Consumentenmonitor: Jongeren vliegen uit, kansen voor reisbranche en vrijetijdssector

Consumentenmonitor: Jongeren vliegen uit, kansen voor reisbranche en vrijetijdssector
  • Algemeen
  • 16 jul 2020 @ 10:25
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Wekelijks doet MarketingTribune exclusief verslag van de Monitor Consumentengedrag van bureau Validators en de VU Amsterdam. Samenvattend: Jongeren zoeken de ruimte, gaan juist wel op vakantie naar het buitenland. Reisbranche veert op en huizenmarkt blijft positief. .

Jongeren houden zich naar eigen zeggen ook minder goed aan de maatregelen. Tegelijkertijd denken ze ook vooruit, want juist de jongere groep consumenten (18-34) in de Monitor Consumentengedrag gaat in deze periode op zoek naar een koopwoning.

De drukte op straat neemt weer toe, reclames van touroperators (met garanties!) zijn er weer volop en de eerste evenementen zijn ook alweer georganiseerd.

Corona lijkt meer op de achtergrond getreden. Maar de ontwikkelingen in andere landen laten zien dat ons gedrag nu van grote invloed kan zijn op een eventuele tweede corona-golf. Daarbij is opvallend dat jongeren zichtbaar het meeste ‘last’ hebben van de geldende maatregelen en er alles aan doen om letterlijk en figuurlijk ruimte voor hun eigen leven te vinden.

Mensen zoeken weer entertainment buitenshuis

Ons uitgaansgedrag loopt nog een beetje achter op de versoepelingen. Een groeiende groep kijkt uit naar culturele activiteiten en bezoek aan musea, concerten en theater (38% van de consumenten tegenover 25% begin mei). Maar uitgaven op dit vlak bewegen maar langzaam naar het niveau van voor de crisis. Alleen bij de jongste groep consumenten (18 - 34 jaar) is het uitgavenpatroon op dit gebied bijna terug naar normaal.

Meer behoefte aan corona-informatie vanwege vakantie

De meeste Nederlanders blijven in eigen land deze zomer, maar het aantal jongeren dat vakantie viert in het buitenland neemt toe. Inmiddels geeft 22% aan een vakantie in het buitenland te hebben geboekt (tegenover 9% enkele weken geleden). Dit is beduidend hoger dan andere leeftijdsgroepen (7% bij mensen van 35-54 jaar en 11% bij mensen boven de 55 jaar). Deze jongere doelgroep heeft nu ook meer behoefte aan informatie over corona. Logisch als je bedenkt dat er lokale lockdowns plaatsvinden in sommige landen en dat er verschillende regels gelden per land.

Mandy Merks, Insights Consultant bij Validators en lid van het expert team (op foto linksboven): ‘Een mooie opsteker voor de reisbranche. Deze groep met de grotere reisbereidheid is natuurlijk heel makkelijk te targetten, zeker als je bedenkt dat hun social mediagedrag weer toeneemt. Maar doe dan ook wat extra’s aan informatievoorziening in je communicatie. Niet alleen aanbiedingen doen, maar ook mensen veilig op weg helpen.’

Jongeren komen het meest in beweging

De behoefte aan meer bewegingsvrijheid bij de jongere doelgroep zien we ook terug op ander vlak. Zo is in de afgelopen twee maanden het percentage jongeren dat meer tijd besteedt aan sporten bijna verdubbeld tot 32%. Vooral de laatste twee weken, nu de sportscholen weer open zijn, nam dit percentage sterk toe. Ook wordt er door jongeren meer (offline) gewinkeld en is er meer contact met vrienden en familie, terwijl we dit bij de andere leeftijdsgroepen niet zo terugzien. Jongeren hebben het de afgelopen maand ook weer steeds moeilijker met de beperkingen in sociaal contact en het zichzelf kunnen vermaken.

Minder afstand

Deze drang naar contact en behoefte aan sociale activiteiten zien we ook terug in het feit dat deze jongere groep zelf aangeeft zich niet altijd even goed aan de maatregelen te houden. Vooral de 1,5 meter afstand regel wordt minder goed nageleefd: 64% van de jongeren geeft aan dit goed te doen, ten opzichte van 84% van de rest van de samenleving.

Gijs de Beus, strateeg bij Friends & Foes en lid expertpanel (midden onder op foto): ‘Heel veel makkelijker gaat het voorlopig niet worden wat maatregelen betreft, en wellicht dat het weer wat strenger wordt als het virus weer opleeft. Dus als het niet makkelijker kan, hoe kan je het dan wat leuker maken? Overheids- en merkcommunicatie zou hierop kunnen inspelen. De laatste McDonald’s commercial (zie helemaal onderaan dit bericht) zit in ieder geval goed op dat inzicht.’

Dus als het niet makkelijker kan, hoe kan je het dan wat leuker maken? Overheids- en merkcommunicatie zou hierop kunnen inspelen

Ook oog voor de langere termijn

Maar de jongere groep consumenten denkt niet alleen aan het hier en nu. Juist deze groep kijkt nu ook verder. Deze groep spaart het meeste van iedereen. Daarnaast is het aantal mensen in deze groep dat zegt bezig te zijn een nieuw huis te kopen in de laatste maand gestegen van 9% naar 22%. Juist voor starters met een stabiele financiële en werksituatie is dit een goed moment om op zoek te gaan naar een huis. De koopgekte is eraf en mensen hoeven niet meer met tientallen tegelijk op bezichtiging.

Rob Revet, merkstrateeg bij FNDMNTL en lid van het expertpanel (rechtsboven op foto): ‘Nu corona op de achtergrond raakt moeten merken wel blijven opletten. De impact blijft voelbaar en daar moet je, als je goed uit de crisis wilt komen, op blijven inspelen. Hypotheekverstrekkers schieten nu in de reflex om kritischer te zijn op nieuwe aanvragen, omdat de economische vooruitzichten niet goed zijn. Maar juist nu kan je starters aan je binden.’

 

Wil je ook kosteloos toegang tot de Monitor Consumentengedrag van Validators en VU Amsterdam? Meld je dan hier aan.



Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken