[column] 5 redenen waarom terugkijken niet helpt
- Food-en-retail
- 28 sep 2020 @ 11:43
- Link
-
Ed Stibbe
merk- en marketing expert
Ed Stibbe & Company - StorytellingMarketing
- 28 sep 2020 @ 11:43
- Ed Stibbe
Het is 80 jaar geleden dat een paar avontuurlijke scholieren de prachtige grotten in Lascaux ontdekten, met intussen beroemde mooie prehistorische rotstekeningen in de Franse Dordogne. Een prachtig inkijkje in ons verleden zegt de wetenschap, maar veel wetenschappelijke betekenis schijnen ze niet te hebben.
Want er blijkt veel te weinig bekend over de context waarin deze tekeningen ooit zijn gemaakt. Waren zij puur versiering, of hadden de jacht tafrelen een religieuze dan wel spirituele betekenis? En wat was de rol van de grot? Allemaal vragen waarop de antwoorden waarschijnlijk altijd onbekend zullen blijven.
Toen ik dit bericht las moest ik onwillekeurig terugdenken aan de ervaringen die ik de laatste twee jaar in de wondere wereld van het marktonderzoek meegemaakt heb. Een belangrijke discipline binnen het marketing vak met slimme en gepassioneerde mensen die veel weten van dataverzameling en analyse. Maar een bedrijfstak die nu nog vooral zijn geld verdiend met terugkijken. En wel middels de zogenaamde brandtrackers. Een brandtracker is eigenlijk het best te vergelijken met de bekende halfjaarlijkse health-check of tandarts controle. De belangrijkste KPI’s van het merk worden snel maar adequaat nagelopen en zolang er niet al te veel rode lampjes gaan branden is de impact ervan beperkt. Dan gaan wij gewoon door waarmee wij al bezig waren. Best handig toch, hoor ik u denken. Zeker, het probleem is echter dat veel brandtrackers wel inzicht geven in een aantal belangrijke merk KPI’s maar niet in het verhaal erachter. En dan zijn wij weer terug bij de schilders van Lascaux. Wij weten wat ze hebben geschilderd, maar kennen nog steeds niet de betekenissen en de achterliggende motivaties erachter.
En laten die laatste twee juist zo belangrijk zijn voor marketeers. Want nu de voorkeuren en behoeftes van veel consumenten de afgelopen maanden ingrijpend aan het veranderen zijn heeft het terugkijken naar in het verleden behaalde resultaten weinig zin:
1. Wat gisteren nog belangrijk was voor een consument kan vandaag en morgen minder relevant zijn. En andersom natuurlijk
2. Van het verleden leren wij maar beperkt, de behoeften en keuzemogelijkheden die een consument vandaag en morgen heeft bestonden vorige maand nog niet.
3. Pas op het moment dat de veranderende motivaties, behoeftes en voorkeuren achter gedrag bekend zijn worden de inzichten uit het onderzoek ook direct bruikbaar. Anders is er eerst weer vervolgonderzoek nodig….
4. Brand tracking leidt af van wat echt belangrijk is. Het resultaat is te vaak turen door het achter en zijraampje. Terwijl de mooie snelweg waarop al jaren gereden wordt plotsklaps blijkt te splitsen in een aantal nieuwe zijwegen waarvan het bestaan nog niet op de kaart staat.
5. De resultaten van de trackers geven geen richting en inspiratie. Het levert dus geen nieuwe concrete inzichten voor verbetering van de waarde propositie(s), conversie gedurende de customer journey en versterking van het merk en communicatie platform.
Meer en meer bedrijven leren vanuit eigen data steeds meer over het gedrag van hun eigen klanten. Maar is dat genoeg? Om data gedreven en duurzaam te kunnen groeien is er juist ook kennis nodig over de motivaties, behoeften en voorkeuren van zowel kanten als niet-klanten. Zeker nu die als gevolg van Covid19 zo verstrekkend aan het transformeren zijn.
Moeten wij dan maar helemaal stoppen met brand tracking? Nee dat is ook weer niet nodig. Maar terug keer naar één keer per jaar (of misschien wel twee jaar) is genoeg. De uitkomsten vertonen immers zelden enorme verschillen. Het geld wat hiermee bespaard wordt, wij moeten immers zuinig zijn, kan dan geïnvesteerd worden in onderzoek naar de veranderingen in behoeften en voorkeuren. Want alleen die inzichten helpen merken groeien en overleven in een tijdperk waarin de bekende spreuk 'only the ones that adapt to change will survive' misschien wel relevanter dan ooit is.
Ed Stibbe
E+S Company
(beeldcredit: Wiki UK)
-
Ed Stibbe
- Werkt bij: Ed Stibbe & Company
- Functie: merk- en marketing expert
- Website:http://www.edstibbe.com/
- Profiel »
- Ed Stibbe
- merk
- geïnvesteerd
- E+S Company
- historie
- ooit
- storytelling
- terugkijken
- brand tracking
- alleen
- marketing
- inzichten
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing