Consument bepaalt winnaars innovatie-marketing contest

Consument bepaalt winnaars innovatie-marketing contest
  • Algemeen
  • 24 sep 2019 @ 10:43
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 24 sep 2019 @ 10:43
  • Sales

Het gaat uitstekend met Gekozen Product van het Jaar: sinds 2015 is er een mooie stijgende lijn in het aantal inzendingen en ook deze editie wordt die stijging doorgezet. De inschrijving is nog niet gesloten, maar toch is er nu al een recordaantal inzendingen.

Merken die het logo van Gekozen Product van het Jaar mogen voeren, kunnen rekenen op een gemiddelde sales uplift van 15 procent en een toename van nieuwe gebruikers van maar liefst 260 procent. Geen wonder dat het aantal inzendingen jaarlijks stijgt: vorig jaar waren er 28 categorieën, deze editie al meer dan 30. ‘De onderzoeken die we laten uitvoeren spreken wat dat betreft duidelijke taal’, zegt Managing Director Benelux Katia Van Eecke. ‘Winnen levert een toename aan omzet op, nieuwe gebruikers, er is meer bekendheid voor het product en er is meer buzz in social media. Het is een krachtige campagnetool gebleken die voor een flinke ROI kan zorgen. Daarbij profiteren winnaars van veel extra voordelen, zoals de mogelijkheid om hun producten te tonen en te verkopen op het innovatieplatform op de Huishoudbeurs. Daarmee wordt het belang van vernieuwing onderstreept, want met 4 van de 10 punten weegt innovatie zwaar. Uit verschillende onderzoeken komt het belang van innovatie en productvernieuwing naar voren. De loyaliteit van consumenten aan hun merk of product neemt af. Innovatie en het aantrekken van nieuwe consumenten is een prima remedie daartegen.’ Voor Gekozen Product van het Jaar doet Nielsen een onafhankelijk onderzoek onder meer dan 5.000 consumenten, vervolgens worden de producten door 100 gezinnen uitgeprobeerd. ‘Dat is wel even wat anders dan likes tellen op social media’, gaat Van Eecke verder. ‘We zijn het enige logo dat met een neutraal marktonderzoeksbureau op zo’n grote schaal een consumentenwedstrijd organiseert. Er is geen andere organisatie die het op deze manier doet: we zijn transparant en eerlijk.’

De hele waardeketen

Als een merk het predicaat Gekozen Product van het Jaar krijgt, dan is dat natuurlijk een mooie prestatie, maar voer dan wel actief campagne, adviseert Van Eecke. ‘Je moet meer doen dan alleen maar het logo tonen. Het begint met interne marketing, zodat alle betrokkenen in het bedrijf en de ketenpartners op de hoogte zijn van de keuze van de consument. Campagnes met het logo in off- en online media, activatie en het gebruik van het logo op de verpakking zorgen dat het bij consumenten onder de aandacht komt. We hebben een databank aan voorbeelden en we kunnen advies geven over het logogebruik.’ Over adviseren gesproken: Van Eecke zou graag zien dat bureaus een actievere rol innemen als het gaat om het inzenden van een merk voor Gekozen Product van het Jaar. ‘Het gebeurt maar zelden dat bureaus deelname adviseren. Bureaus overzien de hele waardeketen. Juist op basis daarvan kunnen bureaus de winnaars van Gekozen Product prima supporten en Gekozen Product van het Jaar integreren in alle activiteiten: vanaf het design tot en met de trade marketing. Snel schakelen door vliegensvlug campagnes te actualiseren met het logo, zodra bekend is dat hun opdrachtgever heeft gewonnen. Dat heeft Emma Matrassen bijvoorbeeld goed gedaan. Hun winnaarscampagne op tv zat al in de eerste flight van het jaar. Customer service afdelingen, social media content bureaus en bloggers hebben ook maar weinig tijd nodig om actueel campagne te voeren.’

 

The Nr 1 logo in the World

Gekozen Product van het Jaar, internationaal bekend als Voted Product of the Year, wordt georganiseerd in meer dan 40 landen en er worden 4,5 miljard consumenten mee bereikt.

De inschrijving voor de Nederlandse editie is open voor producten die vanaf januari 2018 tot en met oktober 2019 in het schap zijn gekomen en een innovatief karakter hebben in functionaliteit, samenstelling, ontwerp, duurzaamheid of verpakking. Alle producten worden gevalideerd door het Comité van Experts om te oordelen of de producten voldoen aan de deelnamevoorwaarden. Inschrijven kan nog tot en met 30 september. Ga voor meer informatie naar poynetherlands.com

 

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Ornée & Company


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken