[de werkplek van] Angelina Baker, digital designer Kiss the Frog

[de werkplek van] Angelina Baker, digital designer Kiss the Frog
  • Design
  • 14 feb 2019 @ 10:43
  • 7727 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Personalia

In deel 10 Angelina Baker, digital designer Kiss the Frog: ‘Ik droomde van een baan bij Walt Disney’.

Angelina Baker (33) droomde er als kind al van: bij Walt Disney werken. Na haar opleiding Grafisch Ontwerp aan de Willem de Kooning Academie is het uiteindelijk toch een ander beroep geworden, alhoewel ze toch overeenkomsten ziet. Kiss the Frog in Delft is een multimedia ontwerpbureau gespecialiseerd in digitale interactives voor bijvoorbeeld musea. ‘Geen enkele opdracht is hetzelfde. De ene keer werk ik aan een project met een 24” touchscreen om bezoekers te informeren over de Tweede Wereldoorlog, de andere keer werk ik aan een project met een 4K-projectie over een bruisende stad zoals in het Lego House. Naast mijn werk bij Kiss the Frog werk ik ook als freelancer. Hierdoor kom ik met nóg meer verschillende soorten opdrachtgevers in aanraking.’

Angelina aan het werk

Het kantoor van Kiss the Frog bevindt zich in een oud fabriekspand met in totaal 25 collega's. ‘Ik zit naast Hans, een leuke grafisch ontwerper, en werk nauw samen met interactie-ontwerpers en software-ontwikkelaars. Het contact onderling is gemoedelijk en vooral gezellig! Ik vind goed contact met collega's belangrijk, vooral omdat je zo'n 40 uur in de week met elkaar in een kantoor zit. Vrijdag is bij ons krokettendag en 's middags drinken we een biertje na werk.’

Kantoor Kiss the Frog

Van wie heb je het meest geleerd/tegen wie kijk je het meest op?
‘Oei, lastige vraag! Dat is heel uiteenlopend. Soms zijn dat collega's, mijn vriend - hij is ook ontwerper - maar ook bekende ontwerpers. Ik heb laatst een talk gezien van Christoph Niemann. Geweldig! Hij is een illustrator voor The New Yorker. Zijn illustraties zijn in hun eenvoud zo gevat.’

Illustratie Christoph Niemann

Waar haal jij je inspiratie vandaan?
‘Mijn inspiratie haal ik vooral uit het bezoeken van musea. Ik heb een Museumkaart en ben alleen vorig jaar al 18 keer naar een museum geweest. Ik ben vooral liefhebber van moderne kunst en kom het liefst in de Kunsthal of Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam, ook omdat het dichtbij mijn huis zit. Jaarlijks bezoek ik graag het Kikk Festival, een designconferentie in België. Ik vind het inspirerend om de ervaringen van andere ontwerpers te horen, vooral hun bloopers of uit de hand gelopen hobby's.’

Kikk Festival

Welke social media volg je en op welke social media ben je zelf actief?
‘Voor inspiratie kijk ik op Dribbble en Savee. Zelf zit ik op Instagram, neem vooral een kijkje op mijn eigen account en dat van Kiss the Frog.’

Waar ben je zakelijk gezien het meest trots op?
‘Leuke vraag! Ik ben trots op de klanten waar ik voor heb gewerkt: Lego House, Beeld en Geluid, Science Museum in London, Textielmuseum in Denemarken. Bij ons op kantoor beschikken we over veel verschillende disciplines: grafisch ontwerpers, interactiondesigners, projectmanagers, multimedia developers en 3D-developers. Hierdoor is er veel kennis in huis en kunnen we in teamverband toffe projecten realiseren. De projecten waar ik trots op ben zijn Lego en het Textielmuseum. Lego is een leuke klant en de opdracht om de gehele digitale laag voor het Lego House te ontwerpen was gewoon te gek. Het lijkt mij ieders droom om ooit voor Lego te mogen werken. Voor het Textielmuseum vind ik het fysieke en digitale ontwerp mooi samengekomen. Dit zie je heel goed terug in de T-shirt Machine.’

Textielmuseum

T-Shirt Machine Textielmuseum

Lego House City Architect

Lego House Robo Lab

Bij welk bedrijf hoop je ooit nog eens te werken en waarom?
‘Geen specifiek bedrijf, maar in mijn achterhoofd komt regelmatig het idee op om in Kopenhagen of London voor een designbureau te werken.’

Wat zijn je favoriete merken?
‘Oei, lastig. Qua productmerk ga ik voor Hay, kenmerkend voor Scandinavisch design; de kunst van het weglaten. Qua identiteit zeg ik de huisstijl van Museum Boijmans Van Beuningen. Het is een hele herkenbare stijl. De krulling van de letters is voor iedere nieuwe tentoonstelling weer te gebruiken. Je kunt het lelijk vinden, maar ik vind het tof bedacht.’

Wat staat er nog op je bucketlist?
‘Een rondreis door Oost-Europa om de verlaten communistische monumenten te zien.’


Wat is je guilty pleasure?
‘Ik heb een jaar als rondleider gewerkt bij Museum Speelklok in Utrecht waar ik een lichte fascinatie voor mechanische muziekinstrumenten heb ontwikkeld. Mijn andere guilty pleasures zijn witte bonen in tomatensaus op toast - dat ligt vast aan mijn Engelse afkomst - en de kleur roze.’

Welke drie dingen (dus geen personen) neem je mee naar een onbewoond eiland?
‘Een koud speciaalbiertje! Een gitaar en een schetsboek + pen ;)’

Bekijk ook de werkplekken van:

9. Matteo Renna, NorthernLight
8. Lauren van der Kolk, hoofd design Ace & Tate
7. Valeria Lanz, illustrator Festina Amsterdam
6. Myrthe Baeten, senior designer Reggs
5. Yvonne Eng, senior designer Design Bridge
4. Heidi Boersma van Guts&Glorious
3.Jantine Knijnenburg, brand designer bij Brandnew
2.Jaimy Hoogenhout, designer bij ProudDesign
1.Eva Verbeek, grafisch ontwerper bij Brum Design

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken