpakkingsmateriaal. Verschillende e-tailers werken bijvoorbeeld met on demand dozenmachines voor verzendverpakkingen op maat. De verpakking omsluit het product – zo ver als mogelijk – naadloos, wat de hoeveelheid loze lucht en materiaalgebruik aanzienlijk reduceert. Er zijn ook webshops die hun producten verzenden in de originele productdoos, waardoor er geen extra verpakkingsmateriaal wordt gebruikt. Alle beetjes helpen, maar in de praktijk is er nog te vaak sprake van oververpakking.
Herbruikbaar
Een andere oplossing richt zich op herbruikbare verzendverpakkingen. Voorbeeld hiervan is de kunststof verzendzak van PostNL, die naar eigen zeggen tot wel duizend keer meegaat. Een andere optie is de Click&Collectbag. Dit is een papieren zak die naar de winkel wordt toegestuurd. De klant haalt de bestelling in de winkel op en de verzendzak doet direct dienst als draagtas. Meer recent introduceerde schoenenketen Omoda de ecobox, een opvouwbare kunststof verzenddoos die meer dan vijftig keer kan worden hergebruikt. De ecobox werkt op basis van een statiegeldsysteem. De doos kan leeg of gevuld (in het geval van een retour) worden teruggestuurd. De lege doos past gewoon in de brievenbus, wat het terugzenden aanzienlijk vereenvoudigt. Overal staan brievenbussen en het is voor de klant een kleine moeite om de doos terug te sturen. Dat is een must voor een succesvol herbruikbaar verpakkingsconcept. Je moet het consumenten immers zo gemakkelijk mogelijk maken.
Hergebruik kan ook anders. De verzendverpakking kan na gebruik ook een compleet nieuwe functie krijgen, bijvoorbeeld als krukje of lampenkap. Welke keuze je als webshop ook maakt; zorg ervoor dat de klant zich niet hoeft te schamen.
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- marketing
- klimaatbewustzijn
- fenomeen vliegschaamte
- dag
- design
- retail
- afgeven
- pakjes
- voorrijden
- bezorgbusjes
- brievenbus
- distributie
- bezorgschaamte
- VerpakkingXpert
- passen
- webshop
- klant
- Huib Burggraaf
- schamen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Thuiswinkel Markt Monitor:... 19-03-2024
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing