Waarom Livis de nieuwe naam is van IedereenEHBO

  • Bureaus
  • 10 okt 2016 @ 11:29
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MerkenCampagnesInterview

Livis is de nieuwe naam van IedereenEHBO. Deze rebranding wordt ondersteund door een nieuwe campagne van Boomerang Create & Motion. Boodschap: 'Het is mens eigen om elkaar te helpen. Een EHBO-cursus volg je niet voor jezelf, maar voor een ander. Voor de persoon die je lief is.' MarketingTribune sprak met Ingeborg van der Eijk, algemeen directeur van Livis. 'We willen het stoffige imago van EHBO af kloppen.'

Een nieuwe naam voor 'IedereenEHBO'. Voor we het daar over gaan hebben: hoe is het de afgelopen paar jaar gegaan met deze online EHBO-cursus? Hoe kijken Dutch Learning Company en investeerder RTL Ventures erop terug?

Ingeborg van der Eijk: 'We kijken terug op succesvolle jaren. Samen zijn we erin geslaagd om een nieuwe markt open te breken. EHBO-trainingen werden natuurlijk al gevolgd, maar vooral door vrijwilligers die bijvoorbeeld tijdens evenementen hulp verlenen. Door het op een laagdrempelige manier aan te gaan bieden (e-learning in plaats van klassikaal onderwijs, altijd in de buurt, vergoed door de meeste zorgverzekeraars) zijn we erin geslaagd een hele nieuwe doelgroep te bereiken. Onze praktijktrainingen zitten vol met jonge ouders die graag willen weten wat ze moeten doen in allerlei situaties, variërend van vinger tussen de deur tot verslikken in een druif. Daar heeft echt een grote verschuiving plaatsgevonden.'

Waarom moest er een nieuwe naam komen? En waarom is dat Livis geworden?

'De naam IedereenEHBO was geweldig voor de EHBO-trainingen. Maar wij groeien ook hard in de zakelijke markt met branche-gerichte BHV-trainingen, bijvoorbeeld BHV Kind en Omgeving voor alle pedagogisch medewerkers in de Kinderopvang. Dat doen we vanuit dezelfde visie: "Veilig leven is net zo belangrijk voor jou als voor een ander". Daarom zochten we naar één overkoepelend merk, waar zowel het zakelijk als het consumenten-portfolio onder past. Livis is een sympathieke, neutrale naam die we in beide markten als paraplu-merk kunnen toepassen.'

In de nieuwe campagne van Boomerang wordt benadrukt dat je een EHBO-cursus niet voor jezelf doet, maar voor anderen. Is dat een andere koers dan voorheen?

'Onder IedereenEHBO positioneerden we ons veel meer op kennis, met als pay-off "Weet jij wat je moet doen?" Nu we de categorie "Veilig leven" hebben gedefinieerd, zoeken we de wederkerigheid op en de emotionele betekenis daarvan. Ons portfolio bestaat uit trainingen die je niet voor jezelf doet, maar voor een ander. Hoe raar dat in eerste instantie ook mag klinken. We zijn van een meer instrumentele positionering (kennis) opgeschoven naar een emotionele positionering. Dit past veel beter bij het huidige tijdsbeeld. Veel veranderingen in de zorg, een samenleving die vergrijst en een groter maatschappelijke verantwoordelijkheid waar bij ons allemaal een beroep op wordt gedaan. Denk alleen maar aan het aantal mensen dat mantelzorg taken op zich neemt.'

De naam Livis is sterk gekoppeld aan de tagline uit de nieuwe commercial: 'Een EHBO-cursus volg je niet voor jezelf, maar voor een ander. Voor de persoon die je lief is.' Zijn jullie daardoor vanwege jullie naam tot in lengte van dagen gebonden aan die pay-off?

'De pay-off is een werkelijk geweldige vondst van Boomerang! Niet alleen omdat het eenduidig duidelijk maakt hoe je Livis uitspreekt, maar ook omdat het in één zin een bruggetje maakt dat de kern van onze positionering met de merknaam verbindt. Wij zijn er ontzettend blij mee en ik hoop dat we het nog lang  gebruiken! Ik weet zeker dat er voldoende creativiteit bij Boomerang zit voor variaties op dit thema, mochten we er te lang aan blijven hangen.'

Welke insights liggen ten grondslag aan de huidige campagne? Hoe is de bereidheid van Nederlanders om een EHBO-cursus te volgen?

'Slechts 6% van de Nederlanders heeft een EHBO-cursus gevolgd. Terwijl eigenlijk iedereen vindt dat ze moeten kunnen reanimeren of de juiste handelingen moeten kunnen verrichten bij een noodgeval. Het staat bij veel Nederlanders op het "To Do"-lijstje... naast vele andere voornemens. We merken dat het gewaardeerd wordt als we een EHBO-cursus laagdrempeliger maken, bijvoorbeeld door praktijktrainingen in de buurt te geven. Of het mogelijk te maken met een groep collega's of vrienden samen te doen. 90% van onze cursisten geven achteraf aan dat ze het ontzettend nuttig vonden en veel eerder hadden moeten doen...'

Wat zijn de doelstellingen en targets voor Livis met deze campagne?

'Naast het verkopen van EHBO-trainingen is dit vanzelfsprekend de eerste campagne met onze nieuwe naam, dus het neerzetten van het nieuwe merk voert de boventoon.'

Wat kunnen we op communicatief vlak de komende tijd nog meer van jullie verwachten?

'Als je met Boomerang werkt kun je rekenen op creativiteit, in wat voor uitingsvorm dan ook. Wanneer je EHBO moet verlenen is het per definitie nooit in een leuke situatie, maar hopelijk loopt het wel goed af. Het mag allemaal wel wat luchtiger en creatiever, het zou mooi zijn als we het stoffige imago van EHBO af kunnen kloppen.'

Interview: Jeroen Mirck, platform-manager Bureaus van MarketingTribune.

Credits 

Klant: Livis | Verantwoordelijk bij klant: Ralph Vredenburg, Ingeborg van den Eijk, Venice van den Berg | Bureau: Boomerang Create | Productiemaatschappij: Boomerang Motion | Concept: Jordi van de Bovenkamp, Marco van Houwelingen en Eldin Fetahovic | Account: Bo The | Regie: Eldin Fetahovic | Camera: Kirtan Hummelen | Executive producer: Fikret Fetahovic | Producer: Kim Trap | Art director: Matthijs Vrooijink | Geluid: Soundsright | Postproductie: Boomerang Motion



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken