Validators: 'Vergroot je mentale marktaandeel met branded content en adverteren'

Validators: 'Vergroot je mentale marktaandeel met branded content en adverteren'
  • Bureaus
  • 24 mei 2022 @ 08:30
  • 27570 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • OnderzoekMarketing

Product owner Brand bij Validators Marceline Veen en promovendus VU/Validators Noud Schartman spreken samen tijdens Nima Marketing Day 2022. Een korte kennismaking.

1 Wat is jullie persoonlijke motivatie om te spreken tijdens Nima Marketing Day?
Schartman: ‘Ik denk dat ons onderwerp (mentale beschikbaarheid) voor alle merken erg relevant is, maar nog niet door iedereen wordt toegepast. Persoonlijk vind ik het ook leuk om wat wetenschap toe te lichten in de praktijk.

2 Wat vind je het goede aan een samenkomst als NMD?
Schartman: ‘Het geeft een mooi overzicht van waar het vakgebied mee bezig is en welke richting we op gaan.’

3 Wat hoop je dat bezoekers van jullie sessie meenemen naar huis?
Veen: ‘We hopen dat bezoekers twee dingen meenemen na afloop van onze sessie. Enerzijds dat mentale beschikbaarheid een belangrijk concept is. Het begrijpen van de consument is cruciaal om een goed merk te kunnen bouwen en relevantie te creëren. Mentale beschikbaarheid is dan ook niet alleen maar van toepassing op specifieke situaties of voor bepaalde sectoren, het is echt een framework dat je vrijwel altijd kunt gebruiken. Anderzijds willen we ze niet naar huis sturen voordat we ook de voorbeelden hebben gegeven hoe ze zelf met behulp van branded content of adverteren aan de slag kunnen om de mentale beschikbaarheid van het eigen merk te laten groeien.’

4 Wat is je persoonlijke drijfveer?
Schartman: ‘Om mijn wetenschappelijke kennis in de praktijk te brengen, te zorgen dat mensen binnen de organisatie op de hoogte zijn van nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen of zelfs oude wetenschappelijke theorieën die niet alom bekend zijn.’

5 Is er nog marketing buiten internet?
Veen: ‘Jazeker! Kanalen als tv en radio zijn nog altijd enorm belangrijk, zeker om een breed publiek te kunnen bereiken. Bijna alle onderzoeken laten ook zien dat vooral synergie tussen meerdere kanalen een meerwaarde heeft.’

6 Hoeveel content moet contentmarketing hebben?
Schartman: ‘Dat is medeafhankelijk van hoeveel marketing er in contentmarketing zit. Zolang het verband tussen de content en het merk relevant en begrijpelijk is, kun je best wel je merk promoten. Ik vind dat content wel altijd de boventoon moet voeren, maar slechte koppeling met je merk is daarin altijd enorm zonde.’

7 Lenen ernstige onderwerpen, zoals #metoo en Oekraïne, zich voor gebruik in een marketingcampagne?
Schartman: ‘Ik vind het risicovol om dat soort topics te gebruiken. Wat mij betreft kan dit alleen als je campagne ook een positief effect heeft op het onderwerp en niet alleen het doel heeft om het bedrijfsresultaat te verbeteren. Als je een goede daad wil doen, doe dit zonder heisa en neem de goede daad op zichzelf als beloning.’

Over Marceline Veen
‘Als senior consultant adviseert Marceline Veen grote merken in hun merkstrategie. Met een voorliefde voor CEP-onderzoek legt ze de stip op de horizon een heel stuk voorbij traditioneel merkonderzoek.’

Over Noud Schartman
‘Noud is promovendus bij VU/Validators met een speciale interesse voor merkrelevantie. Door verdiepende analyses op de merkonderzoeken van Validators, slaat hij dagelijks de brug tussen wetenschap en praktijk.

SNEAK PEEK PRESENTATIE
Zo vergroot je het mentaal marktaandeel van jouw merk met branded content en advertisement.

‘Mentaal marktaandeel is een hot topic. Bijna iedereen kent het concept, maar niet iedereen weet het nog concreet toe te passen. In deze sessie laten we zien waarom mentaal marktaandeel belangrijk is, hoe je het inzichtelijk kunt maken en hoe het wordt beïnvloed door branded content en advertisement.’

Hét marketingfestival voor en door marketeers

Op donderdag 16 juni 2022 staan marketeers in de hoofdrol. Topsprekers delen hun eigen verhalen over marketinguitdagingen, die soms geweldig uitpakten en soms wat minder, maar waar je altijd iets van opsteekt. DeFabrique in Utrecht fungeert wederom als ‘festivalterrein’ voor Nima Marketing Day. Koop nu je kaartje met korting!

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken