Florentine Vos van Podimo: 'De Break Away-campagne van Decathlon vind ik een leuk voorbeeld van goede marketing'

Florentine Vos van Podimo: 'De Break Away-campagne van Decathlon vind ik een leuk voorbeeld van goede marketing'
  • Media
  • 7 okt 2022 @ 08:00
  • 24024 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Podcast

Florentine Vos is sinds juni 2022 Country Manager van Podimo Nederland. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.

GLOBETROTTER
Van de reclamewereld in Amsterdam via Spotify in Stockholm en verschillende start-ups in Kenia en tot slot Atlanta ben ik na twaalf jaar buitenland erg op mijn plek bij Podimo. Podimo is de grootste podcastabonnementsdienst van Europa. Wij betalen exclusieve podcasters om er voor te zorgen dat makers meer- en consistent - verdienen dan aan reclame-inkomsten, zodat ze zich volledig op hun vak kunnen richten en mooie podcasts kunnen maken. Daarnaast kun je ook alle andere podcasts luisteren die gratis worden aangeboden via de open RSS. Door ons businessmodel worden ook deze makers financieel beloond voor hun werk wanneer hun podcast wordt beluisterd via Podimo.

FINLAND
Eind augustus 2022 was onze lancering in Finland, waardoor we nu in zes Europese landen beschikbaar zijn. We hebben onlangs een nieuwe investeringsronde aangekondigd van 58,6 miljoen euro, waarmee we nog meer kunnen uitbreiden en verder kunnen investeren in content en productontwikkeling. In Nederland lanceren we maandelijks nieuwe shows. Zo vind je sinds kort exclusief bij Podimo De Juice Show met Yvonne Coldeweijer en Mark Koster, de vierdelige serie Oorlog in het Paradijs over de bloederige strijd tussen het Nederlandse leger en Indonesische onafhankelijkheidsstrijders en Schaduwliefde door Corine Koole over mensen met een geheim in de liefde, relaties, leven of werk. De komende maand lanceren we een hele bijzondere verhalende podcast, Oorlogshandelingen, met Marcel van Roosmalen en zijn boezemvriend Roel Gootzen en het tweede seizoen van Kwaad Bloed, een true crime podcast over moorden in de polder.

GRATIS
Iets wat ik altijd moet uitleggen over Podimo? Waarom podcasts niet 'gewoon' gratis kunnen blijven. We betalen voor muziek, kranten, concerten, films. En nu middels een abonnementsvorm ook voor podcasts. Ik probeer altijd uit te leggen dat de gebruiker van content altijd ‘betaalt’. Dit doe je óf met je oren, namelijk door te luisteren naar de advertenties die voor, tussen of achter de podcast te horen zijn. Of dit koop je af door een abonnement te nemen, waardoor je geen advertenties meer hoort. De maker kan zich nu volledig richten op het maken van de podcast. Daarnaast wordt het nu mogelijk voor alle genres podcasts om geld te verdienen. Hiermee help je de maker zich te focussen en krijgt bovendien elk type podcastmaker - van ‘show’ tot achtergrondjournalistiek - met Podimo te maken met hetzelfde verdienmodel.

LEKKER
Ik ben heel erg trots op het feit dat ik terecht ben gekomen bij een bedrijf met een missie waar ik in geloof en een team waar ik elke dag graag mee werk. Blundertje? Ja genoeg, maar ik moest wel even graven. Tijdens één van de eerste lunches met mijn Britse baas vroeg hij of ik het eten lekker vond. Omdat ik mijn mond vol had, maakte ik het 'lekker-signaal' waarop hij vroeg ‘Why are you waving at your ear?’ Ik realiseerde me toen pas dat dit geen internationaal erkend signaal was en hij niet begreep dat ik bedoelde dat het eten lekker was.

ZWAK
Ik moet eerlijk bekennen dat ik met vrij weinig reclame in aanraking kom. Ik kijk series via Apple TV of Netflix, luister muziek via Spotify met een premium abonnement en uiteraard podcasts via Podimo. Maar om er toch één te noemen: ik vond A piece of Ajax een hele sympathieke reclame, waarbij de club na het behalen van de 35e landstitel de welverdiende kampioenschaal liet omsmelten en deelde met de fans. De fans en de sport op die manier bij elkaar krijgen in tijden van Covid vond ik goed gevonden. Ik heb sowieso een zwak voor sportgerelateerde commercials. Daarnaast kan ik het natuurlijk niet laten om ook Patagonia te noemen. Patagonia heeft onlangs de controle overgedragen aan een trust en toekomstige verdiensten aan een non-profit. Dit was voor Yvon Chouinard de enige manier waarop de waarden van Patagonia, waaronder de bescherming van de natuur, konden worden behouden. Een waanzinnig statement.

DEUNTJE
Carglass repareert, Carglass vervangt ♪. Dit soort deuntjes kan ik de hele dag in mijn hoofd hebben. Geen leuke commercial, maar werkt dus wel :-)

REINTEGRATIE
Goede marketing vind ik vaak contentgedreven marketing: op zoek gaan naar de behoefte van de consument, dat aanbieden en dan zijdelings je merk noemen en daarmee sympathie voor je merk genereren. Een leuk voorbeeld is de Break Away-campagne van Decathlon, waarbij het merk op zoek ging naar het antwoord op de vraag of een virtuele sport gevangenen kan helpen re-integreren in de echte wereld.



MISPLAATST
Welke marketing frustreert? Misplaatste campagnes. Zo zag ik laatst een campagne van een schoenenmerk die geschoten was in Zanzibar. Het kindje dat op de achtergrond stond, had niet eens schoenen. Een heel team dat daar heen vliegt om een shoot voor schoenen te schieten waarin de context van dit product totaal misplaatst is. Echt vreselijk!

UITDAGING
Ik denk dat het continu veranderende medialandschap en de cookie less wereld marketeers wereldwijd bezig houdt. Dat maakt het natuurlijk ook interessant. Als het heel makkelijk was of niet zo dynamisch, dan zou iedereen het goed doen.

LOVEBRAND
Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar de Urban Arrow heeft mijn leven sinds een jaar aanzienlijk makkelijker en soepeler gemaakt. De bakfiets is kwalitatief gewoon erg goed en op de één of ander manier is het Urban Arrow gelukt om mensen over te halen toch wel een aanzienlijk bedrag te betalen voor een 'fiets'.

MEDIACONSUMPTIE
Zoals eerder genoemd consumeer ik Spotify, Netflix, Apple TV en uiteraard Podimo. Daarnaast ben ik ook nog steeds een trouwe gebruiker van Pinterest om mijn obsessie voor sorteren en bewaren binnen de perken te houden middels digitale moodboards.

Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken