[column] 5 redenen waarom terugkijken niet helpt
- Food-en-retail
- 28 sep 2020 @ 11:43
- Link
-
Ed Stibbe
merk- en marketing expert
Ed Stibbe & Company - StorytellingMarketing
- 28 sep 2020 @ 11:43
- Ed Stibbe
Het is 80 jaar geleden dat een paar avontuurlijke scholieren de prachtige grotten in Lascaux ontdekten, met intussen beroemde mooie prehistorische rotstekeningen in de Franse Dordogne. Een prachtig inkijkje in ons verleden zegt de wetenschap, maar veel wetenschappelijke betekenis schijnen ze niet te hebben.
Want er blijkt veel te weinig bekend over de context waarin deze tekeningen ooit zijn gemaakt. Waren zij puur versiering, of hadden de jacht tafrelen een religieuze dan wel spirituele betekenis? En wat was de rol van de grot? Allemaal vragen waarop de antwoorden waarschijnlijk altijd onbekend zullen blijven.
Toen ik dit bericht las moest ik onwillekeurig terugdenken aan de ervaringen die ik de laatste twee jaar in de wondere wereld van het marktonderzoek meegemaakt heb. Een belangrijke discipline binnen het marketing vak met slimme en gepassioneerde mensen die veel weten van dataverzameling en analyse. Maar een bedrijfstak die nu nog vooral zijn geld verdiend met terugkijken. En wel middels de zogenaamde brandtrackers. Een brandtracker is eigenlijk het best te vergelijken met de bekende halfjaarlijkse health-check of tandarts controle. De belangrijkste KPI’s van het merk worden snel maar adequaat nagelopen en zolang er niet al te veel rode lampjes gaan branden is de impact ervan beperkt. Dan gaan wij gewoon door waarmee wij al bezig waren. Best handig toch, hoor ik u denken. Zeker, het probleem is echter dat veel brandtrackers wel inzicht geven in een aantal belangrijke merk KPI’s maar niet in het verhaal erachter. En dan zijn wij weer terug bij de schilders van Lascaux. Wij weten wat ze hebben geschilderd, maar kennen nog steeds niet de betekenissen en de achterliggende motivaties erachter.
En laten die laatste twee juist zo belangrijk zijn voor marketeers. Want nu de voorkeuren en behoeftes van veel consumenten de afgelopen maanden ingrijpend aan het veranderen zijn heeft het terugkijken naar in het verleden behaalde resultaten weinig zin:
1. Wat gisteren nog belangrijk was voor een consument kan vandaag en morgen minder relevant zijn. En andersom natuurlijk
2. Van het verleden leren wij maar beperkt, de behoeften en keuzemogelijkheden die een consument vandaag en morgen heeft bestonden vorige maand nog niet.
3. Pas op het moment dat de veranderende motivaties, behoeftes en voorkeuren achter gedrag bekend zijn worden de inzichten uit het onderzoek ook direct bruikbaar. Anders is er eerst weer vervolgonderzoek nodig….
4. Brand tracking leidt af van wat echt belangrijk is. Het resultaat is te vaak turen door het achter en zijraampje. Terwijl de mooie snelweg waarop al jaren gereden wordt plotsklaps blijkt te splitsen in een aantal nieuwe zijwegen waarvan het bestaan nog niet op de kaart staat.
5. De resultaten van de trackers geven geen richting en inspiratie. Het levert dus geen nieuwe concrete inzichten voor verbetering van de waarde propositie(s), conversie gedurende de customer journey en versterking van het merk en communicatie platform.
Meer en meer bedrijven leren vanuit eigen data steeds meer over het gedrag van hun eigen klanten. Maar is dat genoeg? Om data gedreven en duurzaam te kunnen groeien is er juist ook kennis nodig over de motivaties, behoeften en voorkeuren van zowel kanten als niet-klanten. Zeker nu die als gevolg van Covid19 zo verstrekkend aan het transformeren zijn.
Moeten wij dan maar helemaal stoppen met brand tracking? Nee dat is ook weer niet nodig. Maar terug keer naar één keer per jaar (of misschien wel twee jaar) is genoeg. De uitkomsten vertonen immers zelden enorme verschillen. Het geld wat hiermee bespaard wordt, wij moeten immers zuinig zijn, kan dan geïnvesteerd worden in onderzoek naar de veranderingen in behoeften en voorkeuren. Want alleen die inzichten helpen merken groeien en overleven in een tijdperk waarin de bekende spreuk 'only the ones that adapt to change will survive' misschien wel relevanter dan ooit is.
Ed Stibbe
E+S Company
(beeldcredit: Wiki UK)
-
Ed Stibbe
- Werkt bij: Ed Stibbe & Company
- Functie: merk- en marketing expert
- Website:http://www.edstibbe.com/
- Profiel »
- ooit
- geïnvesteerd
- storytelling
- historie
- merk
- brand tracking
- Ed Stibbe
- marketing
- inzichten
- alleen
- terugkijken
- E+S Company
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe...
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers - Head of Marketing Podimo
- Horroriconen komen samen op Fanta Halloween verpakkingen
- [column] Zo raakt je duurzaamheidsboodschap wél: menselijkheid...
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026...
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw koffiesysteem Neo met...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bolletje lanceert ronde Bagel Cracker16-09-2025
- Intergamma lanceert... 16-09-2025
- Primeur in Haarlem: eerste... 15-09-2025
- Dirk haakt stevig in op Prinsjesdag... 15-09-2025
- Dumfries helpt tieners leren... 15-09-2025
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw... 12-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes