Kerrie Finch over Cannes-jury: ‘Het gaat niet om ‘de Nederlander’’

Kerrie Finch over Cannes-jury: ‘Het gaat niet om ‘de Nederlander’’
  • Bureaus
  • 29 aug 2019 @ 09:37
  • 13919 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Awards

Ook Kerrie Finch (Orange Lions) vindt het aantal door Nederland gewonnen Leeuwen in Cannes dit jaar teleurstellend laag. Maar het prijzenfestival noch de jury is daar de reden van, stelt ze. Finch heeft het bestuur van Cannes Lions om feedback gevraagd en die deelt ze exclusief met MarketingTribune.

Namens de Orange Lions is Kerrie Finch samen met Kyra Roest de officiële vertegenwoordiger van Cannes Lions in Nederland. Ieder jaar maakt Finch een selectie van juryleden die Nederlands creatief werk mogen representeren en verdedigen in Cannes. Het bestuur van Cannes Lions beslist vervolgens over de uiteindelijke jurysamenstelling. De Nederlandse jury kende dit jaar met een aantal van 16 leden een record; in voorgaande jaren kwam dit aantal niet boven de 10 uit. Daarbij was dit jaar de man/vrouw-verhouding in balans: 7 man en 9 vrouw. Ieder jurylid kreeg een categorie waarin hij of zij gespecialiseerd is toegewezen.

Kijkend naar voorgaande jaren hebben ‘we’ in 2019 relatief weinig ingezonden: 425 keer. In 2016, 2017 en 2018 lag dit aantal ieder jaar boven de 500. Van de 425 Nederlandse inzendingen dit jaar belandden er 53 op de shortlist, ofwel 12,5%. Van de inzendingen op de shortlist werd 15,1% een prijs toegekend, ofwel 8 Leeuwen. Opvallend is dat in 2018 47,7% van de shortlist ofwel 31 inzendingen een Leeuw toegekend kreeg, met andere woorden bijna drie keer zoveel als dit jaar. Ook lag het percentage inzendingen dat op de shortlist terechtkwam hoger: 13%. In totaal is er in 2019 door 90 landen wereldwijd en verspreid over 31 categorieën 30.953 keer een case ingezonden.

Feedback

Vooropgesteld bevestigt Finch dat het aantal door Nederland gewonnen Leeuwen dit jaar teleurstellend laag is. Maar dat ligt niet aan Cannes Lions, zegt ze. Noch aan de jury. ‘Het gaat erom dat Nederland weer meer ballen moet tonen.’ Voor briljant werk, zoals Finch het noemt, ofwel werk dat een Leeuw wint, is moed nodig, van zowel bureaus als merken. ‘Maar in Nederland heerst nog altijd het gevoel van ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’. We durven niet out of the box te stappen.’ Evengoed erkent ze dat er iets moet veranderen, wil Nederland volgend jaar in Cannes meer succes boeken. Finch heeft het bestuur van Cannes Lions daarom om feedback gevraagd. Dat laat weten dat Nederland moet verbeteren op de volgende drie punten:

•             Cultural insight – winning work at Cannes Lions this year gave the jury in-depth insight into social behaviour and cultural context behind their campaigns, giving the jury key knowledge not only about the success of the campaign but where it originated from and why.

•             Legacy of the work – the juries were drawn to work that had a long term impact on a business or society, work that made a lasting impression on both people and places.

•             Storytelling – work that came out on top this year was not only beautifully crafted and executed but drew the jury in with a compelling story of the work from insight to idea, execution and results that captivated, inspired and engaged.

Finch: ‘De purpose driven-campagnes deden het dit jaar goed in Cannes.’ Als voorbeeld neemt ze de veelbekroonde en politiek getinte Women’s Football-campagne van Nike. ‘Zij zetten een gigantisch platform in om een onderwerp als inclusiviteit en social change aan te kaarten.’ Finch heeft het idee dat we in Nederland niet op een dergelijke manier groot durven te denken. ‘We zijn te voorzichtig; we need to punch bigger. Moedig werk wint prijzen. In de Verenigde Staten en Groot-Brittannië doen ze niet anders.’ Ook de manier waarop Nederland inzendt moet slimmer, stelt Finch. ‘Bij het inzenden van cases vergeten we de eerder genoemde cultural insights mee te geven. Het feit dat wij de Engelse taal goed beheersen, betekent niet automatisch dat we ons werk en onze cultuur op de juiste manier kunnen overbrengen. Iemand uit Oostenrijk of Canada kan dezelfde tekst op een volledig andere manier interpreteren. We veronderstellen dat iedereen over de grens ons wel begrijpt, maar dat is lang niet altijd het geval.’ We houden onszelf klein, vindt Finch. ‘We creëren geen buzz, bewaren de status quo. Dat is wellicht prettig en veilig, maar dat is niet de manier waarop je prijzen wint.’

Rekent Finch zichzelf, als vertegenwoordiger van Nederland in Cannes Lions, iets aan? ‘Ik wil de vraag niet downplayen, maar nee, ik denk niet dat deze lage score iets met mij of de Orange Lions van doen heeft. Het gaat om de industrie. Het niveau moet omhoog. Wat Kyra en ik met de Orange Lions doen, is Nederland als creatieve industrie collectief aanmoedigen om mooi werk in te zenden. Dat doen we door middel van kennisdeling, het organiseren van events in samenwerking met de ADCN en nu ook met dit interview. Hoe meer we leren van elkaar en van wat er gebeurt in de wereld, hoe beter ons werk wordt. En ja, ik adviseer Cannes Lions over hoe ze de jury kunnen samenstellen, maar het bestuur beslist uiteindelijk.’

Honderden aanmeldingen

De jurysamenstelling gaat als volgt in zijn werk: het bestuur van Cannes Lions wijst Orange Lions ieder jaar een X aantal juryleden toe die Nederland mogen vertegenwoordigen in Cannes. Finch gaat daar vervolgens zelf naar op zoek. Samen met Kyra Roest verspreidt ze een oproep voor deelname en voorlegging via hun eigen kanalen, die van Orange Lions en via de vakpers zoals MarketingTribune. Ook worden ADCN en Dutch Digital Design (DDD) gepolst. ‘Cannes Lions vertrouwt op mijn oordeel van het kiezen van kundige juryleden die Nederland in Cannes kunnen representeren. Ik vraag ook ieder jaar om nieuwe aanwas. Daar komen vervolgens honderden aanmeldingen uit voort. Vervolgens kijk ik per categorie naar de beste Top-3. Is het een man of vrouw? Werkt hij of zij bij een onafhankelijk bureau, merk of juist voor een netwerkorganisatie? Heeft hij/zij zelf eerder een vakprijs gewonnen? Kan hij/zij Nederland verdedigen op het allerhoogste niveau? Representeert diegene inclusiviteit en diversiteit of is het een witte man van middelbare leeftijd? Mijn selectie gaat vervolgens naar Cannes Lions en zíj kiezen uiteindelijk onze juryleden. Het gaat dus niet alleen om mij. Alsof ik in mijn eentje zoveel macht zou kunnen uitoefenen, dat is waanzin. Ik hoor mensen roepen dat ik alleen maar mijn eigen klanten (van haar bedrijf FutureFactor, red.) in de jury plaats. Hoe komen ze erop? Daarbij: hoe dom zou Cannes Lions zijn door dat toe te staan? Ridicuul.’

Kruisbestuiving

Toch klinkt er in de wandelgangen kritiek. De juryleden zouden teveel van niet-Nederlandse komaf zijn en daarom onze cultuur niet goed kunnen verdedigen. Finch: ‘Wij hebben hier in Nederland een sterke creatieve industrie die gebouwd is op zowel nationaal als internationaal talent. Met de Orange Lions representeren en vieren we het werk van en voor Nederlanders. De jurysamenstelling is divers vanuit nationaliteitsperspectief; het gaat niet om ‘de Nederlander’. Het gaat over het werk dat uit ‘Nederland’ komt. Er wonen en werken allerlei verschillende nationaliteiten in Nederland, die ieder gewoon een Nederlands paspoort hebben en hier belasting betalen. Waarom zouden zij dan niet in een jury mogen zitten die het werk uit hetzelfde land representeert? Professionals vanuit de hele wereld vormen de jury van Cannes Lions en vertegenwoordigen het land waarin ze wonen. Ik geloof in kruisbestuiving en cognitieve diversiteit, dus pleit ik voor een diverse jury. Onze jury kende dit jaar een evenredige verdeling in man/vrouw en Nederlands/internationaal, en daar ben ik juist trots op.’

Finch zou de kritiek willen omdraaien: volgens haar begrijpen juryleden die hier niet geboren zijn juist goed wat scoort bij een internationale prijs als Cannes Lions. ‘Sommige campagnes zijn briljant, maar behoeven teveel uitleg over de grens. Te Nederlands. Een Nederlands jurylid dat geboren is in Zweden ziet dat en kan in zijn verdediging op dat vlak juist het verschil maken. Daarbij kom ik terug op de cultural insights. We moeten er niet vanuit gaan dat de hele wereld ons werk maar begrijpt. Wij willen als Nederland meespelen op een internationaal platform. Dan moet je verschillen juist omarmen.’

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken