De zomer van Luuk Hoskam (Chocomel): 'Voor ons is Sinterklaas alweer in het land'

De zomer van Luuk Hoskam (Chocomel): 'Voor ons is Sinterklaas alweer in het land'
  • Algemeen
  • 2 aug 2018 @ 11:56
  • 12011 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • PersonaliaInterview

Nieuw op MarketingTribune: De zomer van. Hoe beleeft Luuk Hoskam, marketing manager van Chocomel en Friesche Vlag bij FrieslandCampina, deze zomer? Hoe bereikt hij -nu de mussen van het dak vallen- toch de consument? En gaat hij nog op vakantie?

De zomer lijkt me voor Chocomel niet het meest gunstige jaargetijde. Hoe bereiken jullie toch de consument nu de mussen van het dak vallen? Wat is de uitdaging?

De zomer is voor Chocomel inderdaad wat rustiger dan de herfst en winter - dat zijn voor ons toch wel de piekmaanden. Natuurlijk is een Radler of een ice-tea met dit weer lekker, maar toch blijven wij voldoende relevant. We verkopen nog steeds bijna 40% van ons volume in Q2 en Q3.

De grote uitdaging blijft uiteraard om gedurende deze maanden in die evoked set te blijven. De campagne moet dan ook gebouwd zijn rondom de juiste occasion en het juiste product: gekoeld blik. Ook moeten we in deze tijd slimmer te werk gaan om de consument te bereiken. Niemand zit met dit weer voor de buis, dus POS, digital en social zijn de primaire touchpoints.

Wat is op marketingvlak deze zomer jullie grootste actie?

Naast de zojuist gelanceerde campagne rondom 'Chocomel 0% suiker toegevoegd', zijn we op het moment actief met een campagne rondom een koud blikje Chocomel - lekker in de middag. Even tussendoor is lekkerder met Chocomel, dat is het idee. Ook zijn we recent gestart met een campagne op Instagram. We hebben nu eindelijk ook onze eigen gif'jes, dansende blikjes. Mooi toch?

Wat is in de zomermaanden je favoriete merk en waarom?

De actie van Hema tijdens de Gaypride vind ik wel erg gaaf. Het warenhuis laat drie buitenlandse gay stellen in Nederland trouwen, waar dat in hun eigen land onmogelijk is. Relevant, sympathiek en impactvol. Ieder jaar krijgt Hema het voor elkaar om tijdens de Pride op ludieke wijze de aandacht te trekken. Knap!

Hoe beleef je zelf de zomer? Ga je nog op vakantie?

Ja, over deze zomer zal niemand klagen. Ik ben dus blij dat ik niet weg ga. Voor mij komt de vakantie pas eind september, dan ga ik naar de westkust van de Verenigde Staten. Twee weken rondreizen in een cabrio en een camper. De diversiteit en extremiteit van het land spreekt me aan, van het overweldigende Vegas tot de prachtige natuurgebieden. En natuurlijk de grote porties eten vooral.

Het mediaseizoen gaat straks weer van start. Hoe bereid je je daarop voor?

We zijn volop bezig met Q4 en Q1. In het vierde kwartaal staat natuurlijk onze lettercampagne alweer op de stoep. Sinterklaas lijkt misschien nog ver weg, maar voor ons is hij al in het land. De uitdaging ligt er dus ieder jaar in om de campagne nog groter te maken. Tot op heden is dat gelukt, dus het is een uitdaging om dat dit jaar weer voor elkaar te krijgen...


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken