ANWB reorganiseert eigen mediabedrijf

ANWB reorganiseert eigen mediabedrijf
  • Content
  • 11 okt 2013 @ 11:03
  • 22206 x gelezen
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintVerdienmodellen

Teruglopende abonnementen en advertentie-inkomsten dwingen de ANWB haar uitgeverij te reorganiseren. De opbrengsten uit nieuwe media compenseren de teruglopende inkomsten van de traditionele media onvoldoende. Door de reorganisatie zal bij het mediabedrijf de werkgelegenheid met 76 fte afnemen.

Efficientere werkwijzen

Met de reorganisatie wordt tevens ingezet op efficiëntere werkwijzen. Producten en diensten die niet van strategisch belang zijn, of niet of onvoldoende renderen, zullen niet worden gecontinueerd. Het mediabedrijf is en blijft van strategische waarde in de dienstverlening aan de leden van de ANWB. Daarom zal de ANWB ook de komende jaren investeren in de ontwikkeling van nieuwe mediaproducten en -diensten.

Belang van papier neemt af

Het belang van papieren uitgaven neemt als gevolg van de 'digitale revolutie' gestaag af. Deze kenmerkende ontwikkeling wordt in de wereld van de uitgeverij overal gevoeld. Ook de ANWB ontkomt niet aan de gevolgen ervan. Het mediabedrijf biedt op dit moment werkgelegenheid aan 243 mensen. Uitgedrukt in voltijdsbanen gaat het om 222 banen. De werkgelegenheid zal dalen naar 146 voltijdsbanen.

Een aantal medewerkers zal worden overgeplaatst naar een ander onderdeel van de ANWB. Bij 50 fte is er sprake van een vervallen functie en zal het Sociaal Plan, dat onlangs met de bonden is opgesteld, voor de betrokken medewerkers uitkomst bieden. Tijdelijke contracten zullen niet worden verlengd. De ANWB streeft ernaar de reorganisatie nog dit jaar af te ronden.

Buitenleven en toeractief 

Binnen de reorganisatie zal getracht worden de magazines Buitenleven en Toeractief elders onder te brengen. Ook cartografische producten zullen niet meer in eigen beheer worden vervaardigd. De meeste eigen uitgaven van kaarten, boeken en gidsen op het gebied van wandelen, fietsen en vrije tijd, zullen worden beëindigd.

Het mediabedrijf van de ANWB geeft op dit moment zeven commerciële tijdschriften uit, evenals het ledenmagazine Kampioen. Ook worden ongeveer 800 titels van kaarten, boeken en gidsen in de markt gezet. Een deel daarvan wordt gratis aangeboden als onderdeel van het ANWB-lidmaatschap. Daarnaast ontwikkelt en beheert het mediabedrijf verschillende themaportals op anwb.nl. Het bezoek aan de site wordt gestimuleerd met nieuwsbrieven, diverse mobiele applicaties en via de sociale media. 

Bron: anwb.nl

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken