
Waslijnactie BOAS kaart modeverspilling aan
Amsterdam werd deze week wakker met een confronterend straatbeeld: op iconische plekken in de stad hangen meterslange waslijnen vol weggegooide kledingstukken. De actie is opgezet door het Amsterdamse platform BOAS, dat zich inzet tegen modeverspilling en de impact van fast fashion aan de kaak stelt.

KPN viert 10e Louis-campagne met lancering TV+ Soundbox
KPN zet zijn populaire mascotte Louis de Kat opnieuw in de schijnwerpers met de lancering van de KPN TV+ Soundbox. De nieuwe campagne, ontwikkeld door Dentsu Creative, dompelt de kijker onder in een westernsetting waarin geluid een hoofdrol speelt.
![[column] TikTok in april: álle trends, tools & insights die je niet wil missen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] TikTok in april: álle trends, tools & insights die je niet wil missen
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praat TikTok-expert Justine van creatief contentbureau C2B je iedere maand bij over de nieuwste virals, trends om in de gaten te houden en slimme insights die je verder kunnen helpen op dit fascinerende platform.

Nieuwe Dumpert-serie volgt verkeerspolitie Rotterdam
Dumpert heeft een nieuwe documentaireserie gelanceerd: Dumpert: Team Verkeer. In drie afleveringen van elk dertig minuten krijgen kijkers een exclusief kijkje achter de schermen bij Team Verkeer van de politie Rotterdam-Rijnmond.

'Nieuwsmedia worstelen omdat merken de voorkeur geven aan een veilige omgeving'
De overvloed aan breaking news - van handelsoorlogen tot gewapende conflicten - trekt weliswaar publiek, maar geen adverteerders naar contentuitgevers en omroepen.

NMO breidt luisteronderzoek uit met korte luistertrajecten
Met ingang van week 15 van 2025 worden ook korte luistertrajecten van één en twee minuten opgenomen in de rapportage van het NMO Luisteronderzoek. De wijziging geldt met terugwerkende kracht vanaf week 1 van dit jaar, aldus NMO. De aangepaste meting heeft betrekking op trajecten die zijn geregistreerd via de ‘encoding’-techniek.

AvroTros analyseert kijkgedrag met AI-oplossing van Xebia
IT-consultancybedrijf Xebia heeft in samenwerking met AvroTros een geavanceerde GenAI-oplossing ontwikkeld waarmee de omroep geautomatiseerd inzicht krijgt in kijkgedrag. De technologie analyseert videomateriaal, herkent personen en onderwerpen in programma’s, en koppelt deze informatie direct aan kijkcijfers.

Audify lanceert platform voor aanleveren radiocommercials
Vanaf 15 april worden nieuwe radiocommercials niet langer via Spotwave, maar via het nieuwe platform Audify Hub aangeleverd. Audify, de brancheorganisatie voor audioreclame, introduceert het geavanceerde online systeem in samenwerking met MediaLab.

Huis-aan-huiskrant veerkrachtig en gewaardeerd medium
GroupM en Hypr presenteren de uitkomsten van een nieuw onderzoek naar de mediabeleving van Huis-aan-huiskranten. De studie, uitgevoerd door GfK, laat zien dat het lokale mediumtype niet alleen massaal wordt gelezen, maar ook sterk gewaardeerd wordt; niet alleen door ouderen.

Jildou van der Bijl en Michiel Couzy nieuwe hoofdredacteuren Het Parool
Het Parool krijgt een hoofdredactioneel duo aan het roer: Jildou van der Bijl en Michiel Couzy. De combinatie van een ervaren interne kracht en een creatieve mediamaker van buitenaf moet de Amsterdamse krant toekomstbestendig maken.

Hogeschool Inholland zet TikTok in voor werving zorgstudenten
Hogeschool Inholland is een samenwerking aangegaan met social agency team5pm om de werving van nieuwe studenten voor zorg- en welzijnsopleidingen via TikTok te versterken. Daarmee speelt de onderwijsinstelling in op het veranderende mediagedrag van jongeren, die steeds vaker sociale media gebruiken als informatiebron voor hun studiekeuze.
![[column] Leve televisie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Leve televisie
‘Wie kijkt er nu nog televisie’ horen we vaak als we een nieuwe merkstrategie of creatief concept presenteren aan het bestuur van grote ondernemingen. ‘Mijn kinderen zullen deze commercial nooit zien’, weet de CEO, ‘simpelweg omdat ze nooit televisie kijken’. Nu herken ik dat van mijn eigen kinderen, maar toch klopt deze stelling vaak niet.
![[column] Van kawaii tot kapitalisme: kidulting als protest én product](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Van kawaii tot kapitalisme: kidulting als protest én product
Deze week mocht ik in VRT News laat opdraven om het over kidult te hebben. Een gegeven dat we in 2010 ook al eens voor het voetlicht hielden. Word toch eens volwassen riepen onze ouders toch? Wel we doen dat, maar op een steeds speelsere manier..

AMMA 2025: Genomineerden bekend!
De genomineerden voor de Annual Masters in Media Awards (AMMA) 2025 zijn zojuist bekendgemaakt. Met 39 genomineerden verdeeld over 13 categorieën, belooft de uitreiking op 22 mei in het Koninklijk Theater Tuschinski een ware viering van de media-industrie te worden.

KNGF Geleidehonden viert 90 jaar hondenhelden met superheldencampagne
KNGF Geleidehonden bestaat 90 jaar en viert dit jubileum met een groots eerbetoon aan hun hondenhelden. Onder het thema ‘90 jaar hondenhelden’ worden hulphonden neergezet als superhelden met echte superkrachten. De campagne, ontwikkeld door Selmore en Ambassadors, ging deze week van start met een animatiefilm in de stijl van klassieke superheldencartoons.

José Rozenbroek nieuwe hoofdredacteur Margriet
Met haar benoeming versterkt Margriet naar eigen zeggen 'haar positie als magazine voor de 60-plus vrouw.'

Hema en Kika grote winnaars Ster Gouden Loeki 2024
Hema en Kika zijn de winnaars van de Ster Gouden Loeki 2024. Tijdens een feestelijke avond in Amsterdam, gepresenteerd door Chris Zegers, werd Hema bekroond met dé publieksprijs voor reclame voor hun kerstcommercial met iconen Takkie en Siepie. Voor het tweede jaar op rij viel de warenhuisketen in de prijzen, opnieuw samen met bureau Hotel L’Amour.

Screenforce lanceert SpotDeli: centraal platform voor TV-commercials
Screenforce heeft officieel SpotDeli gelanceerd, een nieuw centraal platform voor de intake en distributie van TV-commercials en billboards. Vanaf 1 april is het platform volledig operationeel en biedt het een efficiëntere, snellere en toekomstbestendige oplossing voor het aanleveren van reclamecontent bij exploitanten zoals Ster, Talpa Network en Ad Alliance. SpotDeli wordt gehost door MediaLab en is toegankelijk voor alle producenten.

Warc Media 100: WhatsApp, QR-codes en print doen het goed
De Warc Media 100 is het overzicht van de meest bekroonde mediacampagnes en mediabedrijven met een Costa Ricaans pareltje op de eerste plek in de categorie Campagnes. Een van de belangrijkste thema’s dit jaar is de kracht van print en Nederland stijgt van plek 37 naar 30.

KPN lanceert telefoons geïnspireerd door Netflix-hits
Telecomprovider KPN brengt drie telefoons uit, geïnspireerd door de populaire Netflix-series La Casa de Papel, The Crown en Stranger Things. De limited edition-toestellen maken deel uit van de campagne rondom het vernieuwde Combivoordeel-programma, waarbij klanten bij het combineren van internet en mobiel onder andere elke maand Netflix cadeau krijgen.
![[onderzoek] 'Gaming krachtig medium binnen marketingcommunicatie'](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] 'Gaming krachtig medium binnen marketingcommunicatie'
GroupM heeft in samenwerking met Memo2 en Amazon (Twitch), Azerion en Digital Turbine onderzoek gedaan naar in-gaming advertising en de effectiviteit van de verschillende advertentieformaten: ‘Gaming ads zijn even effectief zijn als video-on-demand en interactieve branded mini-games genereren meer impact dan non-interactieve creaties binnen hetzelfde advertentieformaat.’

'Human First, Human Last' wint Gouden Reiger voor beste opdrachtfilm
De film 'Human First, Human Last van regisseur Rosie Zopfi (1Camera) is bekroond met de Gouden Reiger voor beste opdrachtfilm van het jaar. De productie, gemaakt in opdracht van de Magazine Media Associatie (MMA), werd gepresenteerd ter ere van het 25-jarig jubileum van de Mercurs.

Mediatrends: online mediaconsumptie blijft groeien
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) publiceerde de vierde editie van NMO Mediatrends. Dit rapport biedt inzicht in het bezit en gebruik van media-apparaten en vormt de basis voor de doelgroepbepaling binnen de bereiksonderzoeken van NMO.

Neuro-onderzoek bevestigt kracht van gecombineerde tv- en audioreclame
De combinatie van tv- en audioreclame blijkt een krachtige synergie te vormen. Uit een recent neuro-marketingonderzoek van Talpa Media en neuro-marketingbureau Unravel komt naar voren dat consumenten bij het horen van een audioreclame automatisch een mentaal beeld vormen van het bijbehorende merk of product, mits ze eerder een tv-commercial ervan hebben gezien. Dit ‘visual transfer effect’ is nu voor het eerst wetenschappelijk aangetoond.

TV-reclamemarkt in 2024: sterke groei online video
De Nederlandse tv-reclamemarkt heeft in 2024 een omzet behaald van €900 miljoen, een daling van 2,5% ten opzichte van 2023. Dat blijkt uit het TV Jaarrapport 2024 van Screenforce, de brancheorganisatie voor tv-reclame. Opvallend is de groei van de advertentiebestedingen op online video platforms, mede door de introductie van advertentiemodellen op VOD-diensten zoals Disney+, Videoland en HBO Max.
![[column] De culturele revolutie is begonnen! Ga bij het verzet](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De culturele revolutie is begonnen! Ga bij het verzet
Na de laatste verkiezingen in Duitsland is de draai naar een veel conservatievere cultuur in onze maatschappij overduidelijk. Al sinds de Amerikaanse verkiezingen is een aantal woorden niet meer in gebruik, zoals woke, duurzaamheid en diversiteit. De snelheid waarmee Amerikaanse bedrijven zich aanpassen aan het veranderende politieke klimaat is zelfs voor de cynici onder ons schokkend. En we zijn pas net begonnen.

Bavaria en carnaval, waarom ze altijd een campagnehit lijken te scoren
Vanuit Bavaria is het doel om ‘het feest der feesten’ ieder jaar een stukje mooier, beter en fijner te maken. Dit jaar doen ze dat voor het achtste jaar op rij in samenwerking met creatief lead agency Fama Volat.

OOH-aanbieders doneren schermruimte aan Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel
Global en JCDecaux stellen dit jaar gratis restruimte beschikbaar voor de mediacampagne van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel die plaatsvindt van 3 tot en met 9 maart 2025.

OOH-markt groeit in 2024 met 8%
De Out of Home-markt (OOH) heeft 2024 afgesloten met een groei van 8% waardoor de omzet uitkwam op een recordhoogte van € 302 miljoen.

KFC kiest Abovo Maxlead
KFC Nederland heeft na een oriëntatietraject Abovo Maxlead geselecteerd als hun nieuwe full service media- en marketingpartner.

Onderzoek: Podcast verschuift naar video
Podcasts worden steeds populairder op cultureel en politiek gebied, maar de adverteerders volgen niet. Volgens het laatste ‘Global Ad Trends’-rapport van Warc Media, 'Podcast media sets sights on video boom', proberen uitgevers en platforms dit aan te pakken door verder te kijken dan alleen audio, met een grotere focus op makers en videocontent.

Audioreclame: adverteerders investeren 261 miljoen euro
De audioreclamemarkt blijft groeien en passeert in 2024 voor het eerst de 260 miljoen euro. Met een groei van 6,5% zetten adverteerders sterker in op audio dan ooit, zo blijkt uit het Audify jaarrapport.
![[column] Het verloren collectieve geheugen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het verloren collectieve geheugen
Onze tijd wordt gekenmerkt door hyperpersonalisatie. Wat nou collectief? Zijn we allemaal het slachtoffer van de toenemende snelheid van technologische verandering, economische globalisatie en politieke onrust? Paola Cassone analyseert met een tikje weemoed, maar ook hoop.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Waslijnactie BOAS kaart... 30-04-2025
- KPN viert 10e Louis-campagne met... 28-04-2025
- Sijthoff Media stopt met Business... 23-04-2025
- Nieuwe Dumpert-serie volgt... 16-04-2025
- 'Nieuwsmedia worstelen omdat merken... 16-04-2025
- NMO breidt luisteronderzoek uit met... 15-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management