Raar haar maar waar
- Bureaus
- 15 nov 2016 @ 10:01
- Link
-
Dick van der Lecq
Managing Director
DDB Unlimited - EffectPolitiek
- 15 nov 2016 @ 10:01
- Dick van der Lecq
Vier verkiezingen geleden figureerde een oude Haagse mopperkont in reclame voor CêlaVíta. Met de slogan ‘Lekker modern met het goede van vroegah’ foeterde het typetje Cor Kouwenaar er lustig op los. ‘Vroegah was alles beter, was je onderbroek geen veter, had je geen drempels, alleen kuile..’. Hij werd op het amateurtoneel ontdekt, maar bleek lakei aan het hof, waar Beatrix hem regelmatig plaagde met teksten als: ‘Maar Cor, vroegah was de wijn veel rooier!’.
Er werd zogenaamd een politieke partij opgericht ‘Lijst Vroeger’, die het goede van vroeger in ere zou herstellen. In opdracht van CêlaVíta vroeg het Nipo de Nederlander: ‘Stel dat er een partij is die het goede van vroeger koestert, zou u overwegen hierop te stemmen?’. 4.4 miljoen Nederlanders waren geïnteresseerd, 7% zou er zeker op stemmen. Tien zetels, niet veel minder dan de laatste Ipsos-peiling voor de PvdA.
Handige heimweepolitiek weer ernstig onderschat.
Trump snapt hoe makkelijk het is om te kapitaliseren op het verlangen naar vroeger. Op de angst voor verandering, waar 90% van ons nu eenmaal moeite mee heeft. De meesten bouwen liefst een muur om hun huisje, boompje, beestje en Pietje. En houden het liever bij vroegah. Make America great again met meer veiligheid en minder immigranten. Trump snapt hoe makkelijk de massa met een cocktail van branie, eenvoud en herhaling te manipuleren is. De branie van Steve Jobs: ‘Als piraat bereik je meer dan wanneer je bij de marine gaat’. De eenvoud van Einstein: ‘Als je het niet eenvoudig kunt uitleggen, begrijp je het niet goed genoeg’. En de herhaling van Cillit Bang die je twintigmaal daags herinnert aan toiletreiniger.
Trump zou geen antwoord hebben op het geraffineerde big-datageweld van de Democraten. Een team van data-analisten, wiskundigen en marketeers deed 400.000 computersimulaties om te berekenen welke kiesdistricten bewerkt moesten worden. Dat ging hem ver boven de peroxidepet. Toch is hij by far de beste marketeer van het stel. Hij begreep de ontevreden onderstroom, wist elke dag het nieuws te halen en vloekte en tierde zich met 33.000 tweets naar de overwinning. Het is te hopen dat Nederlandse pluchepolitici deze handige heimweepolitiek beter doorzien. En we geen lichtjaar teruggaan, maar vooruit. Lekker modern, maar dan zonder vroegah!
Mr. President Donald J. Trump.
Deze column verscheen ook in Het Parool.
-
Dick van der Lecq
- Werkt bij: DDB Unlimited
- Functie: Managing Director
- Website:https://ddbunlimited.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone kiest Indie voor 'Oh yeah'-campagne
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- Campagne Specsavers onderstreept maatschappelijke rol
- Kruidvat trapt zomer af met herkenbare vakantiedeals
- [onderzoek] Bijna helft van Nederlanders wil AI-content...
- Heineken kiest Hagens als strategisch PR-partner
Laatste Nieuws
- Reclamecampagne vol droge humor te... 01-07-2025
- ASN Bank trapt rebranding af met... 01-07-2025
- Sire rekent af met vooroordelen... 01-07-2025
- Wefilm stelt jong creatief talent... 01-07-2025
- Dappr pleisters voor buitenspelen... 30-06-2025
- Nieuwe campagne Grand’Italia viert... 30-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation